הדלת של 'כלי מילות מפתח' נסגרה הקיץ בעוד כמה סנטימטרים בפני אנשי ה-SEO, ואם התחלנו לחשוב שנוכל ליהנות מהכלי החיוני הזה לנצח – קיבלנו תזכורת נוספת לכך שזמננו עמו הוא כנראה קצוב. בכתבה שלפניכם סקירה של העדכונים האחרונים ל-keyword planner, יחד עם הצעות ל-5 כלים אלטרנטיביים שיעזרו להשלים את התמונה שגוגל מסתירים ממנה עוד ועוד חלקים.
תחום קידום האתרים הוא כזה שמשתנה בקצב מהיר, והמניעה העיקרית של השינויים הללו היא גוגל. אך על אף העדכונים המאסיביים לאלגוריתם, ולמרות כניסתה של האינטליגנציה המלאכותית לתמונה, גם ב-2016 מנוע החיפוש עדיין מתבסס במידה רבה על מילות מפתח כדרך לפענח את תחום העיסוק הספציפי של התוכן ולסווגו בהתאם; מסיבה זו, בבסיסו של כל קמפיין קידום מצליח, אורגני או ממומן, שוכן עדיין מחקר מילות מפתח יסודי ומעמיק.
הבעיה היא שלפחות עבור אנשי ה-SEO, ביצוע מחקר מילות מפתח הולך ונהיה בהדרגה ממשימה קלה ואינטואיטיבית לכזו שמצריכה לא מעט מניפולציה וכאב ראש, והסיבה לכך היא סגירתו ההדרגתית של ה- Keyword Planner בפניהם – כלי שבעבר הלא רחוק עוד סיפק להם להם מידע חיוני ומדויק כמו נפח החיפושים של מילת מפתח מסוימת ורמת התחרות שיש עליה.
מה שהיה בתחילת דרכו כלי חינמי שזמין לכולם (בגרסתו הקודמת כשני הכלים הנפרדים, Google Keyword Tool וה- AdWords Traffic Estimator tool), הופך בהדרגה להיות שירות בתשלום, הזמין רק למפרסמים פעילים באדוורדס שמשלשלים כסף לכיסה של גוגל מדי חודש בחודשו.
בקיץ 2016 מתקדם תהליך זה בצעד נוסף, כאשר גוגל מצמצמת עוד יותר את היקף המידע שניתן להפיק מהכלי החיוני בחינם. הדבר מעלה מחדש את הצורך לשקול שימוש בכלים נוספים במקביל למתכנן מילות המפתח, כהכנה למגבלות נוספות שניתן להניח בוודאות שעוד יגיעו (נכון לכתיבת שורות אלו השינוי האחרון בכלי עוד לא נראה במחוזותינו, אבל כנראה שגם במזרח התיכון לא נחמוק ממנו לעוד זמן רב).
בהמשך המאמר נסקור כמה כלים אלטרנטיביים שיכולים לשמש לצורך מחקר מילות מפתח איכותי, אבל קודם כל נעיף מבט מקרוב על ההתרחשויות של החודשים האחרונים שהביאו אותנו עד הלום.
החדשות הרעות – קבוצות במקום מילים
הכל התחיל בסוף חודש יוני, כשמשתמשים רבים הבחינו בהתנהגות מוזרה מצד ה-keyword planner. הכלי הציג בפניהם את ההודעה הבאה, המבשרת להם כי הם צריכים קמפיין אדוורדס פעיל (כלומר, בתשלום) כדי לצפות בנתונים:
לאחר הגל הראשוני של התקוממות מצד המשתמשים, עדכן דובר גוגל כי מדובר בתקלה שתוקנה, ואין באמת צורך בקמפיין בתשלום כדי לקבל את המידע.
