שמות דומיין – כולנו מכירים אותם, כולנו משתמשים בהם מדי יום – אבל מה קורה כשאנחנו רוצים לקנות אחד לאתר שלנו? התהליך אמנם פשוט למדי, אך הוא כולל כמה החלטות חשובות שכדי לקבלן בחוכמה כדאי להכיר את הנושא מקרוב. קראו את המאמר הבא כדי להבין טוב יותר בפני מה אתם עומדים, ועל מה חשוב לתת את הדעת.
* התמונה לקוחה מתהליך קניית דומיין באתר וירטואל נסט
דומיין (domain), או בעברית שם מתחם, הוא למעשה הכתובת שמקלידים גולשים בתיבת החיפוש של הדפדפן כדי להגיע לאתר מסוים. לדוגמה, הדומיין של גוגל הוא google.com, הדומיין של מרקטינג הוא marketing.co.il. כל דומיין הוא ייחודי לאתר שלו, ממש כמו טביעת אצבע, ולא ניתן לחלוק אותו עם אתרים אחרים.
איך דומיינים עובדים?
דומיין הוא תווית מובנית שמחוברת ל-IP ספציפי – כתובתו של השרת בו אתר אינטרנט מסוים מאוחסן. למה הכוונה בתווית מובנית?
מבנה הדומיין
כל דומיין מכיל לפחות שני חלקים: הדומיין עצמו וה- TLD (Top Level Domain), או סיומת האינטרנט. בואו ניקח לדוגמה את כתובת האתר domain.gov. במקרה הזה, ".gov" הוא ה-TLD של מוסדות ממשלתיים, ו"domain" הוא הדומיין או התווית שבחרנו עבור האתר שלנו. כמה מהסיומות הנפוצות ביותר הן .com לגופים מסחריים בינלאומיים, .org למוסדות התנדבותיים, .ac למוסדות אקדמיים וכן סיומות מדינה – במקרה של ישראל, .il.
מהי ה-DNS?
כל אתרי האינטרנט הקיימים מאוחסנים בשרתים המפוזרים בכל רחבי העולם. הבעיה היא שהשרתים עצמם אינם מזוהים על ידי שמות דומיינים כפי שסקרנו אותם למעלה, אלא על ידי כתובות IP. כתובת IP טיפוסית נראית בערך כך: 84.95.247.233.
DNS הם ראשי התיבות של Domain Name System, מערכת שרתים שלה מטרה אחת בלבד: להוות מסד נתונים, סוג של ספר טלפונים המחבר בין כתובות IP לבין הדומיין שלהן. בעצם, ניתן לומר כי מטרתה הבלעדית של מערכת ה-DNS היא להפוך את הגלישה לנוחה יותר עבורנו המשתמשים.
אחרי הכל, לא באמת היינו רוצים לזכור או להקליד בכל פעם מחדש את המספרים הארוכים של כתובות ה-IP. קל הרבה יותר לזכור שם דומיין, ובמיוחד אם בוחרים אותו נכון. כאשר אנחנו מקלידים את הדומיין לתיבת החיפוש, הדפדפן יחפש במערכת ה-DNS וימצא את כתובת ה-IP המדויקת הקשורה לאותו דומיין – ותעביר אותנו לאתר.
מי אחראי על רישום הדומיינים?
הגוף העולמי האחראי לרישום שמות דומיינים נקרא ICANN, כאשר גוף זה מסמיך תחתיו ארגונים מקומיים והם עצמם מאצילים את סמכות ההרשמה לגופים מסחריים שונים. בישראל, למשל, איגוד האינטרנט הישראלי הוא זה שאחראי לרישום שמות דומיינים. תחת האיגוד נמצאים כאמור גופים מסחריים שונים, שנבדקו והוסמכו על ידו לבצע רישום שמות דומיינים בעלי הסיומות .co.il ו-.org.i בנוסף לסיומות הבינלאומיות הרבות.
איפה ואיך אפשר לרשום דומיין?
ישנם כמה רשמים מורשים שדרכם אפשר לרכוש שמות דומיין, ובהמשך המאמר אף נערוך סקירה השוואתית של כמה מהבולטים שבהם. באופן כללי, אם נניח לדוגמה שבחרתם בדומיין כמו "example.co.il", תצטרכו לבחור את אחד הרשמים הזמינים, וראשית כל לוודא באמצעותו שהדומיין שבחרתם פנוי. במידה וכן, תוכלו להגיש תמורת תשלום בקשה לרישום הדומיין. בקשתכם תיבדק ותעובד במשך יומיים עד חמישה ימים, ובתום התהליך תקבלו אישור על ביצוע הרכישה.
