גארי איליס מגוגל מצייץ בטוויטר רמזים לעדכון EMD חדש, והחלטנו שזו הזדמנות טובה לסקירה מחודשת של הנושא החשוב של בחירת שם דומיין ושל השינויים שחלו בתחום בשנים האחרונות. במאמר שלפניכם תמצאו פרטים על עדכון EMD הקודם ועל זה שצפוי להגיע, יחד עם כמה טיפים לבחירת שם דומיין לאתר שלכם שעושה את העבודה
שם הדומיין של האתר שלכם הוא חלק מרכזי מזהותו של העסק שלכם ברשת. בין השאר, בחירה נכונה של שם דומיין חיונית לקידום האתר במנועי החיפוש וליכולת של לקוחות פוטנציאליים לזכור אותו ולזהות אותו עם המותג שלכם.
בעוד שכמה מכללי הזהב הותיקים לבחירת שם דומיין (שאליהם נגיע בהמשך המאמר) עומדים בעינם גם ב-2017, בשנים האחרונות חלו בתחום שתי תמורות גדולות ששינו במידה רבה את כללי המשחק: עדכון ה-EMD של גוגל משנת 2012 ופתיחת שוק סיומות הדומיינים ב-2013.
על פי הסימנים, נראה כי עדכון EMD נוסף מבית גוגל עומד להגיע אלינו השנה, ואין זמן טוב מזה לבחון את משמעותו של העדכון הקודם ולרענן כמה מהחוקים לבחירה נכונה של שם דומיין.
מהו עדכון EMD של גוגל?
EMD או Exact Match Domain הוא שם דומיין שתואם במדויק לשאילתת חיפוש הקשורה לאתר המשתמש בו. למשל, CheapCarInsurance.com הוא EMD עבור חברה שמוכרת ביטוח רכב. הביטוי Cheap Car Insurance הוא, מן הסתם, ביטוי בעל נפח חיפוש גבוה – אך כשלעצמו אין איתו כל בעיה כשם דומיין.
הבעייתיות עם שמות דומיין בעלי התאמה מדויקת נובעת מהעובדה שהיו וישנם גם היום לא מעט אתרים באיכות ירודה, שמצליחים לנצל את ה-EMDs כדי להביא את האתר שלהם לראש רשימת תוצאות החיפוש בגוגל, ובכך "עוקפים" בצורה לא הוגנת אתרים איכותיים ורלוונטיים ופוגעים באיכות התוצאות שמוגשות למשתמשים.
עד 2012, EMD התואם לשאילתה בעלת נפח חיפוש גבוה היה מספיק כדי להביא אתר לאחד מ-3 המקומות הראשונים בתוצאות החיפוש, כמעט ללא קשר לכמות הקישורים הנכנסים שלו או לרמת התוכן שהוא מציע. תעשיה שלמה צצה מסביב לשמות הדומיין הללו, ומחיריהם של השמות הפופולריים ביותר הרקיעו שחקים.
בספטמבר 2012 הכריז מאט קאטס, שהיה אז ראש מחלקת הספאם של גוגל, כי החברה משיקה עדכון אלגוריתם שמתמקד בהפחתת מינון ה-EMDs באיכות נמוכה שמופיעים בתוצאות החיפוש. לפי קאטס, העדכון היה אמור להשפיע על 0.6% מהחיפוש באנגלית בארה"ב, אבל לפי חלק מהראיות ההשפעה היתה רחבת היקף אפילו יותר.
ראוי להדגיש ולומר כי העדכון לא נועד כלל לחסל את השימוש ב- EMDsבכללותם ולהכחיד את שמות הדומיינים הללו מתוצאות החיפוש באופן גורף; השינוי בא לטפל בתופעה (שכאמור, נפוצה גם היום בתעשיות מסוימות) בה שם דומיין בעל התאמה מדויקת מצליח להביא אתרים לראש תוצאות החיפוש שאינם ראויים להיות שם עקב תוכן לא איכותי, היעדר קישורים נכנסים וגורמים אחרים הנתפסים על ידי מנוע החיפוש כמעוררי אמון.
