משהו מסקרן קורה בצלחת הפטרי הגדולה של האינטרנט, ויש מי שמנבאים כי ההתרחשות הזו מבשרת על בואה של המהפכה המקוונת הבאה. זן חדש של חברות דיגיטל, המכונה market networks, מביא עמו שילוב של רשתות חברתיות ושווקים מקוונים – שילוב המשנה את הדרך שבה אנחנו עושים עסקים גם בתחומים שעד כה נשארו אופליין. המשיכו לקרוא וגלו לפני כולם על מה שעומדים להיות הפייסבוק וה-eBay של העשור השלישי של המילניום.
לפני שנה בדיוק העלה מגזין TechCrunch כתבה פרי עטו של היזם האמריקאי ג'יימס קורייר (Currier), שאבחן לראשונה את בואה לעולם של קטגוריה חדשה של חברות דיגיטל, אותן הוא מכנה Market networks*. בכתבה, קורייר חוזה עתיד מזהיר לרשתות הללו כסוג חדש של חברות חד-קרן, ומביא כדוגמה את HoneyBook, חברה בבעלות ישראלית שהשלימה באותה תקופה סבב B של לא פחות מ-22 מיליון דולר, זאת לאחר שעוררה סביבה תחרות עזה בין קרנות ההון סיכון הידועות ביותר בעמק הסיליקון.
אז על מה כל הרעש, אתם ודאי שואלים?
ובכן, כולנו מכירים את שתי הישויות הנפרדות – ה- "market", כלומר אתרי מסחר אלקטרוני כמו אטסי, איביי, Airbnb וכד', וה-"network" – רשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר ולינקדאין. באתרי המסחר האלקטרוני, או ה"שווקים" המקוונים, קונים מרובים מבצעים עסקאות צרכניות מול מוכרים מרובים – ובכל פעם אחד לאחד, כלומר קונה יחיד מול עסק יחיד.
הרשתות החברתיות מצדן מספקות לכל משתמש הזדמנות להקים פרופיל שמייצג את הזהות שלו (בין אם הוא אדם פרטי או מותג), ומאפשרות לבעל אותו פרופיל לתקשר עם אנשים וגופים אחרים באותה רשת בתבנית של 360 מעלות – כלומר מתקיימת תקשורת מקבילה ורב-כיוונית בין כל המשתמשים ברשת.
הייחוד והחדשנות פורצי הדרך של רשת-השוק טמונים בכך שהיא משלבת בין המאפיינים העיקריים של שתי הפלטפורמות הללו, וזאת על מנת ליצור תשתית מתאימה לסוג שונה ומורכב יותר של עסקאות מאשר אלה שראינו ברשת עד כה – עסקאות ששוות הרבה מאוד כסף.
מי אמר שאי אפשר לתכנן חתונה באינטרנט
הרעיון הוא כזה: כאשר מדובר בעסקה פשוטה, כמו רכישת נסיעה ב-Uber, קניית מוצר ב-Amazon וכד', אין חשיבות של ממש לזהותם של הקונה או של המוכר. אחרי הכל, לא כל כך משנה לנו מיהו האדם שייקח אותנו מנקודה א' ל-ב' בעיר, או מי ימכור לנו כיסוי חדש לאייפון (או אפילו את האייפון עצמו). לרוב, ההתקשרות כאן היא חד פעמית, וגם אם תהיינה התקשרויות נוספות בעתיד, כל אחת מהן תעמוד בפני עצמה ולא תהווה חלק מתהליך מתמשך.
הדבר שאינו מקבל מענה באינטרנט כרגע הוא, כאמור, עסקאות מורכבות יותר, בהן ישנו צורך לבסס מערכת יחסים עמוקה וארוכת טווח בין נותן השירות לבין הלקוח, כמו שיפוץ של בית, תכנון אירוע גדול או גיוס משקיעים לסטארט-אפ. כאן, מדובר לעתים קרובות בפרויקטים מסובכים, הדורשים מנותן השירות לשתף פעולה עם בעלי מקצוע אחרים כדי להשיג את המטרה הסופית.