הבעלות על הדומיין שרכשתם תהיה מוגבלת בזמן, ויהיה צורך להאריך את תוקפה (בדומיינים ישראלים תוך שנתיים, בדומיינים בינלאומיים ניתן לרכוש את הבעלות מבעוד מועד לתקופה של עד 10 שנים). לרוב, כחלק מהשירות של רשמי הדומיינים, תישלח אליכם הודעה אוטומטית לקראת סוף תקופת הרישום על מנת שתוכלו לחדש אותו. אם תבחרו שלא לחדש את הבעלות על הדומיין, יפוג תוקפו ולאחר תקופה של כחודש הוא יהפוך להיות זמין לרכישה על ידי כל אדם אחר.
איך בוחרים דומיין?
בבחירת דומיין, ישנם ארבעה גורמים אליהם חשוב להתייחס:
- הגורם האנושי
- המותג
- הפן המשפטי
- השלכות על SEO – קידום אתרים.
1. הגורם האנושי – בבחירת הדומיין שלכם, חשבו כיצד תוכלו להקל על אנשים למצוא אתכם. בחרו דומיין שקל לקרוא, קל להגיד בעל פה, קל לזכור ובמידת האפשר גם קל להקליד.
2. המותג – הדומיין שלכם צריך לייצג בצורה התמציתית ביותר את המותג שלכם, ולהעביר מסר ראשוני וקצרצר לגבי תחום העיסוק שלכם בצורה אינטואיטיבית וקלה להבנה. תוכלו להרחיב על אותו מסר באתר עצמו, אבל הדומיין חייב להיות קצר וקולע.
דבר נוסף שחשוב להקדיש לו מחשבה בהקשר למותג הוא הסיומת. בעבר, היו רק סיומות אפשריות בודדות – .com, .net וכד'. כיום ישנן אפשרויות רבות נוספות שכדאי לשקול, ובמיוחד אם הן מתקשרות היטב לשם העסק או לתעשייה לה אתם שייכים. הסיומות האפשריות כיום מתפרשות על פני קשת רחבה הנעה בין .finance ל-.yoga וכל מה שביניהם. עם זאת, קחו בחשבון שכאשר אנשים מנסים להיזכר בכתובת אתר מסוים, הם לרוב יחפשו את הסיומות הסטנדרטיות כמו .com ו-.co.il, כך שסיומת אקזוטית עלולה לעלות לכם בתנועה לאתר.
3. הפן המשפטי – גם אם הדומיין שבחרתם זמין, עשויות עדיין לצוץ אי אלו בעיות משפטיות סביב שימוש בדומיין הקשור לסימן מסחר של חברה אחרת. במידה פחותה אך עדיין בעייתית, עשוי לקרות מצב בו הדומיין שבחרתם דומה מאוד לזה של בלוג או אתר קיים בתחומכם והבלבול עשוי לעלות לשני הצדדים בתנועה של משתמשים רלוונטיים. לכן, רצוי מאוד לערוך בדיקה יסודית של הדומיין הנבחר טרם הרכישה כדי לחסוך עוגמת נפש בהמשך הדרך.
4. הדומיין וקידום האתר – עד לא מזמן, אחת הטקטיקות הידועות של מקדמי אתרים היתה שימוש ב-EMD – Exact Match Domains כדי לשפר את דירוג האתר שלהם. EMD הוא דומיין המכיל את מילות המפתח בהן מתמקד קמפיין הקידום של האתר, לדוגמה ".co.ilמוסךבאילת,"www. ועד לשנת 2012 דומיין כזה אכן יכול להקפיץ אתר לראש תוצאות החיפוש או לפחות לאחד מעשרת המקומות הראשונים. תעשיה שלמה התפתחה סביב כלים לשמות דומיין בהתאמה מדויקת, ומחירי הדומיינים הכוללים מילות מפתח מבוקשות הרקיעו שחקים.
בספטמבר 2012 הוציאה גוגל את עדכון EMD, ופני הדברים השתנו לגמרי – אתרים באיכות נמוכה בעלי שמות דומיין בהתאמה מדויקת התחילו לקבל עונשים מצד ענקית החיפוש במקום לטפס בדירוג.
אז מהי הטקטיקה הנכונה כיום לשמות דומיינים ידידותיים למנועי חיפוש?
