שיווק באמצעות משפיענים הוא אחד הטרנדים החמים של 2017, וההשפעה שלו חורגת הרבה מעבר לגבולות של פייסבוק-טוויטר-אינסטגרם. קראו כדי לגלות כיצד משפיענים יכולים להיות המפתח שלכם ל-SEO טוב יותר, ואיך לגרום להם לשתף פעולה אתכם ועם המותג שלכם
לשיווק באמצעות משפיענים יש כמה יתרונות ברורים, שבזכותם הוא הפך לאחד הטרנדים הלוהטים של עולם השיווק בשנים האחרונות. לא בכדי 48% מהמשווקים מצהירים כי הם מתכוונים להגדיל את תקציב השיווק באמצעות משפיענים שלהם ב-2017 – כפי שנראה מיד, התוצאות נראות היטב בשטח ומדברות בעד עצמן.
על אף העובדה ששורשיו של השיווק באמצעות משפיענים נטועים ברשתות החברתיות, היתרונות שלו מתפרשים הרבה מעבר להן: כשעושים אותו נכון, שיווק באמצעות משפיענים יכול להביא עמו, בין השאר, חיזוק משמעותי וארוך טווח לקידום האורגני של אתר – שהיה ועודנו אחד מענפי השיווק הדיגיטלי הרווחיים ביותר הקיימים.
במאמר שלפניכם נסביר כיצד שיווק באמצעות משפיענים נותן דחיפה קדימה למאמצי ה-SEO של אתר, ולאחר מכן נחלוק כמה טיפים לגבי עבודה נכונה עם משפיענים כדי להגיע לתוצאות מקסימליות.
אבל לפני הכל, בואו נגדיר –
מהם בעצם משפיענים?
משפיענים הם דמויות בולטות ובעלות שם בתעשיה בה המותג שלכם פועל. בניגוד לתפיסה הרווחת, לא מדובר בהכרח בסלבריטאים: תלוי בתחום העיסוק של המותג, המשפיענים האמיתיים עשויים להיות מנכ"לים או יועצים, בלוגרים או עיתונאים, או כל מי שנתפס כדמות ברת סמכא באותה הנישה.
מלבד היותם של המשפיענים אנשים הנתפסים כמומחים בתחומם ו/או בעלי רמת אמינות גבוהה, הם חולקים תכונה קריטית נוספת והיא שיש להם גוף משמעותי של עוקבים ברשתות החברתיות, קהל נאמן שמגלה רמת מעורבות (engagement) גבוהה ואוזנו כרויה למה שיש להם לומר.
שיווק באמצעות משפיענים ממנף את כוחן של אותן דמויות מפתח בתעשיה כדי להעלות את רמת המודעות למותג שלכם בקרב קהל היעד, ולהפיץ את מסריו השיווקיים ברשתות החברתיות וברשת בכלל.
כלומר, במקום להפנות את המסרים השיווקיים שלנו ישירות לצרכנים, אנחנו מפנים אותם למשפיענים בתחום העיסוק שלנו ושואפים ליצור עמם קשר מתמשך שיש בו תועלת לשני הצדדים. עבורינו, מדובר בחשיפה רחבת היקף בפני קהל יעד ממוקד, הנעשית דרך מתווך הנתפס כאמין ומהימן. עבור המשפיען, תועלת זו עשויה לבוא לידי ביטוי בתוספת חשיפה עבורו (למשל דרך פוסטים אורחים בבלוג המותג) או בתגמולים מוחשיים כמו כסף, מוצרים בחינם וכד'.
הגדרה יפה של כוחו של השיווק באמצעות משפיענים ניתן למצוא בבלוג Kissmetrics:
"לקוחות סומכים על המלצות מצד שלישי לעתים קרובות יותר מאשר על המותג עצמו. וזה הגיוני כשחושבים על כך בהקשר אישי יותר. אתם לא סומכים בדרך כלל על אדם שניגש אליכם במסיבת קוקטייל ומתרברב, ופולט עובדות מעניינות על האישיות שלו כדי לשכנע אתכם להיות חברים שלו. אבל אתם כן תאמינו בדרך כלל לחבר משותף שלכם שערב לאותו אדם. משפיען הוא אותו חבר משותף שמחבר בין המותג שלכם לבין קהל קהל היעד שלכם".
