גוגל הולכת ומשכללת את מנוע החיפוש שלה כל העת, ומציבה בפנינו אתגרים משמעותיים בקידום האתר שלנו. צעד בכיוון הלא נכון עלול לעורר את זעמו של האלגוריתם, ולהביא אותו להנחית עלינו עונשים שיגרמו לאתר שלנו לצלול בדירוג ולעבודה הקשה שלנו לרדת לטמיון.
במדריך זה אנו סוקרים את הצעדים הנדרשים כדי לשפר את דירוג האתר שלנו בגוגל ולזכות בחשיפה מירבית עבורו, מבלי להסתכן בענישה מצד ענקית החיפוש.
גוגל הולכת ומשכללת את מנוע החיפוש שלה כל העת, ומציבה בפנינו אתגרים משמעותיים בקידום האתר שלנו. צעד בכיוון הלא נכון עלול לעורר את זעמו של האלגוריתם, ולהביא אותו להנחית עלינו עונשים שיגרמו לאתר שלנו לצלול בדירוג ולעבודה הקשה שלנו לרדת לטמיון.
במדריך זה אנו סוקרים את הצעדים הנדרשים כדי לשפר את דירוג האתר שלנו בגוגל ולזכות בחשיפה מירבית עבורו, מבלי להסתכן בענישה מצד ענקית החיפוש.
בחלקו הראשון של מדריך זה ערכנו בדיקה יסודית של תפקוד האתר שלנו, בחנו את האפשרות של עונשים קיימים ופעלנו כדי להבריא ולשפר את פרופיל הקישורים שלו. עכשיו שניקינו את השטח, אנחנו יכולים להתחיל לבנות את אסטרטגיית ה-SEO שלנו בצורה הנכונה, כך שנוכל לראות תוצאות – ללא עונשים.
צעד 4: ערכו מחקר מילות מפתח – וישמו אותו
מחקר מילות מפתח יסודי וטוב נמצא בבסיסו של כל תהליך שיווק אינטרנטי מוצלח. כשאתם עורכים מחקר מילות מפתח, אתם מקבלים מידע חיוני על קהל היעד שלכם, על המידע שאותו הוא מחפש בגוגל ועל הדרך שבה הוא מנסח את החיפושים האלה.
לדוגמה, כשמישהו מקליד בתיבת החיפוש של גוגל "שיעורי פוטושופ למתחילים", אפשר להסיק שאותו גולש הוא משתמש מתחיל בתוכנה שמחפש הנחיה לגביה. תובנה מסוג זה יכולה להדריך אתכם בכתיבת התכנים שלכם בהתאם לכוונתו של המחפש, להעניק לו ערך מוסף ולהגדיל את הסיכוי שאותם תכנים ידורגו במקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש של גוגל ויעניקו לאתר שלכם את החשיפה שהוא צריך.
היכרות עם קהל היעד – צעד ראשון
אתר שימושי ביותר לצורך קבלת אינפורמציה ראשונית אודות המבקרים באתר שלכם הוא אלקסה. בין השאר, תוכלו לראות מהי החלוקה הדמוגרפית של קהל היעד שלכם – גברים או נשים, רמת השכלה והמקום ממנו נעשית הגלישה.
בנוסף, תוכלו לראות באתר את 5 מילות המפתח שמביאות הכי הרבה טראפיק לאתר שלכם:
התרשמות ראשונית זו תעזור לכם להבין למי אתם פונים, אך מחקר מילות המפתח הוא זה שיאפשר לכם לצלול עמוק פנימה ולהבין היטב את הצרכים של קהל היעד שלכם כך שתוכלו למלא אותם טוב יותר.
אז איך עורכים מחקר מילות מפתח?
- צרו רשימה של מילות מפתח רלוונטיות
כדי להיות יעילים במאמצי הקידום של אתרכם, תצטרכו לאתר את מילות המפתח שבהן משתמש קהל היעד שלכם כדי למצוא אותו. הצעד הראשון לכך הוא יצירת רשימה יסודית עד כמה שניתן של מילות מפתח רלוונטיות לתחום העיסוק שלכם, ומתכנן מילות המפתח של גוגל יעזור לכם להתחיל ולבנות רשימה זו.