טרום קיומן של רשתות-השוק, ביצוע של פרויקט מסוג זה דרש מאיש המקצוע שמנהל אותו לבצע סדרה של התקשרויות נפרדות עם כל אחד מהצדדים, שהרבה מהן נעשו אופליין: החל מיצירת הקשר הראשוני, דרך התקשורת השוטפת לגבי הצרכים והרצונות של הלקוח ועד למשלוח הצעות מחיר, חשבוניות והעברות כספים – כל אחד מהאספקטים הללו של הפרויקט נעשה דרך פלטפורמה נפרדת (טלפון, פקס, מייל, דואר), וכל זאת מבלי לדבר עדיין על יצירת הקשר עם גורמים מקצועיים אחרים, שגם עם כל אחד מהם יש צורך לקיים את כל אחד מהשלבים הללו.
בזכות השילוב של מערכות SaaS, המאפשרות לבעל הפרויקט ניהול שוטף של ההתקשרות עם כל הצדדים המעורבים בו-זמנית (עד לרמת סגירת החוזים והעברת התשלומים), ושל אלמנטים חברתיים המאפשרים יצירת קשר משמעותי ומתמשך עם לקוחות – מעבירות ה-market networks גם את הפרויקטים המסועפים ביותר לפלטפורמה אחת בה כל הגורמים מתקשרים זה עם זה בצורה ישירה, חלקה ויעילה.
Liquidspace – נדל"ן כמו שלא הכרתם
ניקח לדוגמה את Liquidspace, אתר המאפשר לבעלי משרדים או חדרי ישיבות להשכיר את השטח הפנוי שלהם על בסיס גמיש לחברות שזקוקות לחלל עבודה זמני. באתר, שוכרים ומשכירים מקימים לעצמם פרופיל המייצג אותם, ודרכו הם יכולים לתקשר ולהתוודע זה לזה לפני שיחליטו האם לבצע את העסקה, וכמובן בזמן תקופת השכירות עצמה.
המשכירים ב-Liquidspace יכולים להחליט מהי מידת הגמישות בה הם מעוניינים להשכיר את החלל שלהם (כל יום, בכל שעה או בזמנים מסוימים בלבד), וכלי בשם DASH ׁ
(Direct Agreement for Space Hosting) מסייע להם ליצור חוזים פשוטים וממוקדים, כאלה המותאמים הרבה יותר לעסקאות זמניות וגמישות מאשר החוזים המשפטיים המסורבלים ומרובי העמודים שמוכרים לכולנו מעסקאות רגילות בתחום הנדל"ן.
Liquidspace נותן מענה לצרכיהם הייחודיים של שני צדדים, שבנסיבות אחרות היו מתקשים מאוד למצוא זה את זה, ואף מספק להם פלטפורמה התפורה בדיוק למידותיה ולאופייה של העסקה שהם עתידים לבצע – כזו שהיא מורכבת יותר מאשר רכישה פשוטה וחד פעמית, אך פחות מאשר עסקת הנדל"ן הממוצעת.
בהתאם למודל של market network, ישנו כאן שילוב בין הפן החברתי, המאפשר למשכירים לקבל חשיפה בפני שוכרים פוטנציאליים ולשני הצדדים להכיר זה את זה ולבסס אמון לפני שיתחייבו לביצוע העסקה, לבין הצד המסחרי, המאפשר ניהול של הפן הכלכלי של העסקה בצורה פשוטה דרך מערכת SaaS ייעודית.
בהמשך המאמר נסקור לעומק שתי רשתות-שוק נוספות ונראה כיצד המודל מיושם גם בתעשיות אחרות, אבל לפני כן בואו נעשה "זום-אאוט" לרגע ונבחן את 6 הקריטריונים של קורייר לרשת-שוק מצליחה, כדי להבין טוב יותר מה מייחד את אותן רשתות ביחס למודלים הקיימים.