יחד עם זאת, שינוי נוסף שהגיע במקביל הצביע על כך שמתכנן מילות המפתח אכן עובר תמורה מסוימת, וגם הפעם לא לטובת אנשי הקידום האורגני. כעת, גוגל שינתה את הכלי כך שהוא כבר לא מראה מידע עבור מילות מפתח ספציפיות, אלא עבור קבוצות של מילות מפתח במקום, כמו בדוגמה הזאת:
כפי שניתן לראות כאן, הנתון עבור נפח החיפוש לכל אחד מהביטויים הקרובים – SEO ו-search engine optimization הוא זהה, כך שמי שפחות מנוסה בתחום יכול בקלות להתבלבל ולחשוב שלשני הביטויים הללו יחדיו ישנם 1,346,000 חיפושים חודשיים; זאת בעת שבפועל, שני הביטויים הקרובים הללו נכנסים יחדיו תחת הנתון של 673,000 חיפושים חודשיים, ולא זאת בלבד אלא שהמספר הזה כולל בתוכו גם ביטויים קרובים נוספים שאינם מצוינים כלל על ידי הכלי.
במילים אחרות, המידע שמתקבל כעת ממתכנן מילות המפתח הוא כללי מתמיד, ואי אפשר להסתמך עליו בוודאות – ובמיוחד בכל הנוגע לביטוי ספציפי.
אך למרות הכל, ההתאמה המדויקת ב-keyword planner הוחלפה במה שנקרא "close variants" עוד ב-2014. כך שגם אם היישום של השינוי היה עד כה לא עקבי, לא היה מדובר כאן בתהפוכה של ממש. השינוי הבא, לעומת זאת, נחת על משתמשי הכלי כרעם ביום בהיר.
החדשות היותר רעות – טווחים במקום מספרים
באמצע אוגוסט, חלק ממשתמשי ה-keyword planner הבחינו שנתוני נפח החיפוש עבור מילות מפתח מוצגים כעת כטווחי מספרים ולא כמספרים מדויקים – ובנוסף, הטווחים הללו הם גם רחבים למדי (למשל 100K-1M). בעקבות התקלה שהתרחשה ביוני, רבים תהו אם גם כאן מדובר בבאג חולף, אלא שהפעם אישרו נציגי גוגל כעבור ימים ספורים כי מדובר בצעד מכוון וקבוע.
בהודעה שהתפרסמה על ידי נציגת גוגל בקהילת המפרסמים של אדוורדס נכתב כך:
- Most advertisers will see search volume data in Keyword Planner as usual.
- Advertisers with lower monthly spend may see a limited data view in the Keyword Planner. For example, you may see values such as 0, 1-100, 100-1K, 1K-10K, 10K-100K, 100K-1M, 1M+ in the average monthly searches column. In addition, other advertisers may trigger the limited data view by reaching a limit on the number of searches for search volume data.
[…] These changes will ensure that AdWords advertisers are able to get the data they need to optimize their accounts.
(הדגשות לא במקור).
בתמצית, מה שאומרים גוגל בהודעה זו הוא שרוב המפרסמים יראו את המידע ב-keyword planner כרגיל, אבל משתמשים עם מה שמוגדר במעורפל כ-lower monthly spend (הוצאה חודשית נמוכה) יוכלו לראות מידע מוגבל בלבד, וכך גם כאלה שיערכו חיפושים בעזרת הכלי בתדירות גבוהה ויגיעו לגבול העליון של מספר החיפושים האפשרי.
אלה יהיו טווחי הנתונים שיסופקו למי שאין להם קמפיין אדוורדס פעיל, או למי שמחזיקים בקמפיין בעל הוצאה חודשית נמוכה:
- 0
- 1–100
- 100–1K
- 1K–10K
- 10K–100K
- 100K–1M
- 1M+
מדובר בהחלט בטווחים גדולים מאוד, שנותנים הערכה כללית ביותר לגבי נפחי החיפוש של מילות מפתח, אפילו ביחס למצב הקודם.
כך זה נראה מבפנים:
יותר שאלות מתשובות
ההודעה הזו מטעם ענקית החיפוש העלתה כמה סימני שאלה גדולים, כאשר שתי השאלות העיקריות הן מהי ההגדרה מבחינת גוגל של "lower monthly spend", ומהו אותו רף עליון של מספר החיפושים שלאחריו תופעל תצוגת הנתונים המוגבלת?
בנוסף לשתי השאלות האלו, ישנו ההסבר הרשמי של גוגל לשינוי, שמופיע בסוף ההודעה: "השינויים הללו יבטיחו שמפרסמים באדוורדס יוכלו לקבל את המידע שהם צריכים כדי לעשות אופטימיזציה לחשבונות שלהם", שגם הוא גרם למשתמשים להרים גבה.