מתכנן מילות המפתח (Keyword Planner)
התחברו לחשבון הגוגל שלכם וגלשו למתכנן מילות המפתח. בעמוד הראשי, לחצו על "חיפוש מילות מפתח חדשות באמצעות ביטוי, אתר או קטגוריה".
כעת, הקלידו את מילת המפתח העיקרית של האתר שלכם, ולחצו על "קבל רעיונות".
אם תקליקו על הלשונית "רעיונות למילות מפתח", הטבלה שתיפתח תראה לכם ביטויים הקרובים למילת המפתח שהזנתם, יחד עם נפח החיפושים החודשי עבורם:
ועכשיו שקיבלתם כמה רעיונות ראשוניים למילות מפתח, תוכלו להמשיך ולהרחיב את הרשימה בעזרת סיעור מוחין פשוט וטוב.
עכשיו שיש לנו רשימה ראשונית משלנו, הגיע הזמן לבדוק מה עושים המתחרים.
- רגלו אחר המתחרים שלכם
אם המתחרים שלכם עוקפים אתכם בדירוג בתוצאות החיפוש, זה הזמן לרגל אחריהם קצת, וגם הפעם נעשה זאת בעזרתו האדיבה של מתכנן מילות המפתח.
נניח שתחום העיסוק של האתר שלכם הוא "נעלי טיולים", ואחד המתחרים המשמעותיים בתחום הוא "lametayel.co.il".
בעמוד הבית של מתכנן המילים, הקליקו שוב על "חיפוש מילות מפתח חדשות באמצעות ביטוי, אתר או קטגוריה", אלא שהפעם במקום להקליד מילת מפתח הקלידו את כתובת האתר של המתחרה שלכם בתיבה הנקראת "דף הנחיתה שלך". כעת לחצו על הכפתור "קבל רעיונות",
ועברו ללשונית "רעיונות למילות מפתח". כאן תוכלו לראות באילו מילות מפתח מתמקד אותו אתר מתחרה:
השיטה הזו עובדת בכל נישה, ויכולה לעזור לכם לגלות בקלות מילות מפתח חדשות שכדאי להתמקד בהן כדי לשפר את הדירוג שלכם.
- ערכו ניתוח של מילות המפתח כדי לבחור את הטובות ביותר
לאחר שגיבשנו רשימה ראשונית של מילים, נרצה לבחון את אותן מילים לפי כמה קריטריונים מהותיים שיעזרו לנו להחליט באילו מהן כדאי לנו להתמקד.
זה המקום להבהיר נקודה חשובה: בניגוד לדעה הרווחת, לא באמת קיים מינון אופטימלי של מילות מפתח עבור תוכן מסוים. לעומת זאת, הבחירה באילו מילות מפתח להתמקד היא בעלת חשיבות עליונה, וזהו הבסיס לניתוח מילות מפתח.
לצורך ניתוח מילות המפתח שלנו נשתמש ב- SEMRush, אתר שמציע מערך שלם של כלי קידום אתרים בתשלום, כאשר הרשמה קצרה לאתר תעניק לכם תקופת ניסיון קצרה לבחינת הכלים בחינם.
בסיום תהליך ההרשמה לאתר נגיע לדף הבית או ה-dashboard של האתר. בתפריט שמשמאל המסך, נלחץ על Keyword Analytics ועל Overview.
זה יביא אותנו לעמוד כלי ניתוח מילות המפתח. כעת, נקליד בחלונית החיפוש את אחת ממילות המפתח מתוך הרשימה שלנו כדי לקבל את המידע הנחוץ לנו אודותיה. SEMRush מזהה אוטומטית את השפה בה הוקלדה מילת החיפוש, במקרה הזה "עיצוב אתרים", ומבצע את החיפוש בגוגל ישראל. במידת הצורך ניתן לשנות העדפה זו על ידי לחיצה על אחד מכפתורי המדינות או על אחת מהמדינות המופיעות בתפריט הנפתח.
