כבעלי אתרים ואנשי שיווק אינטרנטי, המטרה שלנו היא להביא את האתר שלנו לראש תוצאות החיפוש בגוגל כדי לקבל מקסימום חשיפה. כמנוע חיפוש, המטרה של גוגל היא להגיש למשתמשיה את תוצאות החיפוש הרלוונטיות והאיכותיות ביותר עבור השאילתות שלהם. כדי להגן על עצמה מפני מקדמי אתרים נלוזים המנסים לעקוף את המערכת, גוגל בנתה מערכת ענישה מורכבת שאמורה לוודא שמי שמגיע לפסגה אכן ראוי להיות שם. בשני חלקיו של מאמר זה נבחן באופן יסודי כיצד אפשר לטפס בדירוג ולהגדיל את נפח התנועה לאתר, מבלי להיתפס על ידי גוגל כמי שמנסים לרמות אותה ולהיענש על כך בחומרה.
תחום קידום האתרים האורגני עבר וממשיך לעבור שינויים מרחיקי לכת, ופעם בכמה זמן אנחנו שומעים על עדכון נוסף שהוציאה גוגל לאלגוריתם שלה ומשנה שוב את חוקי המשחק. מטרתם של כל העדכונים הללו היא בסופו של דבר לשפר את המוצר של גוגל – כלומר לספק למשתמשים תוצאות חיפוש מדויקות, איכותיות ורלוונטיות ככל האפשר.
אחד המכשולים בדרכה של ענקית החיפוש למטרה זו הם מקדמי אתרים המנסים לעקוף את המערכת ולהקפיץ את דירוג האתר שלהם מעלה מבלי לספק את הסחורה, דהיינו אתר איכותי, הבנוי היטב ומספק תוכן רלוונטי ומועיל למבקרים בו. על מנת להילחם בתופעה, גוגל ממשיכה לשכלל את האלגוריתם שלה כדי לזהות בצורה מדויקת יותר טכניקות קלוקלות לקידום אתרים ולהעניש את הנוקטים בהן בהתאם.
מפאת מורכבות הנושא והשינויים התכופים שחלים בו, חשוב להישאר מעודכנים בדרכים בהן גוגל בוחנת את כשרותו של אתר, ולהקפיד שלא לחרוג מהכללים כדי להימנע מעונשים.
אם אתם מחפשים את דרך המלך, בה תוכלו להגדיל את נפח התנועה לאתר שלכם מבלי להיענש על ידי גוגל, המאמר הזה הוא בשבילכם: המדריך המקיף הזה ינחה אתכם צעד אחר צעד ויראה לכם כיצד תוכלו לשפר את דירוג האתר שלכם על מנת לקבל יותר תנועה אורגנית, תוך שאתם נמנעים מעונשים מצד גוגל.
בחלקו הראשון של מאמר זה נערוך בדיקה מעמיקה של מצבו הנוכחי של האתר ונציע דרכים וכלים לאבחון ותיקון פגמים קיימים, ואילו בחלקו השני נרחיב לגבי פעולות שניתן לעשות כדי לעשות אופטימיזציה לאתר שלכם בדרך הנכונה. מוכנים? בואו נתחיל.
צעד 1: בצעו הערכה של המצב הנוכחי
התחילו מלבדוק את מיקום האתר בתוצאות החיפוש כיום: לפני שאתם ניגשים לשפר את דירוג האתר שלכם בגוגל, חשוב להבין היכן הוא ממוקם נכון לרגע זה, גם אם מדובר באתר יחסית חדש. לצורך כך תוכלו להיעזר באתר כל–יום, שיאפשר לכם לראות היכן האתר שלכם ממוקם ביחס למילות מפתח שתבחרו, וגם יראה לכם את הדף הראשון באתר שעולה בתוצאות החיפוש עבור אותן מילים.