מאז אותו עדכון ב-2012 לא שמענו יותר מנציגי גוגל על ה-EMDs והטיפול בהם, עד שבסוף נובמבר השנה צייץ גארי איליס בטוויטר על כך שהוא "צד" EMDs ספאמיים שמקבלים דירוג גבוה בגוגל:
@gfiorelli1 @pedrodias @aleyda @pelogia It's funny you say that! I was hunting for (bad) EMDs for the past two weeks without much luck 🙂
— Gary Illyes ᕕ( ᐛ )ᕗ (@methode) November 25, 2016
הוא המשיך וביקש את עזרת הציבור באיתורם:
@gfiorelli1 @aleyda @pelogia OK, I'll go public (already asked a bunch of folk in private): if you see spammy EMDs, send them my way.
— Gary Illyes ᕕ( ᐛ )ᕗ (@methode) November 25, 2016
ולבסוף חזר והדגיש כי EMDs אינם מהווים בעיה באופן עקרוני, כל עוד הם לא מגיעים בשילוב עם טקטיקות ספאם אחרות:
@gfiorelli1 @aleyda @pelogia there is no inherent problem with EMDs. The problem is when it's combined with other spam tactics
— Gary Illyes ᕕ( ᐛ )ᕗ (@methode) November 25, 2016
העלאת הנושא מחדש על ידי איליס התפרשה בקרב קהילת ה-SEO כסימן מקדים לכך שגוגל עובדים על עדכון EMD נוסף שימשיך ויחזק את זה של 2012, מה שהצית מחדש את הדיון בשאלה-
מה עדיף – EMD או שם דומיין ממותג?
אז האם ב-2017 כדאי לבחור בשם דומיין ממותג או בדומיין בעל התאמה מדויקת לשאילתות חיפוש רלוונטיות?
דיברנו כבר על התדמית הבעייתית ש-EMDs צברו בעבר ונושאים עמם עד היום, בהקשר של אתרים באיכות ירודה שמנסים "לסדר" את המערכת כדי להגיע לראש רשימת תוצאות החיפוש.
עם הצניחה בתועלתם הישירה של ה-EMDs בקידום האתר בגוגל, וככל שיותר ויותר עסקים מבינים את כוחו של המיתוג כאמצעי שיווקי, כך נראית בשוק הדומיינים השקעה רבה יותר בשמות דומיין ממותגים, ההופכים להיות מזוהים עם המוצר או השירות אליהם הם קשורים.
כשאנחנו מדברים על שם דומיין ממותג, אנחנו מתכוונים לכזה שאינו כולל מילות מפתח הקשורות למוצר או לשירות שהעסק מציע, אלא מבוסס על השם והתדמית שהמותג יצר לעצמו ברשת ומחוצה לה.
דומיינים ממותגים מביאים עמם כמה יתרונות חשובים: מאחר והם ייחודיים, קל בדרך כלל להשיג אותם מבלי לשלם עבורם סכומי עתק; הם מאפשרים גמישות בהיצע המוצרים והשירותים שמופיעים תחתם (לדוגמה, אתר שנקרא runningshoes.com יתקשה להרחיב את תחום הפעילות שלו לסוגי נעליים אחרים); ושוב בהקשר של SEO, דומיין ממותג מוריד גם את הסיכוי לעונשים על טקסטי עוגן ספאמיים.
מצד שני, ישנם נתונים המצביעים על כך ש-EMDs מביאים עמם כמה יתרונות מוחשיים ביותר ובלתי ניתנים לערעור בכל מה שקשור לקידום אתר. לפי המחקר הזה משנת 2014:
- שמות דומיין הכוללים מילות מפתח מדורגים 11% גבוה יותר מדומיינים ממותגים
- דומיינים ממותגים הזדקקו ל-40,000 יותר קישורים בממוצע כדי להגיע למקום ה-1 בדירוג, ו-35,000 יותר קישורים כדי להגיע ל-10 המקומות הראשונים
- שמות דומיין ממותגים צריכים 69% יותרDomain Authority ו-22% יותרPage Authority כדי להגיע ל-10 המקומות הראשונים.
נראה, אפוא, כי למרות עדכון EMD מ-2012 ושינויים אחרים שנעשו על ידי גוגל, דומיינים בעלי התאמה מדויקת מציעים עדיין יתרונות משמעותיים מבחינת SEO של אתר.