ברגע שנלחץ על search, הכלי יציג בפנינו סקירה הכוללת מגוון של נתונים אודות מילת המפתח שבחרנו:
בואו נעבור על פריטי המידע העיקריים שנוכל לקבל:
Organic Search – החלק הזה מציג מידע לגבי התנועה האורגנית שמילת המפתח הנבחרת מקבלת. נפח החיפוש (Volume) הוא מספר החיפושים החודשיים שנעשים עבור אותה מילה, ומספר התוצאות (Number of results) מראה כמה אתרים מתחרים עליה.
Paid Search – כאן נראה נתונים אודות התנועה בתשלום עבור מילת המפתח – העלות לקליק וצפיפות המתחרים.
Trend – גרף המציג את התנודות החודשיות של נפחי החיפוש עבור מילת המפתח. נתון זה יכול לעזור לנו להבין את העונתיות של אותה מילה.
Phrase match keyword – מראה וריאציות של מילת המפתח שהקלדנו, מה שיכול לתת לנו רעיונות נוספים להרחבת הרשימה.
Related keywords – הזדמנות נוספת להרחבת הרשימה, והפעם באמצעות מילים וביטויים הקשורים לביטוי שבחרנו אך אינם חופפים לו.
תחת Phrase match keyword או Related keywords, לחיצה על View Full Report תביא אותנו לעמוד הבא:
כאן נקבל את הרשימה המלאה של ביטויים בעלי התאמה מדויקת או ביטויים קשורים לזה שבחרנו, מתוך המאגר העצום של SEMRush (בגרסת הניסיון נקבל עדיין רשימה חלקית של הביטויים, על מנת לקבל את הרשימה המלאה נצטרך להצטרף לשירות המלא בתשלום).
כפי שניתן לראות בצילום המסך שלמעלה, מלבד רשימת הביטויים עצמם הכלי מציג מידע נוסף שיכול לעזור לנו להעריך את אותם ביטויים ולהחליט אם להכניס אותם לרשימה שלנו – נתונים כמו נפח החיפוש, העלות לקליק ומידת התחרותיות של אותם ביטויים.
קושי מילות מפתח
כלי קושי מילות המפתח של SEMrush מאפשר לנו לגלות עד כמה קשה יהיה לעקוף את המתחרים שלנו בדירוג עבור מילת מפתח מסוימת.
זהו נתון שחשוב מאוד לקחת בחשבון בעת גיבוש רשימת מילות המפתח הסופית, שכן מילים פופולריות ובעלות נפח חיפוש גבוה עשויות להיראות כמו אפשרות מפתה, אך למעשה התחרות העזה עליהן הופכת אותן למטרות מאתגרות שידרשו השקעת משאבים רבים.
חישוב קושי מילות המפתח נעשה על ידי נוסחה ייחודית של SEMrush ואינו מדויק לחלוטין, אך בכל זאת יכול לעזור לקבל מושג לגבי גודל האתגר הצפוי לנו עבור ביטויים כאלה או אחרים. באופן כללי, הכלי מחשב את הדירוג של דומיינים אחרים עבור מילת מפתח מסוימת, ונותן הערכה אחוזית של מידת הקושי לדירוג עבור אותה מילה.
בחזרה ל- SEMRush: בתפריט שמצד שמאל, לחצו על Keyword difficulty. במסך שייפתח הקלידו את מילת/מילות המפתח שבחרתם בחלונית החיפוש, ולחצו על כפתור show difficulty. בטבלה שלמטה ניתן לראות כמה מהנתונים שראינו בעמודים הקודמים, יחד עם רמת הקושי של אותו ביטוי באחוזים.
כמה טיפים נוספים
בחלקו הראשון של המאמר דיברנו על ההבדל בין מילות מפתח מסחריות לאינפורמטיביות, וגם כאן מחקר המילים תופס תפקיד חשוב; הוא יכול לעזור לנו להבין בקלות האם משתמשים מחפשים מידע או שמא הם מחפשים לבצע רכישה – מה שנקרא כוונת משתמש.