שישה מאפיינים של Market Network מצליחה – לפי Tech Crunch בכתבתו, מגדיר קורייר שישה קריטריונים ל-market network מצליחה. כפי שנראה בהמשך, ששת הקריטריונים לא חייבים להתקיים כולם בו זמנית על מנת ליצור רשת שוק משגשגת; בעוד שישנם כאלה שהם הכרחיים לעצם ההגדרה של רשת-שוק ככזו, כל אחת ואחת מאלה הקיימות כיום מתאימה את עצמה לתעשייה בה היא פועלת ולצרכים הייחודיים שלה, ובוחרת לעצמה את המיקום האופטימלי על הציר שבין רשת חברתית לבין שוק מקוון. ובכל זאת, יש בששת הקריטריונים הללו כדי לשרטט תמונה ברורה למדי של יצור הכלאיים החדש, והנה הם לפניכם:
- התמקדות בשירותים מורכבים: במהלך השנים האחרונות, חזינו בפריחתם של שווקים מקוונים כמו Uber, Airbnb ואתרים דומים, המאפשרים עסקאות מהירות סביב שירותים פשוטים שהאיכות שלהם ניתנת במידה רבה למדידה אובייקטיבית.כפי שראינו ועוד נראה בהמשך, היתרון הגדול של רשתות השוק בא לידי ביטוי כאשר מדובר דווקא בשירותים מורכבים, שהאיכות שלהם היא סובייקטיבית הרבה יותר. באופן טבעי, אלה הן גם עסקאות שהרווחים בהן גבוהים יותר.
- האנשים חשובים: בשירותים מורכבים, כל לקוח הוא ייחודי, ובחירת בעל המקצוע היא קריטית. כלקוחות, פרויקטים גדולים ויקרים כמו תכנון חתונה או שיפוץ בית הם לא מסוג הדברים שאנחנו רוצים להפקיד בידיו של כל אחד. ומהצד השני, על מנת לבצע את עבודתם כהלכה, חייבים בעלי העסק בתחומים כאלה להגיע להיכרות מעמיקה עם הלקוח ועם צרכיו ו/או העדפותיו האישיים.רשת שוק טובה היא כזו שמספקת חלל בו הצדדים יכולים להתוודע זה לזה לעומק, ולקיים תקשורת שוטפת ויעילה בשפה הייחודית לתחום אליו משתייך הפרויקט.
- שיתוף פעולה סביב פרויקט: בפרויקטים מורכבים, קורה לעתים קרובות שמספר בעלי מקצוע משתפים פעולה בינם לבין עצמם ועם הלקוח – במהלך תקופה ממושכת. מערכת ה- SaaS שבמרכזה של רשת-השוק מביאה את כל הפעילות שנעשית בין כל הצדדים בפרויקט למקום אחד שמאפשר ניהול ארוך טווח.
- רשתות-שוק מאפשרות בניה של מערכות יחסים ארוכות טווח: לינקדאין ופייסבוק עוזרות מזה שנים לבניה של מערכות יחסים ארוכות טווח בין אנשים, אבל אלה מעולם לא חרגו מהתחום החברתי לתחום המסחרי – עד עכשיו.
- ההמלצות זורמות בחופשיות: במגזר השירותים, המלצות הן זהב טהור, גם עבור הלקוח וגם עבור נותן השירות. התוכנה של ה-market network הקלאסית מעוצבת כדי להפוך את ההמלצות וההפניות לפשוטות ותדירות יותר.
- עסקה מהירה, שביעות רצון גבוהה: בכך שהיא מביאה את כל הגורמים המעורבים לשימוש בתוכנה אחת, ה-market network מגבירה את מהירות העסקאות עבור כולם. שיעור העסקאות שנסגרות עולה והתשלומים מגיעים מהר יותר, והתוכנה אף עוזרת לשפר את ציוני שביעות הרצון של לקוחות, להפחית את כמות הקצרים בתקשורת ולעתים קרובות גם להפוך את העבודה לנעימה ויפה יותר, דברים שאין להמעיט בחשיבותם.
רשתות-השוק הולכות ומתפשטות למגוון של תחומים, למשל HoneyBook שמשרתת אנשי מקצוע בתחום הפקת האירועים, AngelList הוותיקה בתחום גיוס הכספים ו-StyleSeat למקצוענים בתחום הטיפוח והיופי. ככל שקמות יותר רשתות שוק, אפשר לראות יותר וריאציות על ששת הקריטריונים של קורייר, כאשר נראה כי המפתח האמיתי להצלחה הוא תמיד יצירת כלים שמתאימים לצרכים הייחודיים של התעשייה שאותה משרתת הרשת, ויצירת התמהיל הנכון של מאפיינים של רשת חברתית ואלה של שוק מקוון.