בדקו את מהירות האתר שלכם: לאחר שבדקתם את הדירוג שלו עבור מילות מפתח נבחרות, תרצו לבדוק את מהירות האתר שלכם, וזאת בשל העובדה שזהו פקטור דירוג מרכזי בגוגל. אם האתר שלכם איטי, הסיכוי שלו להיות מדורג במקום גבוה נפגע משמעותית – ועמו גם הסיכוי להשיג נראות ולהגדיל את המכירות.
ישנם כלים רבים לבדיקת מהירות האתר, ביניהםPageSpeed Insights של גוגל, WebPageTest ו-Pingdom Website Speed Test .
לצורך הדוגמה, בואו נבחן מהירות של אתר ב- Pingdom. נקליד את שם האתר בחלונית החיפוש ונקליק על "Test Now".
בשאיפה, ציון הביצועים שלנו (ה-performance grade) יהיה לא פחות מ-50. אם הציון הוא למטה מ-50, משמעות הדבר היא שהאתר שלכם איטי ביותר וצריך לעבוד כדי לשפר אותו.
נתון נוסף ששווה בדיקה הוא מהירות טעינת העמוד, וכאן נשאף להישאר מתחת ל-2 שניות לאתר מהיר ומתחת לשניה אחת עבור מכשירים ניידים.
צעד 2: עקבו אחר המדדים הנכונים
עכשיו הגיע הזמן לבחון כמה מדדים חיוניים כדי לברר אילו גורמים נוספים באתר זקוקים לשיפור. לפניכם כמה מהמדדים החשובים ביותר להערכה:
תנועה אורגנית: ישנה חשיבות רבה לכמות המבקרים שמוצאים את האתר שלכם דרך גוגל, וזוהי דרך מצוינת להעריך את מידת היעילות שלו. כדי לברר כמה מבקרים מגיעים לאתרכם ואיך נראים הביקורים שלהם באתר, התחברו לחשבון ה- Google Analytics שלכם ובדקו את הדוח שנקרא Acquisition Channels Report. בקישור הזה תוכלו למצוא מדריך וידאו מקיף שיעזור לכם להבין את הדוח ולהשתמש בו.
מעקב אחר מילות וביטויי מפתח: עכשיו שאתם יודעים כמה משתמשים מגיעים לאתר שלכם, חשוב שתבדקו איך הם מגיעים אליו – כלומר אילו מילות וביטויי מפתח מפנים אליו הכי הרבה משתמשים. מעקב קבוע אחר מילות המפתח בהן אתם ממקדים את מאמצי הקידום שלכם יעזור לכם לזהות שינויים ומגמות, למדוד את הביצועים שלכם ביחס לביטויים המרכזיים הקשורים לאתר וגם למצוא ביטויים חדשים שמביאים כמות משמעותית של תנועה לאתר אך אפשר עדיין לשפר את האופטימיזציה עבורם.
בדיקת הדירוג למילות מפתח מסחריות: אחד הדרכים האפקטיביות ביותר לשיפור הדירוג של האתר שלכם, ובעיקר להגדלת הרווחים ממנו, הוא להבין את ההבדל בין מילות מפתח מסחריות למילות מפתח אינפורמטיביות, וליצור באתר תמהיל נכון של שני הסוגים. מילות מפתח אינפורמטיביות עשויות להיראות כך:
איך להתקין וורדפרס
להרוויח כסף באינטרנט בחינם
מוצרים ביתיים להלבנת שיניים
ספרים להורדה בעברית pdf
מילות מפתח אינפורמטיביות אמנם יביאו תנועה לאתר שלכם, אבל המרה של אותם מבקרים לקונים תהיה משימה קשה. הסיבה לכך היא שגולשים המחפשים מילות מפתח כאלה הם לא מוכוונים לרכישה- הם מחפשים מידע או פתרון בחינם.