כדי לשפר את דירוג האתר שלכם, תרצו ליצור בו שילוב בין מילות מפתח מסחריות לבין מילים אינפורמטיביות. כפי שהסברנו במאמר הקודם, מילות מפתח מסחריות מתמקדות בקונים שכבר מכירים את המוצר ומעוניינים בו, ומגיעים לחיפוש בגוגל כשהם מוכנים לבצע קניה. מאידך, שילוב של מילות מפתח אינפורמטיביות באתר מיועד לבניית יחסי קרבה עם אותם משתמשים שהם עדיין אינם לקוחות.
במקרה השני, התפקיד של האתר שלכם הוא ללמד, להעשיר ולעניין את הקוראים – עוד לפני שתוכלו להמליץ להם על מוצר. מילות מפתח אינפורמטיביות יכולות גם לשמש לצורך בניה של רשימות תפוצה לניוזלטר ולטיפוח של לקוחות פוטנציאליים לפני שלב המכירה עצמו.
ו… אל תשכחו ביטויי זנב ארוך: הגרף הבא מבית היוצר של אתר Moz מראה כיצד מיקוד בביטויי זנב ארוך הצליח ליצור עליה של 80% בתנועה לאתר ובדירוג שלו – נתון מרשים בהחלט, ובמיוחד ביחס לביצועים של מילות מפתח פופולריות:
צעד 5: שלבו את מילות המפתח שלכם בתוכן מצוין
עד כה דנו בשילוב מילות מפתח בתוכן בקווים כלליים בלבד, אך בחלק זה של המאמר נרצה לתת מבט מעמיק יותר על השימוש במילות המפתח שעלו במחקר המילים שערכתם.
למרבה הצער, רבים מחמיצים את העיקר בכל הנוגע למחקר ושילוב מילות מפתח. אפילו לפני שגוגל הוציאו את עדכון פנדה בפברואר 2011, מקדמי האתרים הטובים ביותר ידעו שתוכן איכותי ומועיל הוא הדרך האמיתית לפסגה. על ידי התמקדות במילות מפתח אינפורמטיביות וכתיבת תוכן מפורט ושימושי, תמשכו לאתר שלכם עוד ועוד מעריצים, שבתורם ישתפו את אותן פניני ידע עם חבריהם דרך הרשתות החברתיות ואף יפנו אליכם משתמשים וקישורים נוספים שישפרו את דירוג האתר שלכם.
אז איך משלבים את מילות המפתח בתוכן?
נניח לדוגמה שברצונכם לכתוב סקירת עומק בנושא של "מחבטי הטניס הטובים ביותר למתחילים". הנה דוגמאות לכמה כותרות שבהן תוכלו להשתמש:
10 מחבטי הטניס הטובים ביותר לחובבים
מדריך קניה – מחבטי הטניס הטובים ביותר לחובבים
מחבטי הטניס הטובים ביותר לחובבים – המדריך האולטימטיבי
- את המאמר עצמו תוכלו לפתוח כך:
ישנם שלל סוגים של מחבטי טניס בשוק, וההחלטה באיזה מהם כדאי להשקיע היא אינה פשוטה. קראו את המדריך הבא כדי להכיר את מחבטי הטניס הטובים ביותר לחובבים – כאלה שמשלבים בין רמת אמינות גבוהה למחיר נוח. - אפשרות אחרת היא לפתוח בשאלה:
רוצים לגלות מה הם מחבטי הטניס הטובים ביותר לחובבים? העמוד הזה לא רק יספר לכם על מחבטי טניס, אלא גם יראה לכם איך שימוש נכון ישפר את יכולת המשחק שלכם, ואף יעניק לכם טיפים מעשיים לקבלת הנחה בזמן הרכישה.השאיפה היא, אם כך, לשלב את מילות המפתח בטקסט בצורה טבעית ולא מאולצת.
- תנו דחיפה למילות מפתח המדורגות נמוך:
טכניקת גורד השחקים שהגיעה לתפוצה רחבה בזכות בריאן דין מאתר Backlinko יכולה לעזור לאתר שלכם לעשות את הקפיצה המשמעותית מהעמוד השני בגוגל לעמוד הראשון.