בכל זאת, בשורה התחתונה, למרות הנתונים המבטיחים האלה, במבט קדימה קל לראות שדומיינים ממותגים הם אלה שכדאי להשקיע בהם. הסיבה לכך היא שמיתוג לגווניו השונים הוא מה שמבדל את המוצרים והשירותים שלכם מאלו של המתחרים, יוצר קשר רגשי עם קהל היעד שלכם ומקל עליו לזכור מי אתם ומה אתם עושים.
בהתחשב בתחכום ההולך וגובר של גוגל ושל מנועי החיפוש האחרים, דומיין בעל התאמה מדויקת יכול להיות דרך מהירה יחסית (אם כי לא זולה) לעליה בדירוג, אבל מבחינת השקעה לטווח הארוך סביר מאוד להניח שדומיין ממותג הוא הדרך להצלחה.
כעת, נעבור לחלקו השני והחשוב לא פחות של שם הדומיין – הסיומת שלו.
הסיומות החדשות – השקעה כדאית או הימור מפוקפק?
מאז ראשית ימיו של האינטרנט ועד לשנת 2013, בעלי אתרים נאלצו להסתפק במבחר מצומצם של סיומות (TLDs) בעת בחירת שם הדומיין שלהם. האפשרות הנפוצה ביותר היתה ונשארה כמובן .com, כשבנוסף אליה היו זמינות כ-20 סיומות נוספות כמו .net, .org וכן סיומות מדינה דוגמת .uk או במקרה של ישראל .il.
ב-2011, החליט ארגון ICANN, הממונה על הקצאת שמות המתחם לאתרים ברחבי העולם, לבטל את המגבלות על יצירת סיומות אינטרנט גנריות ((gTLDs ולאפשר לחברות וארגונים לבחור מתוך מבחר רחב ביותר של סיומות. השינוי נכנס לתוקף בשנת 2013, ומאז צצו מאות סיומות חדשות – .shop, .xyz, .science, .online, .fashion ו-.guru לדוגמה.
הגידול המהיר הזה במבחר הסיומות הזמינות הוליד תחום חדש של עסקים השואפים לספק ללקוחותיהם את סיומת האינטרנט המבריקה הבאה, כמו גם גל של משקיעים המקווים להפיק רווחים מההתרחבות של שוק הדומיינים.
בעוד שהיו מותגים שאימצו בהתלהבות את הסיומות החדשות, רבים חוששים עדיין לבצע את המעבר. אחרי הכל, הגולשים מורגלים מזה כמה עשורים להשתמש בסיומת .com עבור אתרים במגוון תחומים – חדשות, בידור, מסחר ועוד.
על אף ריבוי האלטרנטיבות החדשות, .com היתה ונשארה הסיומת הפופולרית, המזוהה והאמינה ביותר עבור אתרים ברחבי העולם, וגם היום, שלוש שנים לאחר מהפכת הסיומות הגדולה, מומחים רבים ממליצים להיצמד לסיומות הוותיקות, בעדיפות ל-.com.
עם כל זאת, חשוב לזכור כי הפופולריות העצומה של .com הופכת את הסיומת למצרך יקר, כזה שעסקים רבים פשוט לא יוכלו להרשות לעצמם. סיומות הדומיין החדשות יכולות להוות פתרון יצירתי לבעיה הזו, במיוחד אם משתמשים בהן נכון.
אמת היא שעסקים גדולים שרוצים לשדר רצינות ומקצועיות יעשו בחוכמה אם יבחרו ב-.com, אבל כשמדובר במותגים צעירים, חדשניים, כאלה שעוסקים למשל בטכנולוגיה או בתחומים יצירתיים – סיומת שונה יכולה להוסיף להם קריצה של מקוריות מבלי לגרוע דבר.
כמה כללים בסיסיים לבחירת שם דומיין שעובד
מעבר לשינויים שחלו בשנים האחרונות בתחום הדומיינים בפרט ובשיווק הדיגיטלי בכלל, ישנם כמה כללי מפתח בבחירת שם דומיין שהם נכונים תמיד וכדאי להמשיך ולהיצמד אליהם. הנה הם לפניכם:
1. בחרו שם שקל לזכור ולבטא
ככלל, כאשר מדובר בשמות דומיינים, הפשטות מנצחת. ככל ששם הדומיין שלכם הוא פשוט יותר, כך גדל הסיכוי שאנשים יזכרו אותו ללא מאמץ ויוכלו להגיע לאתר שלכם בקלות ואף להמליץ עליו לחבריהם.