בניגוד לכך, אנשים שמחפשים ביטויים כמו:
הלבנת שיניים הכי טובה בארץ
מעצבי אתרים במרכז
אחסון אתרים הכי מומלץ
– כנראה מחפשים מוצר או שירות לרכישה. ביטויים הכוללים מילים כמו "לקנות", "קופון", "הנחה", "ביקורת", "משלוח" וכד' בדרך כלל יהיו בעלי אחוזי המרה גבוהים יחסית. גם כשאתם בוחרים אחר אילו מילות מפתח לעקוב, חשוב שתהיו מודעים לשני סוגי מילות המפתח כדי לוודא שהטראפיק שמגיע לאתר שלכם הוא מאוזן.
צעד 3: אבחנו ונתחו עונשים
לאחר שקיבלתם תמונת מצב עדכנית של האתר שלכם ובניתם מעקב אחר המדדים החשובים ביותר, הגיע הזמן לבחון את האתר שלכם בפירוט כדי לראות האם הוא נמצא תחת עונש כבר עכשיו; אחרי הכל, אין טעם לקדם ולבנות קישורים לאתר שאינו בריא.
בדקו: האם חוויתם ירידה פתאומית בתנועה האורגנית לאתר שלכם? האם יש לכם חשד שגוגל חסמה אותו? גם כאן ישנם כלים שונים הזמינים לבדיקה של הנושא. קחו לדוגמה את Google penalty checker tool :
הקלידו את שם האתר שלכם בתיבת החיפוש ולחצו על "check". אם הכל בסדר, תקבלו את ההודעה הבאה:
אם לא, דרכי הפעולה המופיעות בהמשך המאמר ובחלקו השני יעזרו לכם לשקם את האתר שלכם ולהעלות את הדירוג שלו. נתחיל מאחת מנקודות התורפה של אתרים רבים – הקישורים הנכנסים.
בניית קישורים לאתר – אבחון ותיקון
עד לשנת 2012, בעלי אתרים רבים השתמשו בקישורי ספאם כדי לשפר את דירוג האתר שלהם. בעקבות עדכונים שנעשו בשנים האחרונות, אלגוריתם החיפוש של גוגל מסוגל כעת לזהות קישורי ספאם ולהעניש את האתרים האחראים להם בהתאם. מסיבה זו, חיוני לחשוב היטב על הדרך שבה אתם מייצרים קישורים לאתר שלכם: במילותיו של מאט קאטס, קישורים לא צריכים רק להיראות טבעיים, עליהם להיות טבעיים.
כדי להשיג מטרה זו עליכם תחילה לזהות ולהסיר קישורים לא בריאים. וכך תעשו זאת
1. נתחו את הקישורים הנכנסים לאתר: ישנם מספר כלים שיאפשרו לכם לעשות זאת, אנחנו נדגים דרך הכלי החינמי Open Link Profiler.
בעמוד הבית של האתר, הקלידו את כתובת האתר שלכם, ולחצו על הכפתור analyze backlinks.
התוצאות שיתקבלו יראו לכם את הגורמים החשובים ביותר שנחוצים לכם על מנת לנתח את הקישורים הנכנסים שלכם:
Unique Active Backlinks – מראה לכם את מספר הקישורים שמשפיעים על דירוג האתר שלכם בגוגל במישרין או בעקיפין. הכוונה ב-"Unique" היא שהקישורים מגיעים מכתובות IP שונות, וזוהי אחת הדרכים לזהות קישור טבעי. הקישורים האלה אונדקסו על ידי גוגל במהלך 90 הימים האחרונים.
Nofollow links – גוגל יצרה את התגית rel= “nofollow”בשנת 2005 כדי למנוע מתגובות ספאם בבלוגים ובפורומים מלהשפיע על דירוגי אתרים. אחרי שעדכון פינגווין של גוגל יצא ב-2012, נהיה חשוב במיוחד ליצור פרופיל קישורים מגוון, המשלב בין קישורי dofollow (קישורים שמעביריםranking value למנועי החיפוש) וקישורי nofollow (שאינם מעביריםranking value).