קצת סטטיסטיקה
השיווק באמצעות משפיענים נמצא במגמת עליה מרשימה בשנים האחרונות, כאשר:
- לפי סקר של Schlesinger Associates, 81% מאנשי השיווק שהתנסו בשיווק באמצעות משפיענים מעידים כי הוא אפקטיבי
- סקר נוסף מראה כי 51% מהמשווקים מאמינים כי הלקוחות שמגיעים אליהם מקמפיינים מבוססי-משפיענים הם טובים יותר, בשל העובדה שהקשר איתם מתחיל מאמון במשפיען
- ובסקר של Launch Metrics, 93% מאנשי השיווק הצהירו כי הם רואים שיפור בנראות המותג שלהם באסטרטגיות של שיווק באמצעות משפיענים; 75% מתוכם אמרו כי מעורבות של משפיענים היא אפקטיבית בייצור לידים.
העדויות הללו מצד אנשי השיווק מגובות גם בנתונים מהקמפיינים עצמם:
- מותגים שנעזרים במשפיענים רואים עליה של עד פי 10 ביחס ההמרה שלהם
- שיווק באמצעות משפיענים משיג ROI גבוה יותר מאשר כל ערוץ שיווק דיגיטלי אחר. כבר ב-2015, עסקים דיווחו על רווח של 60$ על כל דולר שמושקע בקמפיינים של שיווק באמצעות משפיענים, עליה מ-6.85$ ב-2014. זהו החזר השקעה גבוה יותר מאשר אלה של קידום ממומן, שיווק שותפים (affiliate marketing) וקידום אורגני.
- לקוחות שמגיעים דרך שיווק באמצעות משפיענים נוטים להיות נאמנים יותר, פעילים יותר במדיה החברתית ובביקורות מוצרים; לקוחות שמגיעים דרך שיווק מפה לאוזן הם בעלי retention rate הגבוה ב-37% מאשר שיטות שיווק אחרות.
על פניו, שיווק באמצעות משפיענים מבוסס בעיקרו על שניים מעמודי התווך של עולם השיווק הדיגיטלי כיום: מדיה חברתית ושיווק באמצעות תוכן. אך למעשה, לשיווק באמצעות משפיענים יש את הכוח לדחוף קדימה גם את הקידום האורגני של אתר האינטרנט של מותג, ודרך גורמים כמו קישורים נכנסים וסיגנלים חברתיים להביא את אותו אתר לראש רשימת תוצאות החיפוש.
הנה כמה מהדרכים העיקריות בהן שיווק באמצעות משפיענים יכול לתת דחיפה קדימה למאמצי ה-SEO שלכם:
1. פרופיל קישורים חזק ומגוון
לאיכותו של פרופיל הקישורים של האתר שלכם יש השפעה עצומה על הדירוג שלו בתוצאות החיפוש של המנועים השונים.
לפי מחקר מבית Moz, האיכות והסמכות ((authority, של האתרים המקשרים לאתר מסוים הם בין הפקטורים החשובים ביותר לדירוג על ידי מנועי החיפוש.
כך שאחת המשימות החשובות של כל מקדם אתרים היא להשיג כמה שיותר קישורים נכנסים מדומיינים רלוונטיים ובעלי סמכות גבוהה בתחומו – משימה לא פשוטה, הדורשת השקעה ניכרת של זמן וכסף.
כאן נכנסים המשפיענים החברתיים ומעניקים לנו הזדמנות נהדרת ליצור קישורים טבעיים איכותיים לאתר שלנו, בדרך לדירוג גבוה יותר.
ראשית כל, כאשר בלוגר חשוב או משפיען בעל אתר משלו מקשרים לאתר שלכם, הרי שכבר קיבלתם קישור איכותי ראשון.