בראש ובראשונה, מפרסמים רבים דרשו להבין כיצד המגבלה שהוטלה כעת על הנתונים מבטיחה כי הם יוכלו "לקבל את המידע שהם צריכים", כלשון ההודעה. בעקבות מחאותיהם הרחיבה נציגת גוגל על דבריה הקודמים:
"השינוי הזה נעשה על מנת שנוכל להעניק למפרסמים את המידע שהם צריכים כדי לעשות אופטימיזציה לחשבונות שלהם באופן עקבי, תוך כדי שאנחנו מונעים מ'בוטים' ושירותים אחרים מלנצל לרעה את השימוש המיועד של מתכנן מילות מפתח. הערכות נפח החיפוש, אף כי הן מוצגות באופן שונה במקרים מסוימים, עדיין מספקות תמונה מדויקת ומועילה של כמות הקליקים וה- impressions שמילת מפתח עשויה לקבל".
המשמעות של "lower monthly spend" נשארה אמנם לוטה בערפל, אבל לפחות ניתן להבין מדוע גוגל נמנעת מלחשוף גבול עליון ספציפי לתדירות החיפושים – אותם מפעילי בוטים יכולים לערוך התאמות כך שלא יגיעו לאותו רף ויוכלו להמשיך לנצל את השירות החינמי.
מה שנותר עדיין לא ברור בעליל הוא מדוע המגבלה על תדירות השימוש מגיעה יד ביד עם המדיניות שמאלצת משתמשים לשלם כדי לקבל את המידע המלא מהכלי – אלא אם כן היא מוכוונת לא רק כלפי הבוטים אלא גם כלפי אנשי קידום אורגני ומשתמשים אחרים שאינם מפרסמים ורוצים להשתמש בכלי בחינם.
אנשי ה-SEO נדחקים החוצה
כאמור, המגבלה הנוכחית היא עוד אחת בשורה של מהלומות שניחתו על אנשי SEO בהקשר למילות המפתח, מהלך שהתחיל ב-2011 כאשר גוגל החלה לקודד את המידע אודות חיפושים אורגניים של משתמשים בדוחות גוגל אנליטיקס, ולחסום בהדרגה את המידע היקר שניתן עד אז בחינם לגבי מילות החיפוש שהביאו משתמשים לאתר מסוים.
בהתחלה, אחוז מצומצם בלבד מהמונחים "הוחשך" והוצג כ-“not provided”, אבל במהלך הזמן האחוז הזה הלך ועלה בהדרגה, עד שהגיע ל-100% “not provided” ב-2013.
בזמנו, הסיבה המוצהרת של גוגל לשינוי היתה שהוא נעשה בשם ההגנה על פרטיות המשתמשים, אבל כבר אז צצו תיאוריות על כך שהחברה מנסה למנוע מתוכנות צד-שלישי מלעשות שימוש בנתוני מילות המפתח שלה, כמו גם כאלו שטענו כי הצעד נובע מהניסיון של גוגל לגרום ליותר משווקים להירשם לאדוורדס.
בעקבות השינוי האחרון, משתמשים הוסיפו והביעו את הטענה כי הצעד מטה את המגרש לטובת חברות גדולות על פני עסקים קטנים וסטארטאפים, שתקציב הפרסום שלהם מן הסתם נמוך יותר ובעל סיכוי טוב יותר ליפול תחת ההגדרה של "lower monthly spend". וכמובן, יש כאן בעייתיות גם עבור מפרסמים חדשים, שכן איך אפשר להבין מה צריך להיות התקציב לקמפיין חדש צריך להיות מבלי להשתמש בכלי?