בדקו עם עצמכם ועם חברים או בני משפחה עד כמה השם הוא קל לביטוי: האם הוא מתגלגל מהלשון או שאנשים שוברים שיניים כדי לבטא אותו? האם יש הרבה טעויות בביטוי או היסוס לגבי איך צריך להגיד את המילים? אם כן, כדאי לחשוב על השם מחדש, מתוחכם ככל שיהיה, שכן הדבר שאתם מאבדים כאן הוא יקר ערך מדי מכדי לוותר עליו.
2. בחרו שם שקל גם לאיית
עיקרון הפשטות שהזכרנו לעיל פועל גם כאן: ככל שהאיות של שם הדומיין שלכם הוא קל ואינטואיטיבי יותר, כך גדל הסיכוי שהלקוחות שלכם יצליחו להגיע אליכם מבלי להגיע בטעות לאתרים אחרים או להתייאש.
עד כמה שאפשר, נסו להיצמד למילים קצרות (עוד על אורך השם מיד בהמשך) ובעלות איות פשוט, והימנעו מאיותים אלטרנטיביים וסלנגיים. שמות בעברית שנכתבים באותיות אנגליות, למשל, עלולים להוות אתגר מהבחינה הזו: האיות של אותיות כמו ח' יכול ללבוש כמה צורות, ולא תרצו לתת ללקוחות שלכם לנחש מהי הצורה הנכונה.
לצורך הבדיקה, חזרו לאותם בני משפחה וחברים שעליהם אתם מנסים את שם הדומיין שלכם. אם אתם מוצאים את עצמכם צריכים להסביר להם כיצד יש לאיית את השם שבחרתם, סביר להניח שכדאי לכם לפשט אותו עוד.
3. ותרו על מקפים ומספרים
מספרים ומקפים הם מקור לצרות כשמדובר בשמות דומיינים, והם יוצרים לעתים קרובות בלבול ואי הבנה.
לדוגמה, אם שם האתר שלכם כולל מספר (נניח 9), גולשים עשויים שלא לדעת האם מדובר בספרה 9 או במילה nine, או אולי בכלל במילה העברית tesha. ובאשר למקפים, קל מדי לשכוח אותם או לטעות במיקום שלהם – מקור נוסף לשיבושים לא רצויים.
אם בכל זאת החלטתם ללכת על שם דומיין עם מקף או מספר, מומלץ לרכוש כמה וריאציות בולטות של אותו השם (עם שינויים במיקום המקף או באיות המספר) כדי למנוע מצב שבו אנשים מחפשים את האתר שלכם ומגיעים בטעות לאתר אחר לגמרי.
4. בחרו שם קצר ככל שאפשר
שמות דומיין קצרים הם מטבעם קלים יותר להקלדה ולביטוי, וכן יש להם פחות סיכוי להיחתך בתוצאות מנועי החיפוש ובשיתופים ברשתות החברתיות. יחד עם זאת, חשוב לשים לב כי אורכו של שם הדומיין הוא משני לקלות הביטוי והאיות שלו. שם קצר שהמשמעות שלו לא לגמרי ברורה יקשה על גולשים לזכור אותו, ובכך יאבד את היתרון שלו. חשבו קודם כל על שם שקל לזכור, לבטא ולאיית, ולאחר מכן נסו לראות כיצד אפשר לקצר אותו למינימום האפשרי.
5. בדקו את הזמינות של השם שבחרתם
הזמינות של שם הדומיין שלכם היא נקודה חשובה מאוד, מבחינה משפטית ושיווקית כאחד. ראשית כל, לפני שאתם רוכשים שם דומיין חדש, חשוב שתבדקו היטב האם אין סיכוי שהוא קרוב או חופף לשמות של מותגים הרשומים כסימנים מסחריים כדי להימנע מסיבוכים משפטיים.
שנית, כדאי לבדוק גם את זמינות השם ברשתות החברתיות. שיווק ברשתות החברתיות הוא חלק חיוני מבניית המותג שלכם, וישנה חשיבות עליונה לאחידות שם המותג שלכם על פני הערוצים השיווקיים השונים.
אז מה אתם חושבים על EMDs ב-2017 והלאה? מה העמדה שלכם לגבי הסיומות החדשות? יש לכם טיפים נוספים לבחירת שם דומיין מוצלח? שתפו איתנו את התובנות שלכם בתגובות.