בנוסף, כאשר דמות מרכזית בתחומכם משתפת קישור לאתר שלכם, עולים הסיכויים שעוקבים שלה ישתפו את אותו הקישור עם חבריהם.
במקרים מסוימים, כל השיתופים הללו יכולים לעורר את תשומת לבם של אתרים חשובים נוספים, שיבחינו בתוכן האתר שלכם ויבחרו לקשר אליו גם הם.
בסופו של דבר, בזכות קשר עם משפיען אחד, תוכלו להעשיר את פרופיל הקישורים שלכם בכמה וכמה קישורים איכותיים שיעזרו לאתר שלכם להגיע לעמוד הראשון של גוגל.
2. יותר טראפיק
הבלוג backlinko מתחזק מזה מספר שנים רשימה של 200 הגורמים שבהם משתמש, ככל הנראה, האלגוריתם של גוגל בדירוג של אתר מסוים.
אמנם חלק מהגורמים הללו לא הוכחו רשמית כמשפיעים על הדירוג, אבל במקרה של השפעת כמות הטראפיק של אתר על מיקומו בתוצאות החיפוש, לא רק Backlinko אלא גם Moz הגיעו למסקנה משכנעת למדי כי אתרים שמקבלים יותר טראפיק נוטים להיות מדורגים גבוה יותר.
כפי שציינו קודם לכן, אחד המאפיינים החשובים של משפיענים הוא שיש להם קהל עוקבים גדול ברשתות החברתיות ורמת חשיפה (reach) גבוהה. כאשר משפיען משתף תוכן שלכם או מתייחס אליו בפוסטים שלו, אותו התוכן זוכה לחשיפה משמעותית בפני קהל ממוקד ביחס למותג שלכם.
שוב, בהנחה שהתוכן שלכם הוא רלוונטי ומסקרן, סביר מאוד להניח שרבים מבין אותם עוקבים שנחשפו אליו דרך המשפיען יקליקו על הקישור ויגיעו לאתר שלכם; אחרי הכל, המשפיען נתפס מעצם הגדרתו כדמות אמינה, מה שמעניק נופך של אמינות גם לתכנים שהוא משתף.
הטראפיק הנוסף הזה לאתר שלכם יאותת לגוגל כי האתר שלכם הוא רלוונטי ואיכותי, מה שיעודד את מנוע החיפוש למקם אותו גבוה יותר ברשימת התוצאות.
3. תוכן איכותי ובולט
יצירה של תוכן טרי ואיכותי בתדירות גבוהה היא לא משימה פשוטה, אבל היא בגדר של חובה לכל אתר שרוצה להגיע לעמוד התוצאות הראשון בגוגל. וגוגל לא בוחן רק את איכות התוכן של האתר, אלא מתבונן גם בכמות ובאיכות של השיתופים החברתיים להם הוא זוכה; למעשה, לפי Moz, זהו אחד מ-9 הגורמים המובילים לדירוג על ידי מנוע החיפוש.
משמעות הדבר היא שיצירה של תוכן מעניין ומקורי, כזה שהקהל שלכם יאהב וישמח לשתף, היא צעד הכרחי בדרך לקידום מוצלח.
משפיענים יוצרים תוכן מקורי כחלק משגרת היומיום שלהם, וכפי שנדון בהרחבה בהמשך, זוהי משימה שהם בקיאים בה ומבצעים אותה היטב.
על אף העובדה שהמשפיענים הגדולים נוטים להיות עסוקים מדי בשביל משימה מסוג זה, פוסט אורח שנכתב (או צולם) לאתר שלכם ע"י משפיען בקנה מידה בינוני עם קהל עוקבים צומח יכול להיות בדיוק מסוג התכנים המקוריים והאיכותיים שגוגל מחפש.
וכמובן, לאחר שהעליתם את אותו התוכן לבלוג או לאתר שלכם, אל תזניחו את החלק החשוב של הפצתו לקהל היעד שלכם ולזה של המשפיען שעמו אתם משתפים פעולה.