כל אלה הן שאלות לגיטימיות, שניתן לקוות כי גוגל תמצא לנכון להתייחס אליהן בהקדם. אבל בכל הנוגע לאנשי SEO שאינם מפעילים קמפיין אדוורדס, נראה שהתמונה עומדת להמשיך ולהתקדר. בסופו של דבר, על אף העובדה שהתרגלנו לראות את ה-keyword planner ככלי חינמי שזמין לכל, מטרתו היתה ועודנה לשמש את המפרסמים באדוורדס לצורך תכנון הקמפיינים שלהם. ככל שגוגל תגביל את השימוש עבור לא-מפרסמים, כך נצטרך להסתמך יותר על כלים חיצוניים – ולמטרה זו אספנו כאן כמה מהכלים המובילים בתחום כדי לבדוק מהן האלטרנטיבות הקיימות בשוק כבר עכשיו, לשימוש במקביל למתכנן מילות המפתח.
האלטרנטיבות הבולטות ל-Keyword Planner
נתחיל מלציין את המובן מאליו: אין כרגע בנמצא אף כלי חינמי שמשתווה ליכולות של ה-keyword planner בגרסתו המלאה. ובעוד שישנן עדיין דרכים לעקוף את המגבלות ההולכות ונערמות של גוגל על אינפורמציית מילות המפתח עבור לא-מפרסמים, ישנם מקרים שבהם משתלם יותר מבחינת הזמן המושקע לשלם עבור כלי חיצוני, או לפחות לעשות שימוש בגרסה החינמית שלו.
מרבית הכלים שנתייחס אליהם בסקירה זו משתייכים לאחת משתי קטגוריות. הראשונה – כלים ייעודיים המתמקדים במחקר מילות מפתח ותו לא. השניה – ערכות מרובות-כלים, שכוללות בין השאר גם כלים למחקר מילות מפתח. נתחיל מכלי שמשתייך לקטגוריה השניה – Ahrefs.
- Ahrefs: כלי מחקר מילות המפתח של Ahrefs הוא אמנם טרי מהשנה האחרונה, אך נראה כי מדובר בכוכב עולה בתחום, שמספק רעיונות למילות מפתח כמו גם נפחי חיפוש עבור כל סוגי ההתאמות. ראוי לציון במיוחד הוא מדד הקושי של Ahrefs, שנמצא כמדויק ביותר מבין המתחרים הבולטים בתחום. הכלי מגיע כחלק מסט גדול למדי של כלים ופיצ'רים, שמחירו נע בין $99 לחבילת הבסיס ועד ל- $399 לחבילה המתקדמת. יחד עם זאת, קיימת אפשרות להירשם לתקופת ניסיון של שבועיים, ולאחריה לבטל את התשלום ולהמשיך ולהנות מגישה לגרסה החינמית של הכלי, שהיא אמנם מוגבלת אך עדיין בעלת ערך למי שמנהל פרויקטים קטני היקף.
- Long Tail Pro: זהו אחד הכלים הוותיקים בתחום מחקר מילות המפתח, שמתמחה בנישה הזו ועושה את העבודה היטב. בשונה מרבים ממתחריו, Long Tail Pro מתחזק אלגוריתם משלו לחישוב קושי מילות מפתח, ומציע גם פיצ'ר שימושי לניהול של פרויקטי מחקר מילות המפתח בתוך הכלי עצמו – אפשרות שאינה קיימת אצל רוב המתחרים ותורמת רבות ליעילות התהליך ולארגון שלו. בצד החסרונות, LTP אמנם החליף לאחרונה בעלים ונמצא כרגע בתהליך של עדכון ושדרוג מאסיבי, אבל נכון לעכשיו הוא מצריך הורדה של התוכנה למחשב ולוקה באיטיות רבה ביחס למתחרים.דולר אחד יקנה לכם גרסת ניסיון ל-10 ימים, ולאחר מכן המחיר יעמוד על $35/$25 לחודש (מנוי חודשי/שנתי), מחיר זול משמעותית מאשר המתחרים (אם כי כמובן מדובר בכלי ספציפי ולא בסט שלם).