התשובה היא פשוטה – מיתוג. חשבו על חברות גדולות כמו קסטרו, אסם או סופר פארם. אף אחת מהחברות הללו לא בחרה בדומיין בהתאמה מדויקת, מהסיבה הפשוטה ששם המותג שלהן מוכר מספיק מכדי שיזדקקו לטקטיקות הטעיה דוגמת דומיין דחוס במילות מפתח.
הנה כמה סיבות לכך שדומיין מותגי עדיף על דומיין בהתאמה מדוייקת:
-ה-URL של שם מותגי הוא קצר יותר וקל יותר לזכור אותו. בחירה של שם קצר וקליט תביא יותר תנועה לאתר שלכם מאשר שם דומיין ארוך ומסורבל
-דומיין בהתאמה מדויקת, במיוחד כזה שכולל 4-5 מילים ויותר, נשמע זול וספאמי ומתקשר לטכניקות קידום אתרים שאבד עליהן הכלח
-דומיינים בהתאמה מדויקת מעמידים את האתר שלכם בסכנה לענישה מצד גוגל
-גוגל כבר לא מתעדפת שמות בהתאמה מדויקת, אז למה לסרבל ולהסתכן?
כיום, בחירת דומיין ידידותי ל-SEO היא פשוטה למדי, ולמעשה גם אם מתעלמים לגמרי משיקולי קידום האתר ומתמקדים לחלוטין במותג עצמו – לאתר עדיין יהיה סיכוי טוב לעלות גבוה בדירוג, זאת כמובן בהנחה שאסטרטגיית הקידום שלו בכללותה היא חזקה.
האם כדאי לבחור דומיין בעברית?
החל משנת 2010, מאפשר איגוד האינטרנט הישראלי לרשום שמות דומיינים בעברית, לדוגמה .co.ilמרקטינגwww.. העלות של שמות דומיין בעברית זהה לעלות של אלה בשפה האנגלית, וגם מבחינה טכנית, דומיין בעברית לרוב אינו מהווה בעיה: כאשר אנו מקלידים דומיין בעברית, הדפדפן מתרגם את הכתוב מאותיות שאינן לטיניות למחרוזת, רצף של אותיות באנגלית וספרות הנקבע לפי תקן IDN אחיד.
באתר הזה תוכלו להזין את הדומיין שלכם בעברית ולקבל את התרגום שלו לקוד IDN; יתכן ותזדקקו לקוד זה אם תרצו לאחסן את האתר שלכם בחו"ל.
בעיה אפשרית עם דומיין בעברית קשורה יותר לחוויית המשתמש. גם אם נבחר דומיין בעברית כדי להקל על המשתמשים שלנו לזכור את השם ולמצוא אותו, הסיומת שלו עדיין תהיה באנגלית (.co.il, .net וכד'). המשתמשים שעמם רצינו להיטיב יצטרכו לעבור במהלך ההקלדה מעברית לאנגלית, וכן לזכור מה הסדר הנכון של התווים, שכן האותיות בעברית הן מימין לשמאל ואילו באנגלית הן נכתבות משמאל לימין.
בשורה התחתונה, ההמלצה הרווחת כרגע היא להישאר בדומיינים באנגלית ולהשקיע את מירב המאמצים כדי להפכם לזכירים וקלים לאיות גם עבור הקהל הישראלי.
WHOIS ושמירת פרטיות דומיין
רבים מרשמי הדומיינים מציעים שירות של שמירת פרטיות דומיין, שמסתיר את פרטיו של הנרשם מבסיס הנתונים הפומבי WHOIS. WHOIS הוא הארגון שמנהל את כל המידע הנאסף אודות רישום דומיינים. פרטי הנרשמים נחשבים למידע ציבורי, וכל אחד יכול לגשת למידע הזה דרך האתר הזה או דרך אחד ממנועי החיפוש האחרים הזמינים ברשת.
בין השאר, יופיעו ב- WHOISשם הנרשם וכתובתו, תאריך רישום הדומיין ומועד התפוגה שלו ושם איש קשר יחד עם כתובת מייל, מס. טלפון וכד'. שירות שמירת הפרטיות המוצע על ידי הרשמים השונים מסווה את הפרטים האישיים הללו ומחליף אותם בשמות גנריים השייכים לרשם.
לשירות שמירת הפרטיות יתרונות וחסרונות: מצד אחד, חשיפת הפרטים האישיים הנ"ל בפומבי חושפת את הנרשם לספאמרים, גנבי זהות, האקרים וגורמים מסוכנים אחרים שעשויים לעשות שימוש בפרטים למטרות זדוניות. מצד שני, השירות מוצע לרוב בתשלום שנתי המשתווה ואף עולה על מחיר רישום הדומיין עצמו. בנוסף, יש הטוענים כי אתרים המסתירים את זהותם ב-WHOIS נחשדים על ידי גולשים ומנועי חיפוש כספאמרים או מקדמי black-hat.