כעת, בואו נביט מקרוב על שתי רשתות שוק מתחומים שונים מאוד, כדי שנוכל לראות איך הן מעצבות את המודל הכללי של ה-market network בצורה המתאימה ביותר לתחום הפעילות שלהן.
Houzz – מהפכה בעיצוב הבית
אתר Houzz הוא לא רק דוגמה קלאסית ל-Market Network אלא גם סיפור הצלחה מסחרר נוסף, שניתן לראותו כעדות לכוחו הפוטנציאלי של ההיבריד החדש הזה בין רשת חברתית לשוק מקוון. האוזז הוקם על ידי הזוג הישראלי עדי טטרקו ואלון כהן ב-2010, ומאז הספיק לזכות בכינוי המרשים "הויקיפדיה של עיצוב הבית", לקבל את פרס "האפליקציה הטובה ביותר" ב- Google Playולטפס למקום ה-22 המכובד בדירוג חברות ההייטק הפרטיות בעלות השווי הגבוה ביותר של הוול סטריט ג'ורנל, לצד חברות כמו Uber ו- Airbnb.
טטרקו וכהן מסבירים שהרעיון לפלטפורמה עלה מתוך צורך אישי שלהם: בני הזוג, שמתגוררים בעמק הסיליקון, החליטו לפני כמה שנים שהם מעוניינים לערוך שיפוץ בביתם. הם שכרו אדריכל ומעצב פנים, אבל אז נתקלו בבעיה מוכרת – איך להעביר את התמונה שיש להם בראש לבעלי המקצוע? הם ידעו איך הם רוצים שהבית המשופץ שלהם ייראה, אבל לא היתה להם את השפה המשותפת עם אנשי המקצוע כדי לתקשר להם בבירור את החזון שלהם. הקושי הזה הוא מה שהוליד את ניצוץ ההשראה הראשוני להאוזז, אתר שמתחיל מיצירת חלל המאפשר תקשורת יעילה וברורה בין אנשי מקצוע בתחום השיפוץ ועיצוב הבית לבין לקוחותיהם, וממשיך הרבה מעבר לכך.
איך זה עובד?
בהאוזז, מעצבי פנים, אדריכלים, קבלנים, שיפוצניקים ומעצבי גינות בונים לעצמם פרופילים המייצגים אותם, ומהווים למעשה את בסיס האם שלהם באתר. ממנו, הם יכולים להתחיל ולקדם את המותג שלהם בתוך הרשת, למשוך אליהם לקוחות חדשים, ליצור שיתופי פעולה עם בעלי מקצוע אחרים ולתקשר עם הלקוחות הקיימים שלהם בצורה יעילה ונוחה ביותר.
הפוקוס של האוזז הוא על ויזואליות: אדריכלים, מעצבי פנים ואנשי מקצוע נוספים בתחום מעלים תמונות של פרויקטים קודמים שלהם, ולמעשה יוצרים פורטפוליו מקוון (המכונה ideabook) בו יכולים לקוחות לעלעל על מנת למצוא את הפריטים והסגנונות שמעניינים אותם – ועל הדרך גם את אנשי המקצוע שיוכלו לעזור להם ליצור את בית החלומות שלהם. הלקוחות גם הם יכולים ליצור ideabooks משלהם, ולשתף אותם עם המעצבים או האדריכלים איתם יבחרו לעבוד על מנת להעביר במדויק את אותה התמונה המנטלית שבמוחם לאנשי המקצוע שאמורים להגשים אותה.