- Moz: כאחת השחקניות הגדולות בשוק כלי המחקר לקידום האתרים, Moz מתפעלת מערך שלם של כלים מתקדמים, המצטיין בממשק משתמש נוח במיוחד ועדכונים תקופתיים שמעידים על החיבור של יוצרי הכלי לשטח.לאחרונה, הוסיפו Moz לארסנל שלהם כלי למחקר מילות מפתח שמציע גם הוא ממשק משתמש יוצא מן הכלל, מידע מקיף ומעמיק ביותר וכן כמה פיצ'רים מתקדמים- למשל ה-Opportunity Score- מדד שבוחן את אחוזי הלחיצה בעמוד התוצאות של גוגל, תוך שהוא לוקח בחשבון את אותם מאפיינים שגוגל משקללים למדד הזה כמו answer boxes, קרוסלות ועוד. יחד עם זאת, ראוי לציין כי הכלי של Moz חסר כמה פיצ'רים בסיסיים שאמורים להיות ברורים מאליהם, כמו האפשרות לסינון המידע הרב שהוא מספק.כלי מחקר המילים של Moz זמין כעת כחלק ממערך הכלים השלם שלהם, אבל ניתן גם לרכוש מנוי נפרד רק עבורו במחיר של $50 לחודש בחבילה הבסיסית (במנוי שנתי), ו-$150 לחודש בחבילה המתקדמת. ניתן לקבל גם גרסת ניסיון בת 30 יום הכוללת את סט הכלים השלם של החברה.
- SEMrush: כלי זה הוא אמנם מסורבל יותר לשימוש מאשר זה של Moz, אבל הוא מפצה על כך בכמה פיצ'רים מועילים. לדוגמה, כאשר מקלידים מילת חיפוש כללית ביותר (למשל, "ספורט"), הכלי אוטומטית מציע רשימה של קטגוריות אפשריות (חדשות ספורט, ציוד ספורט, ענפי ספורט שונים וכד'), כדי לעזור למשתמש להתמקד בתחום ספציפי. ל-SEM Rush יש גם פיצ'ר דומה ל- Opportunity Score של Moz, שאף כולל את האפשרות לסנן את הנתונים על פי מאפייני החיפוש. החיסרון הבולט של SEMrush הוא ממשק המשתמש הבעייתי והמסורבל שלו, בו נראה כאילו כל פעולה פותחת טאב חדש.מבחינת התמחור, גם כאן מדובר ברכישת סט שלם של כלים, כך שהמחיר הוא בהתאם (ועדיין זול יותר מאשר המתחרות הגדולות): $70 לחבילת הבסיס, $149 לחבילת ה"גורו" המתקדמת (עם הנחות ברכישת מנוי שנתי).
- Keyword Discovery: זהו עוד אחד מכלי מחקר מילות המפתח הוותיקים בשוק, וכמו Long Tail Pro גם כאן מדובר בכלי ייעודי שעומד בפני עצמו ולא מגיע כחלק מסט. היתרון הגדול של כלי זה הוא הגרסה החינמית שלו, שזמינה לתקופת ניסיון ארוכה וכוללת לא מעט פיצ'רים שימושיים. החיסרון הבולט שלו הוא שנפחי החיפוש עליהם מדווח הכלי הם לעתים שונים משמעותית מאלה שמראה גוגל, וזוהי נקודה בעייתית בהקשר של הבעיה שאנחנו מנסים לפתור כאן. עם זאת, מבדיקה שערכנו עושה רושם כי גם כלים שמספקים רעיונות למילות מפתח חדשות בחינם, לרוב דורשים תשלום עבור הגישה לנתוני נפח החיפוש.
לסיכום
צודק מי שאומר שהתלות של גוגל במילות מפתח היא פחותה מאשר בעבר, בין השאר גם בגלל עלייתו של החיפוש הסמנטי – אבל ההיגיון אומר שייקח עוד זמן עד שמילות המפתח יעברו מן העולם לגמרי. עד אז, נצטרך להמשיך ולבנות אסטרטגיות היברידיות שמתמקדות מצד אחד בכוונת משתמש ובבניית תוכן שקולע לכוונה הזו במדויק, ומצד שני לוקחות בחשבון עדיין את מילות המפתח, נפח החיפוש ומידת הקושי שלהן.
וכל עוד זה כך, חשוב שיהיה לנו בארסנל כלי למחקר מילות מפתח שמאפשר לנו להגיע לנתונים ברמת דיוק גבוהה – מה שנראה שה-keyword planner פחות ופחות מסוגל (או רוצה…) לעשות.
האם התנסיתם בכלים אחרים מלבד ה-keyword planner? שתפו המלצות או ביקורות בתגובות.