איך? די פשוט: מצאו פוסט או מאמר שמדורג כבר עכשיו, שפרו אותו וקדמו אותו בכל מקום.
- חקרו את נושא המאמר לעומק, ואל תוותרו על מחקרים רלוונטיים
- בעזרת השיטות שתוארו למעלה, זהו את מילות המפתח שבהן כדאי לכם להתמקד באותו מאמר או פוסט
- כתבו גרסה נוספת של הפוסט או המאמר – ארוכה, מדויקת ומעמיקה יותר
- הוסיפו קישורים לבלוגים בעלי סמכות בתחום העיסוק שלכם
- העניקו תשומת לב מיוחדת לכותרת: צרו כותרת חזקה המושכת קליקים (מיד נדון בהרחבה ביצירת כותרות כאלה).
- צרו קשר עם כותבי הבלוגים אליהם קישרתם במאמר או בפוסט שלכם, ובקשו מהם לקרוא את מה שכתבתם – אולי תוכלו לקבל כמה קישורים נכנסים לאתר שלכם מאותם אתרים בעלי סמכות ולשפר עוד את הדירוג.
כדי לכתוב תוכן שימושי ומפורט, עקבו אחר הקווים המנחים הבאים:
- כתבו מאמרים מונעי-מידע: גבו עובדות באמצעות מידע מדויק, והראו לקוראים שהתוכן שלכם הוא מהימן.
- ספרו סיפור: לסיפורים יש את הכוח לכבוש את הקהל, לעורר רגשות – ולשפר את יחס ההמרה. אז איך מספרים סיפור?
- התחילו בלשאול את עצמכם – מיהו קהל היעד שלי ומהו המסר שאני רוצה להעביר לו? זו תהיה השאלה שתנחה אתכם בהמשך הדרך.
- אם תוכלו, השתמשו בחוויות אישיות מהחיים האמיתיים כדי להעביר את המסר בצורה מעניינת ובעלת נופך אישי.
- לאחר שהצגתם בעיה או שאלה שמשכו את תשומת לבם של הקוראים, הציגו בפניהם את התשובה או הפתרון באמצעות קריאה ברורה לפעולה שתוביל אותם למשפך המכירות שלכם ולעבר ההמרה.
- כתבו כותרת ויראלית: גוגל ערכה שינויים רבים באופן הדירוג של תוצאות החיפוש, אבל אחד הגורמים שנשארו קריטיים להצלחה היה ונשאר הכותרת. כתבו כותרת ויראלית לפוסט שלכם, ואין דבר שיעצור אותה מלקבל קליקים ושיתופים על ידי קוראים נאמנים. הנה כמה טיפים לכתיבת כותרות ויראליות:
- הוסיפו מספרים: שילוב מספרים בכותרת הוא טריק ישן ויעיל ביותר למשיכת תשומת הלב של גולשים (וקוראים), והמאמר הזה מסביר מדוע (או ליתר דיוק, מציע לכך 5 סיבות). בתמצית, מספרים יוצרים הבטחה של אמינות, ספציפיות, ארגון וקלות קריאה. ואכן, מחקרים מראים שכותרות הכוללות מספרים זוכות לתמיכה גבוהה באופן משמעותי מצד משתמשים ביחס לכותרות הכוללות טקסט בלבד.
- עוררו סקרנות: כותרת מסתורית ומסקרנת בהחלט תמשוך גולשים להקליק עליה, אבל חשוב להשתמש בכותרות כאלה בזהירות ולקיים את ההבטחה שגלומה בהן. אם, לדוגמה, הכותרת שלכם היא למשל: "5 סודות אנטי אייג'ינג מסביב לעולם", חשוב לוודא שהטקסט עצמו אכן כולל 5 פרטי מידע חדשניים וייחודיים.
עכשיו שיש לכם תוכן מעולה שכולל מילות מפתח אינפורמטיביות ומסחריות, ומספר סיפור שיכבוש את קהל היעד שלכם – הגיע הזמן לבנות קישורים בדרך הנכונה, שתעזור לכם לשפר את דירוג האתר שלכם בגוגל.