הנתון הבא יעזור להמחיש את גודל ההזדמנות שטמונה כאן עבור בעלי עסקים בתחומים הרלוונטיים: נכון לדצמבר 2015, ל-Houzz היו 35 מיליון משתמשים רשומים, ו-25 מיליון מבקרים יוניקים באתר בחודש. לפי הנתונים שמוסר האתר, חלק הארי של המשתמשים הם בעלי בתים צעירים יחסית מהמעמד הגבוה, שמתכננים לבצע שיפוץ או עיצוב מחדש של ביתם במסגרת השנתיים הקרובות. יש כאן, אפוא, גישה לקהל יעד ממוקד ואיכותי ביותר, בשילוב של פלטפורמה המעוצבת במיוחד כדי לתקשר עם הקהל הזה בצורה הטובה ביותר.
הבעיה היחידה היא, כמובן -התחרות. על תשומת לבם של כל אותם משתמשים מתחרים יותר מ-800,000 בעלי מקצוע, ובאינטרנט כמו באינטרנט, כדי לקבל נראות – צריך להשקיע בקידום.
מקידום ברשתות חברתיות לקידום ב-Market Networks
Houzz מאפשר לבעלי המקצוע כמה אפיקים להעלאת הנראות שלהם ולשיפור רמת ה-discoverability שלהם במערכת. הדרך הבסיסית ביותר, המוכרת לנו כבר מהרשתות החברתיות, היא בניה של פרופיל ופורטפוליו עשיר ומפורט, שנותן ללקוח מושג ברור לגבי איש המקצוע, היכולות שלו ותפיסת עולמו העיצובית. לכל אחת מהתמונות בפורטפוליו ניתן להוסיף מילות מפתח, כך שלקוחות שמחפשים פריט או סגנון מסוים יקבלו בתוצאות החיפוש שלהם גם תמונות מתוך האוסף של אותו מעצב.
קשה להפריז בחשיבותן של התמונות ב-Houzz, והן מהוות גורם מכריע במידת החשיפה של העסק באתר. הדירוג של פרופיל בתוך קטגוריה מסוימת או בתוצאות החיפוש מושפע במידה רבה מכמות ואיכות התמונות שהוא מציג, ו- ideabooks מוצלחים במיוחד מקבלים מקום של כבוד בבלוג של Houzz, שם הם זוכים לחשיפה משמעותית נוספת מול עשרות מיליוני המשתמשים של האתר. האתר מעודד נמרצות את משתמשיו המקצוענים להשקיע בתמונות איכותיות, ואף כולל אזור נפרד בו ניתן לאתר צלמים מקצועיים המתמחים בצילום בתים באזור הגאוגרפי הרלוונטי ולקבל מהם הצעות מחיר.
להראות נוכחות, לבנות מותג
באתר קיימים שני פורומים: האחד, קהילה משותפת לאנשי המקצוע וללקוחות, בה בעלי עסקים יכולים להדגים את הידע והמומחיות שלהם בכך שיענו לשאלותיהם של לקוחות ויסייעו להם בהדרכה וטיפים. הקהילה השניה שמורה לבעלי העסקים בלבד, שם הם יכולים ליצור קשרים בינם לבין עצמם ולעזור זה לזה בסוגיות מקצועיות.
מה שמביא אותנו לפיצ'ר מעניין של האוזז, המאפשר לעסקים ליצור שיתופי פעולה בקלות רבה ובו זמנית הופך את חוויית החיפוש של הלקוחות באתר לאינטואיטיבית וזורמת יותר: כל עסק בהאוזז יכול לקשר מתוך עמוד הפרופיל, ואפילו מכל אחת מהתמונות שלו, לעסקים אחרים שעובדים עמו. ניתן אף ליצור קישור מפריט מסוים בתמונה, שיוביל לעמוד הרכישה של אותו פריט בפרופיל של הספק שמוכר אותו. כך שבמקום לנדוד הלוך ושוב בין הספקים ונותני השירות השונים, הלקוח יכול לאתר צוותים שלמים של אנשי מקצוע וספקים ולקצר משמעותית את תהליך החיפוש.