Link Influence Score – נתון זה מראה כיצד קישורים מהאתר משפיעים על הדירוג במנועי החיפוש של הדפים המקושרים. השאיפה היא שציון זה יהיה כמה שיותר גבוה.
Anchor text – מטרה נוספת של עדכון פינגווין היא למנוע מבעלי אתרים את האפשרות להשפיע על תוצאות החיפוש ע"י שימוש-יתר בטקסט עוגן בעל התאמה מדויקת, ולכן ישנה חשיבות לגיוון בטקסטים אלה.
בצד שמאל של המסך ב- Open Link Profiler תמצאו תפריט – חפשו והקליקו על הכפתור "Anchor text". לאחר שהקלקתם, בדקו את הרשימה שהתקבלה על מנת לוודא שטקסט העוגן שלכם מגוון וכולל גם ביטויים נרדפים או משלימים (עוד על טקסט עוגן בהמשך המאמר).
2. בדקו את בריאות הקישורים הנכנסים לאתר שלכם כך שתוכלו להסיר את הקישורים הלא-בריאים. עדכון פינגווין 2.0 הפך את המשימה של זיהוי קישורים באיכות נמוכה לפשוטה ביותר. חפשו קישורים אשר:
- מגיעים מאתרי PR-n/a או PR0
- הם בעיקר קישורים רוחביים
- מפנים מדומיינים בעלי טראפיק נמוך
- מגיעים מאתרים המכילים ריבוי של קישורים חיצוניים
גם כאן יש מגוון של כלים שיעזרו לכם לזהות קישורים לא בריאים, ביניהם Monitor Backlinks ו-Linkquidator . הנה דוגמה מתוך Linkquidator:
פשוט הקלידו את כתובת האתר שלכם בעמוד הבית ותקבלו רשימה של הקישורים הבעייתיים – רק זכרו לייצא את הרשימה כדי שתוכלו לטפל בהם בהמשך.
אם זיהיתם קישורי ספאם המובילים לאתר שלכם, אל תמהרו להסיר את הדף עצמו – הקישורים הם הבעיה ואותם צריך להסיר. זה יהיה הצעד הבא בניקוי פרופיל הקישורים שלכם, וישנן שתי דרכים לעשות זאת:
3. שתי דרכים להסרת קישורים לא-בריאים:
הראשונה – בקשו הסרה ידנית של הקישור. בקרו באתר שממנו מגיעים הקישורים הלא בריאים/הלא טבעיים, וצרו קשר עם בעל האתר. בקשו ממנו להוריד את הקישור לחלוטין (האפשרות העדיפה) או להוסיף לו תגית nofollow.
במקרה כזה, יש צורך במידה מסוימת של דיפלומטיה כדי לקבל את תשומת לבם של בעלי האתר ואת עזרתם, שכן בעיניהם אתם הספאמרים שהכניסו את הקישור לאתר מלכתחילה. המדריך הזה מפרט את הדרך הנכונה לפנות לבעלי אתרים בנוגע להסרת קישורים.
אם נעזרתם בעבר בגורם חיצוני לצורך בניית קישורים, תרצו ליצור קשר עם אותו בעל מקצוע ולבקש ממנו לגרום לכך שאותם קישורים יוסרו. אם קניתם בזמנו קישורים בכמות גדולה, ישנה אפשרות סבירה שאותו תהליך אוטומטי שיצר את אותם קישורים בן לילה יוכל להפוך את הפעולה באותה המהירות.
אפשרות שניה – השתמשו בכלי לדחיית קישורים של גוגל. אם הניסיון להסרת הקישורים כשל מסיבה כזו או אחרת, האפשרות היחידה שנותרת תהיה להשתמש בכלי לדחיית קישורים של גוגל.