כך, לא רק שתרוויחו את היתרון של תוכן טרי ואיכותי ושל גידול בתנועה לאתר, אלא שתוכלו גם למשוך קישורים נכנסים נוספים מאתרים בולטים אחרים בתחום, שירצו לפרסם אצלם את התוכן של המשפיען או לצטט ממנו בפוסטים משלהם ולקשר מהם לאתר שלכם.
עכשיו שאתם מבינים את היתרונות המשמעותיים של שיווק באמצעות משפיענים עבור אסטרטגיית ה-SEO שלכם, ורגע לפני שתצאו לדרך ותפנו לאושיות בתחומכם בהצעה לשיתופי פעולה – אספנו עבורכם 5 טיפים לעבודה נכונה עם משפיענים, שיעזרו לכם להגדיל את סיכויי ההצלחה של הקמפיין שלכם ולוודא שבאמת תפיקו ממנו את המיטב:
1. בחרו את המשפיענים הנכונים
כמעט בכל נישה שקיימת, ישנם לא מעט משפיענים שאפשר לפנות אליהם בהצעה לשיתוף פעולה. אתרים שונים מפרסמים מדי תקופה דירוגים של המשפיענים הגדולים ביותר ברשתות החברתיות, שם הם מציגים בין השאר נתונים אודות מס' העוקבים והחברים של כל אחד מהאנשים הללו, כמות החשיפה של הפוסטים שלהם ומידת המעורבות שהם יוצרים בקרב הקהל שלהם.
לעתים קרובות, הפיתוי הראשוני הוא לבחור במשפיען בעל הנתונים המספרים המבטיחים ביותר – יותר עוקבים, reach גבוה יותר וכד' – אך האמת היא שחשובים ככל שיהיו, המספרים הללו לא מייצגים בהכרח את המועמד הטוב ביותר עבורכם.
ברוב המקרים, יהיה עדיף לבחור משפיען בעל חשיפה קטנה יותר, אבל כזה שהקהל שלו הוא באמת מסור ומגלה מעורבות, על פני משפיען בעל חשיפה אדירה שהעוקבים שלו מגלים בו עניין שטחי ובלתי עקבי.
כדי לבחור במשפיען המתאים לכם ביותר, חפשו רשימות המכילות נתונים לא רק על כמות העוקבים של כל אחד מהם אלא גם מידע על מידת האינטראקציה שלהם עם הקהל, ונסו למצוא כאלה שמצליחים ליצור רמה גבוהה של מעורבות בקרב קהל גדול עד כמה שניתן.
2. בססו קשר אישי לקראת הפניה
נכון, יש הרבה משפיענים שם בחוץ – אבל יש גם הרבה מותגים שמתחרים על תשומת לבם, ובמיוחד כשמדובר במשפיענים הבולטים ביותר. כל אחד מהאנשים ברשימות שהזכרנו קודם לכן מקבל פניות רבות ממותגים שמעוניינים בשיתופי פעולה, והבחירה בסופו של דבר נעשית על סמך האנשים שמאחורי המותג לא פחות מאשר על סמך המוצר או השירות המוצעים.
זכרו תמיד כי המשפיען שאליו אתם פונים הוא אדם אמיתי, וקחו את הזמן כדי לפתח עמו קשר לפני שתבואו אליו בהצעות כאלו ואחרות. עקבו אחריו ברשתות החברתיות, שתפו את התכנים שלו, שאלו שאלות – הכירו את האדם שמאחורי הפרופיל ועזרו לו להכיר אתכם. כך, כשתפנו אליו בהצעה לשיתוף פעולה, הוא יהיה פתוח הרבה יותר למה שיש לכם להציע מאשר אם תיגשו אליו באקראי וללא כל היכרות מוקדמת.
3. ערכו תחקיר – הוא יעזור לכם להתבלט
עם ובלי קשר ליצירת קשרים עם משפיענים, תחקיר יסודי ומושקע אודות המשפיען אותו אתם שוקלים לגייס לטובת המותג שלכם יכול לעשות את ההבדל בין קמפיין מצליח לבין כישלון מוחץ.