בשורה התחתונה, אם אתם מנהלים אתר עסקי ולא אישי, עדיף ככל הנראה לשמור על שקיפות ולהשאיר את הפרטים שלכם ב-WHOIS גלויים.
סקירה השוואתית של רשמי דומיינים
מלבד ביצוע רישום דומיינים בעצמו, האציל איגוד האינטרנט הישראלי את סמכות רישום הדומיינים תחת הסיומות .co.il ו- org.il ל-8 חברות ישראליות ו-2 חברות בחו"ל. השנה, שנת 2016, הכריז האיגוד כי לא יתאפשר רישום שמות דומיין ישירות באמצעותו, וזאת במטרה להגביר את התחרות בין הרשמים השונים ולעודד ירידה במחירים.
לפניכם סקירה של כמה מהרשמים המורשים בישראל, והצצה ל-GoDaddy, הרשם הבינלאומי הגדול בעולם:
שם החברה |
כמה עולה רישום הדומיין לשנה? |
מבצעים ושירותים נוספים |
49 ₪ כולל מע"מ |
בנוסף לרישום דומיינים, BOX מציעה גם חבילות אירוח לאתרים במחירים של 15-45 ₪, ונכון לכתיבת מילים אלו בקניית חבילת אירוח שנתית מקבל הקונה גם דומיין במתנה למשך שנה אחת. |
|
59.90 ₪ לא כולל מע"מ |
ברישום דומיין בינלאומי, ניתן לקבל מ-InterNic שירות שמירת פרטיות דומיין בחינם. |
|
75-80 ₪ לא כולל מע"מ |
Virtual Nest מבית בזק בינלאומי מציעה רישום מהיר בממשק פשוט ונוח, ושירות תמיכה בעברית 24 שעות ביממה. |
|
55 ₪ לא כולל מע"מ |
LiveDns היא חברה ותיקה נוספת, שמציעה ממשק נוח ושירותי תמיכה טכנית מהירים, בנוסף למחירים מיוחדים למנהלים מספר רב של דומיינים. |
|
75 ₪ (לא מצוין האם כולל מע"מ) |
מלבד שירות רישום הדומיינים, מציעה גלקום שירות נוסף של "תפיסת דומיינים", בו המערכת מבצעת עבורכם מעקב אחר דומיינים שצפויים להתפנות ורושמת אותם עבורכם לפני שירכשו מחדש על ידי מישהו אחר. |
|
55 ש"ח לא כולל מע"מ 68 ₪ לדומיין בעל סיומת .il |
אחת החברות הישראליות הותיקות בתחום. באתר של Domain The Net תוכלו למצוא שפע של מידע שימושי והסברים אודות תהליך קניית דומיין על נדבכיו השונים. |
|
|
8 ליש"ט לסיומת .com |
GoDaddy הוא רשם הדומיינים הגדול בעולם, המציע רישום מהיר וזול של דומיינים בינלאומיים. שימו לב, בניגוד לרשמים האחרים ברשימה, כאן לא תוכלו לרשום דומיינים בסיומות ישראליות (.co.il ו-.org.il). האתר והתמיכה הם באנגלית. |
*כל החברות ברשימה מציעות שירותים נוספים לרישום הדומיין, כגון חבילות אחסון אתרים, חבילות מייל ושירותי מחשוב ענן שונים.
באופן כללי, מרגע בחירת שם הדומיין והרשם הרצויים, התהליך הוא לרוב פשוט למדי ונעשה תוך שימוש בממשק ידידותי למשתמש. מפאת הפערים בין מחירי רשמי הדומיינים, חשוב לערוך סקר שוק לפני הרכישה, תוך מתן חשיבות עליונה לאמינות הספק ולזמינות התמיכה שהוא מציע, לכל מקרה שלא יבוא.
דומיין האתר שלכם הוא לעתים קרובות המפגש הראשון של לקוחות פוטנציאליים עם המותג שלכם, ורוב הסיכויים הם שהוא ילווה אתכם במשך תקופה ארוכה. הקדישו לו מחשבה ותשומת לב, וחסכו לעצמכם עוגמת נפש בהמשך הדרך.
וואוו שאפו על הפוסט.
פוסט מקיף וממש עוזר
תודה רבה
עזרת לי מאוד, בדיוק לפני קניית דומיין חדש, תודה!