היכנסו לקישור הזה כדי להגיע לכלי עצמו, שהוא חלק מערכת הכלים של Google Webmaster. שם תמצאו רשימה של כל האתרים שלכם – לחצו על האתר שבטיפול. כעת תראו את ההודעה הבאה:
לחצו על "disavow links", שלפו את רשימת הקישורים הלא טבעיים שיצאתם בשלב הבדיקה (מ- linkquidator או אתר דומה), העלו את הקובץ לכלי דחיית הקישורים ולחצו על "done".
כאן המקום לציין שכמוכם, גם גוגל אינה יכולה באמת להסיר את הקישורים עצמם שכן אין לה גישה לאתרים המפנים. עם זאת, השימוש בכלי נותן לגוגל את הרשות להפסיק להזרים "מיץ קישורים "(link juice)מאותם לינקים לאתר שלכם
4. גוונו את טקסט העוגן שלכם
טקסט העוגן יכול לשחק תפקיד מרכזי בשיפור או מנגד בהרס מוחלט של דירוג האתר שלכם, וכאמור לעיל, בניה של פרופיל קישורים טבעי דורשת גיוון בסוגי טקסט העוגן. שימוש בטקסט עוגן זהה לכל או רוב הקישורים מדליקה נורה אדומה אצל גוגל, ולכן חשוב לעשות שימוש לפחות בחלק מסוגי הטקסט הבאים:
- התאמה מדויקת – טקסט עוגן הכולל את מילות המפתח המדויקות בהן האתר שלכם מתמקד
- שם האתר או כתובת ה-URL שלו
- ביטויים הקשורים למילות המפתח ומילים נרדפות שלהן
- התאמה חלקית – שילוב של שם האתר או מילות המפתח במסגרת ביטוי או משפט.
5. הימנעו מאופטימיזציית יתר – שימוש יתר בטקסט עוגן יכול לגרום לאופטימיזציית יתר, גם היא תביא לענישה מצד גוגל. אתר MOZ מציע את החלוקה הבאה:
כדי להימנע מאופטימיזציית יתר בהקשר של טקסט עוגן, הקפידו על שתי ההנחיות הבאות:
- הימנעו משימוש בטקסט עוגן עשיר במילות מפתח עבור קישורים פנימיים: טקסט עוגן שמשתמש במילות המפתח המדויקות של ה- URL שאליו הוא מפנה הוא אמצעי שיש להשתמש בו במשנה זהירות – שימוש יתר יוביל לענישה.
האלטרנטיבה הבריאה לשימוש בטקסט עוגן עשיר במילות מפתח הוא לפזר את טקסט העוגן על פני משפטים ארוכים ה"מדללים" את נוכחותן של מילות המפתח באמצעות מילים נוספות. - הימנעו משימוש במילות מפתח לא רלוונטיות: אם האתר שלכם עוסק באימון כדורגל, מה הטעם בעצם בשימוש בטקסט עוגן הקשור לשיעורי שחיה למשל? לא רק שפעולה מסוג זה עשויה להביא לעונשים מצד גוגל, אלא שהיא גם תגזול מהדירוג של האתר שלכם עבור מילות מפתח רלוונטיות לטובת כאלה שאינן קשורות אליו. התמקדו בנישה שלכם בצורה המדויקת ביותר שאפשר.
לקריאה נוספת על אופטימיזציית-יתר היכנסו לקישור הזה.
עד כאן החלק הראשון של המאמר: בדקנו את הדירוג הנוכחי של האתר שלנו והמהירות שלו, יצרנו מעקבים אחר כמה מהמדדים החשובים ביותר, בחנו את האפשרות של עונשים קיימים ולבסוף ערכנו תחקיר מקיף של פרופיל הקישורים ופעלנו כדי לשפרו. עכשיו הגיע הזמן לבנות מחדש את אסטרטגיית הקידום של האתר שלנו, כך שתביא לנו תוצאות – ללא עונשים, ועל כך בחלקו השני של המאמר.