ראשית כל, לתחקיר הזה יש ערך ישיר עבורכם כמותג, שכן הוא יכול לעזור לכם להבין טוב יותר מיהו אותו משפיען שאליו אתם מתכוונים לפנות ולוודא שהוא באמת האדם המתאים ביותר לשמש כשגריר למוצר או לשירות שלכם.
שנית, וחשוב לא פחות, הסיכוי שמשפיען משמעותי יקרא ויגיב למייל פניה כללי וגנרי שואף לאפס. משפיענים רוצים לדעת שאתם מבינים את הקהל שלהם ומכירים היטב את התכנים שהם בדרך כלל מפרסמים ומפיצים. בדיוק כמוכם, הם רוצים לוודא שהמוצר או השירות שהם עומדים לתמוך בהם באמת מתאימים למותג האישי שלהם ומספקים ערך מוסף לקהל העוקב אחריהם.
במיוחד כאשר מדובר במשפיענים גדולים, אתם אלה שצריכים לשכנע אותם שהפניה שלכם נעשית על בסיס היכרות מעמיקה עמם ועם פועלם ולא באופן אקראי כחלק ממשלוח מייל בתפוצת נאט"ו.
לפני שאתם מנסחים את הפניה, היכנסו לאתר או לבלוג של המשפיען אליו אתם פונים, ערכו סקירה של הפרופילים החברתיים שלו והבינו היטב מהם תחומי העיסוק שלו ומהו הערך אותו הוא שואף להביא לקהל העוקבים שלו. רק אז תוכלו לגשת אליו בצורה אישית וממוקדת מספיק כדי למשוך את תשומת לבו, שנתונה, מן הסתם, לכמה וכמה עניינים במקביל.
4. משפיענים הם אנשים עסוקים – תנו כבוד לזמן שלהם
ואם בזמן עסקינן, ראוי לציין ולהדגיש את העובדה שכמו בחיים האמיתיים, כך גם ברשת, משפיענים מצפים שתבינו את ערכו הגבוה של זמנם.
כשאתם פונים למשפיען בבקשה שיפרוש עליכם את חסותו, זכרו כי יצירה של תוכן, אפילו יהיה זה ציוץ בטוויטר, הוא משימה שגוזלת ממנו דקות ושעות יקרות ערך. התגמול עבור הזמן הזה לא חייב לבוא בדמות כסף או ערך מוחשי כלשהו – אם המוצר או השירות שלכם באמת מעניינים ורלוונטיים עבור קהל העוקבים של המשפיען, סיכוי טוב שירצה לחלוק אותו עמם – אבל חשוב שהפניה עצמה תיעשה מתוך הבנה וכבוד לזמן ולמאמץ הכרוכים בפעולה הזו.
כשאתם מנסחים את הפניה שלכם, חשבו על מה אתם מבקשים והבהירו היטב מהי התועלת שהמשפיען עומד להפיק מהעניין. ודאו כי אותה התועלת או התגמול תואמים את היקף ההשקעה שאתם מבקשים מהמשפיען אליו אתם פונים ומבטאים את ההבנה כי זמנו הוא משאב יקר ערך.
5. תנו להם חופש יצירתי
משפיענים ברשתות החברתיות הגיעו למעמדם והצליחו לבנות קהל גדול ופעיל לא במקרה, אלא בזכות היכרות עם אותו קהל וסיפוק הצרכים שלו במדויק. הידע הזה והחשיבה היצירתית שהביאה אותם למקום בו הם נמצאים הם חלק גדול מהערך שבעבודה עם משפיענים, ולא רק החשיפה שהם מאפשרים למותג שלכם.
כדי להפיק את המיטב משיתוף פעולה מסוג זה, תנו למשפיען שלכם את החופש היצירתי לשתף את התכנים שלכם בצורה שאותנטית לו ולמותג שלו, וליצור תכנים שמשקפים את אופיו הייחודי.