צעד 6: בנו קישורים בדרך הנכונה
בחלקו הראשון של המאמר, למדנו כיצד לנתח קישורים באמצעות Open Link Profiler. הנה ניתוח נוסף שעשינו ל – TheMarker.com:
שימו לב שיש כאן מגוון של סוגי טקסט עוגן לקישורים נכנסים, וזו בדיוק הדרך בה אתם צריכים לבנות את הקישורים שלכם.
הנה כמה מהדרכים לעשות זאת וסוגי הקישורים שתצטרכו:
קישורים בתוך הטקסט: אלה הם קישורים פשוטים שמופיעים בגוף הטקסט מתוך הקשר מסוים. הנה דוגמה:
שימוש בלינקים כאלה הוא טוב כאשר מבקשים לקבל דירוג עבור מילת מפתח ספציפית. אפשר להשתמש במילת המפתח עצמה כטקסט עוגן, אבל כדי להיות בצד הבטוח ולהימנע מעונשים כדאי לשלב אותה יחד עם מילות מפתח גנריות. למשל, אם מילת המפתח העיקרית שלכם היא "מצלמות דיגיטליות מומלצות", כשתבנו את הלינקים שלכם מאתרים אחרים נסו לבנות את הקישור בצורה טבעית, למשל: מצאו מצלמות דיגיטליות מומלצות, ביקורות על מצלמות דיגיטליות, וכו'.
קישורים מתמונות: דרך נוספת היא להשתמש בתמונות כדי לבנות לינקים בכתיבת פוסטים או פוסטים אורחים.
קישורי עריכה: קישורים אלה ניתנים באופן טבעי ע"י אתרים אחרים, המעוניינים לקשר לתוכן או לחברה שלכם. קישורים אלה אינם דורשים פעולה מיוחדת מצדכם, למעט היצירה של תוכן מצוין והעלאת המודעות אליו.
מבחינת גוגל, מה שאנשים אחרים אומרים עליכם חשוב ורלוונטי הרבה יותר מאשר מה שאתם אומרים על עצמכם. קישורי עריכה הם בעלי ערך גבוה במיוחד, והדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות כדי להשיג אותם ולשפר את הדירוג שלכם יהיה ליצור תוכן מצוין, שאתרים אחרים ירצו לקשר אליו.
גיוון בבניית קישורים: יצירת מערך קישורים מגוון הוא הדרך הטובה ביותר לשפר את הדירוג שלכם ובו זמנית להימנע מעונשים. אם תרצו לקרוא עוד על הנושא, כריס ליוורסידג' כתב עליו מדריך מקיף.
בכל הנוגע לקישורים נכנסים, טכניקות ישנות כמו שיווק בפורומים, אתרי וויקי ואפילו פוסטים אורחים והודעות לעיתונות כבר לא עובדות טוב כמו בעבר. כדי ליצור פרופיל קישורים נכנסים מגוון, כתבו תוכן שירוויח קישורים מאתרים מקומיים ובמידת האפשר גם בינלאומיים, שקשורים לתחום העיסוק של האתר שלכם. זוהי הדרך הטובה ביותר ליצור פרופיל קישורים טבעי שיעמוד בכל אתגר שגוגל תציב לו.
לסיכום
כל עוד אתם מבינים את הכוונה של קהל היעד שלכם דרך מחקר שוק, תוכלו לשלוט במנועי החיפוש והתוכן שלכם יקבל דירוג גבוה מבלי לקבל עונשים.
הסוד האמיתי לשיפור הדירוג בגוגל הוא להכיר ולהבין היטב את השוק בו אתם פועלים ואת קהל היעד שלכם, לחקור ולזהות ביטויי זנב ארוך שהם מחפשים ואז ליצור תוכן מעמיק, מועיל, מעניין ושימושי שימלא את הצרכים שלהם, ולשווק אותו באינטנסיביות. שיטת הפעולה הזאת, כאשר היא נעשית בעקביות, מביאה את התוצאות הטובות ביותר.