העסקים, מצדם, נהנים כמובן מקידום הדדי וחשיפה מוגברת. המאמר של Tech Crucnch מציין, כזכור, את חשיבותן של ביקורות משתמשים כאשר מדובר במסחר מקוון, והדבר נכון על אחת כמה וכמה כשמדובר בשירות מורכב ויקר כמו בניה, שיפוץ או עיצוב של בית. Houzz מודעים היטב לנושא, ומציעים לבעלי העסקים באתר מערכת נוחה לאיסוף וניהול של ביקורות, המאפשרת להם לפנות ללקוחות בבקשה לקבלת ביקורת, לתזכר אותם בנושא, להגיב במועד על ביקורות שליליות ועוד. ובנוסף לביקורות מלקוחות, ניתן לקבל גם ביקורות מאנשי מקצוע אחרים באתר ולתת כאלה בחזרה.
האלגוריתם שמאחורי Houzz
בדומה לשווקים מקוונים, הסדר שבו מוצגים בעלי המקצוע ב- Houzz נקבע על ידי אלגוריתם הלוקח בחשבון גורמים כמו כמות ואיכות התמונות בפרופיל, כמות השאלות עליהן ענה בעל המקצוע בקהילה המשותפת וגם אותן ביקורות מלקוחות ועסקים אחרים עמם עבד. כיום, מאפשר האתר לבעלי המקצוע החברים בו לקבל נתונים בסיסיים אודות ביצועי הפרופיל שלהם, למשל כמות הצפיות שמקבלת כל תמונה שמועלית.
סביר להניח שבעתיד ייחשפו יותר ויותר מדדים בפני המשתמשים של האוזז ושל רשתות שוק אחרות, כך שהם יוכלו לרדת לעומק האינטראקציה עם המשתמשים במגוון של אספקטים ולהשתפר בהתאם. בניגוד ל-HoneyBook למשל, בה מערכת ה-SaaS מוכוונת בלעדית לאנשי המקצוע, ב-Houzz אין כרגע מערכת לניהול הפן הכלכלי של העסק, ובמובן הזה היא קרובה יותר על הציר לרשת חברתית מאשר לשוק מקוון.
והחלק החברתי אכן מודגש שוב ושוב בסרטוני ההדרכה של האתר, שממליצים לבעלי העסקים לתת פנים אנושיות לעסק שלהם: להשתמש בתמונת פרופיל אישית ולא בלוגו החברה, לנסח פניות אישיות לכל לקוח, לקחת חלק פעיל בקהילה וליצור את התחושה שמצדו השני של האתר ישנו אדם שאפשר להזמין הביתה לשיחה ולא סתם עסק חסר פנים.
ומעיצוב הבית נעבור לתחום טכנולוגי יותר – השוק המבעבע של משחקי המובייל, גם שם מאמצים את ה-market network ומתאימים את התבנית הכללית לצרכי התעשייה הספציפית.
The Gameon Project – משחקים למתקדמים
לפני כשנתיים הקימו ליאור גזית ואסף בלזמוביץ' את The Gameon Project, שהיה בתחילת דרכו מנוע המלצות למשחקי מובייל המשלב גם רשת חברתית לחובבי התחום. כאשר הם התוודעו לעולם של משחקי הוידאו לסמארטפון, הבחינו מייסדי החברה בצורך חיוני של מפתחי המשחקים שלא מקבל מענה ראוי – וראו בו הזדמנות.
בדומה ל-Houzz, גם גיימאון אספו באתר שלהם קהילה ממוקדת ביותר; אצלם, מדובר בגיימרים נלהבים, מאמצים מוקדמים שאוהבים לקבל במה ולשתף אחרים בתובנות מתחום המומחיות שלהם – משחקי מובייל. מהצד השני, הבחינו בגיימאון, ישנם אינספור מפתחי משחקים שזקוקים נואשות בדיוק לאותו סוג של שחקנים מלאי התלהבות לצורך ביצוע מבחני בטא למשחקים שלהם ומתן משוב עליהם, כך שידעו מה עובד היטב במשחק שלהם ומה טעון שיפור.
מפתחים משלמים כיום 50$ בממוצע לביקורת של בטא טסטר מנוסה, ומקבלים בתמורה דוח מפורט אודות האספקטים השונים של המשחק שלהם. גיימאון מציעה למפתחים מודל אחר: שלמו 5$ עבור ביקורת מפורטת הרבה פחות, והיעזרו בפלטפורמה החברתית שלנו כדי ליצור קשר ישיר עם משתמשים ספציפיים ולהעמיק את התובנות שלכם הלאה.
במקרה של גיימאון, הפרויקט שסביבו מתכנסים הצדדים הוא פיתוח המשחק. לכל חברת משחקים ולכל גיימר יש פרופיל משלהם, נוסח פייסבוק, מה שמאפשר להתקשרות בין הצדדים להימשך גם לאחר שהטסטר העביר את הביקורת שלו. בכל שלב בדרך, המפתח יכול לראות מיהו האדם שמאחורי הביקורת ולפנות אליו באופן פרטני, למשל במקרה בו התקבלה ביקורת חריגה או מעניינת, או אם צצו שאלות המשך לגבי הערה מסוימת שלו. הפלטפורמה מאפשרת למעשה למפתחים ליצור קשר ארוך טווח ולהמשיך בתהליך מול אותם הטסטרים בשלבים שונים של תהליך הפיתוח, ולכך יש ערך גדול מאוד עבורם.
מה שנוצר כאן הוא שיתוף פעולה מתמשך בין גיימרים לבין מפתחי משחקים, כאשר הגיימרים זוכים להצצה לנבכי תעשיית משחקי המובייל, לחשיפה ראשונה למשחקים חדשים וליכולת השפעה ישירה על הדרך בה אותם משחקים מתוכננים ומעוצבים, והמפתחים מצדם מקבלים מענה לצורך בנפח גדול של פידבקים איכותיים על המשחק שלהם, במחיר נמוך ותוך הזדמנות להעמיק ולדייק את הממצאים בעת הצורך.
היכולות של גיימאון כמנוע חיפוש באות גם הן לידי ביטוי כערך מוסף למפתחים, שכן תמורת תשלום נוסף הם יכולים למקד את הטסטים שלהם לגיימרים בעלי קריטריונים דמוגרפיים והעדפות ספציפיים (למשל גיל, מגדר, ארץ מגורים, חיבה לז'אנר כזה או אחר או אפילו הערצה של משחק מסוים).
כרגע מתמקדים גיימאון בביסוס תשתית הבטא טסטינג, אבל תכנית הפעולה לעתיד היא להרחיב את המהלך ל- one stop shop לפיתוח משחקי מובייל – market network שתקשר בין שלל אנשי מקצוע עצמאיים בתחום (מתכנתים, אנימטורים, אנשי סאונד וגם הטסטרים, כמובן), ותגובּה במערכת SaaS לניהול מקוון של הפרויקטים כולל הפן הכלכלי שלהם.
כשחושבים על כך, רשתות-שוק הן הצעד המתבקש הבא לאחר ההתמסדות של הרשתות החברתיות והשווקים המקוונים. ככל שאנחנו מתרגלים להעביר את מערכות היחסים האישיות והכלכליות שלנו לרשת, כך נראה לנו טבעי יותר לנהל שם גם את הפרויקטים האישיים והכלכליים הגדולים ביותר שלנו. השינוי המחשבתי הוא אולי המחסום העיקרי שעמד בפני הגירתן של התעשיות המורכבת הללו לרשת, ונראה כי כעת הקרקע מבשילה להתמוססותו הסופית ולאפשרות ליהנות מהיתרונות הרבים שמציע האינטרנט, במיוחד כשמדובר בעסקים בינוניים וקטנים.
אם התחזיות אכן יתגשמו, יהיה מוטל על בעלי עסקים לאתר את ה-market network הנכונה עבורם, להתוודע היטב לשפה שלה ולמבנה שלה ולהתחיל להשקיע את מירב המאמצים בבניה וקידום של מותג ייחודי ואיכותי בהתאם לכללי הרשת הספציפית. גם היום, קידום בטוויטר אינו דומה לקידום באינסטגרם, ושניהם שונים לגמרי מקידום ב-eBay או ב-Etsy – וכך יהיה גם בעתיד, כאשר לכל תחום מקצועי תהיה (אולי) רשת-שוק משלו.
*(לצורך כתבה זו, נתרגם את המושג market network כ"רשת-שוק").
Administer intravenously over a period of at least 2 minutes buy cialis online us