גוגל הכריזה בתחילת החודש על השקתו של אינדקס חדש ומבוסס-מובייל, מה שאומר כי בקרוב מנוע החיפוש יסרוק את גרסאות המובייל של אתרים כדי לדרג אותם, ולא את גרסאות הדסקטופ. מה זה אומר, איך זה עומד להשפיע על הדירוגים ומה אנחנו צריכים לעשות כדי להתכונן? המשיכו לקרוא וקבלו את כל התשובות.
בחודש מאי 2015 חל מהפך בתולדות החיפוש האינטרנטי, כאשר כמות החיפושים שנעשים דרך מכשירי מובייל עקפה לראשונה את כמות החיפושים בדסקטופ.
הרגע הזה לא בא במפתיע כלל: מגמת המעבר למובייל הסתמנה בבירור במהלך השנים האחרונות, וגם גוגל נערכו למצב החדש בשורה של שינויים גדולים כקטנים- כאלה שנועדו לשפר את חווית המשתמש של מנוע החיפוש במובייל ולהגיש למשתמשים תוצאות שמותאמות היטב לגלישה דרך מכשירים ניידים.
הבולט מבין השינויים שנעשו היה כנראה עדכון המובייל-פרנדלי של אפריל 2015, שאף זכה לכינוי "מוביילגדון" בשל השפעתו מרחיקת הלכת. בשנה האחרונה פרויקט AMP היה זה שתפס את הכותרות, וכעת מגיע העדכון המתבקש של האינדקס של מנוע החיפוש.
גוגל הצהירו עוד בראשית 2015 כי הם עובדים על אינדקס מבוסס-מובייל, ובתחילת החודש הנוכחי יצאה ההכרזה הרשמית בוובמאסטר בלוג – ההשקה של האינדקס החדש התחילה.
כפי שנראה מיד, ישנם כנראה לפחות כמה חודשים שמפרידים בינינו לבין ההשקה המלאה – מה שאומר שעכשיו הוא הזמן לבדוק היטב את האתרים שלנו ולוודא שהם מוכנים לשינוי.
מיד נדבר על ההשפעות של האינדקס מבוסס-המובייל וכיצד כדאי להתכונן אליהן, אבל לפני כן בואו ניקח לרגע צעד אחורה ונבין למה בכלל הכוונה ב"אינדקס Mobile-First"?
אינדקס Mobile-First – מה זה אומר?
העניין הוא כזה: בעוד שרוב החיפושים מתבצעים כיום, כאמור, דרך מכשירים ניידים, גוגל עדיין משתמש בגרסאות הדסקטופ של אתרים כדי לקבוע את הדירוגים שלהם בעמודי התוצאות. הבעיה בכך היא שאתרים רבים מתחזקים גרסת מובייל ששונה מהותית מגרסת הדסקטופ – כזו שכוללת, בין השאר, גרסה מקוצרת של התכנים שלהם.
כך, נוצר מצב בו אתר שגרסת המובייל שלו לוקה בחסר עשוי להיות מדורג גבוה בזכות גרסת דסקטופ מוצלחת; בנוסף, משתמש מובייל עלול להקליק על תוצאת חיפוש מסוימת דרך המכשיר הנייד שלו בציפיה למצוא בה תוכן כלשהו, ולגלות כי הוא אינו קיים שם כמובטח – וזאת מפני שתוכן גרסת המובייל הוא מקוצר ביחס למקור המופיע בדסקטופ ומאונדקס בגוגל.
עד כה, אם כן, גוגל דירג אתרים לפי מגוון של סיגנלים שמגיעים מגרסאות הדסקטופ שלהם. המשמעות של האינדקס החדש היא שכעת יסרוק מנוע החיפוש אתרים מנקודת מבט של מכשיר נייד, ויקבע את הדירוג של גרסאות המובייל והדסקטופ בהתבסס על סיגנלים שיתקבלו מגרסאות המובייל שלהם – כמו מהירות הטעינה של האתר, הנתונים המובנים (structured data) שבו, התוכן שלו ועוד.
במקור, דובר בגוגל על שני אינדקסים נפרדים, אחד לדסקטופ ואחד למובייל – אבל כעת נראה כי גוגל מתכננת, בסופו של דבר, להישאר עם אינדקס אחד בלבד ומבוסס-מובייל. בכל מקרה, עד שתושלם ההשקה של האינדקס החדש, יתקיימו שני אינדקסים במקביל: desktop-first ו-mobile-first.
בפוסט ההכרזה של גוגל על האינדקס החדש צוין כי בשלב זה נעשות בדיקות שלו בקנה מידה קטן, מה שאומר שנכון לעכשיו רק מיעוט של משתמשים יקבלו תוצאות מתוכו ולא מתוך האינדקס הישן, מבוסס-הדסקטופ.
לכשיסתיים שלב הבדיקה וגוגל יהיו מרוצים מהתפקוד של האינדקס החדש, הוא יהפוך בהדרגה להיות גם היחיד שבשימוש. כפי שנכתב בפוסט: "אינדקס החיפוש שלנו ימשיך להיות אינדקס יחיד של אתרים ואפליקציות, האלגוריתמים שלנו ישתמשו בסופו של דבר בעיקר בגרסת המובייל של תוכן אתר כדי לדרג עמודים מתוך אותו אתר".
מי עומד להיות מושפע מזה?
נציגי גוגל, גארי איליס ופול האר, אמרו שניהם כי המטרה של גוגל היא לצמצם את ההשפעה של השינוי באינדקס על תוצאות החיפוש בכללותן, והשאיפה היא אף להביא לכך שלא תהיה לו כל השפעה עליהן כלל. הם מודים כי מוקדם עדיין לומר בוודאות מה יקרה בפועל, אבל זוהי בכל אופן המטרה.
בכל זאת, לפי הנכתב בפוסט ההכרזה, ישנם שני סוגי אתרים שיראו הבדל ניכר בדירוגים עם הגעתו של האינדקס מבוסס-המובייל: אתרים שמחזיקים גרסת מובייל נפרדת ושונה מגרסת הדסקטופ, ואתרים שהסירו את סימון הנתונים המובנים (structured data markup) מעמודי המובייל שלהם.
אתרים בעלי URL נפרד למובייל: לפי ההנחיות של גוגל, אתרים רספונסיביים או בעלי תוכן דינמי אינם צריכים לשנות דבר, והצפי הוא כי הם לא יראו שינויים בעקבות כניסתו של האינדקס החדש.
אתרים שכן מצריכים תשומת לב הם אלה שבהם גרסת המובייל של האתר נמצאת בעמוד נפרד לגמרי מאשר גרסת הדסקטופ שלו (m.example.com), ובמיוחד כאלה שבהם בגרסת המובייל יש פחות תוכן מאשר בדסקטופ. ברגע שגוגל יעשו את השינוי ויעברו לאינדקס ה- mobile first, אתרים אלה ידורגו לפי התוכן המצומצם יותר המופיע בגרסת המובייל, מה שעלול לעלות להם בירידה במיקומים ועקב כך גם בטראפיק לאתר.
גרסת ה-AMP של האתר, אם קיימת, גם היא לא תוכל לסייע בעניין זה: גוגל הצהירו כי אין בכוונתם לשנות דבר באשר לעמודי המובייל המואצים, ומשמעות הדבר היא שגם אם גרסת ה-AMP של עמוד באתר כוללת את התוכן המלא שלו (כמו גרסת הדסקטופ), מנוע החיפוש עדיין ידרג אותו לפי גרסת המובייל בעלת התוכן החלקי.
בנוסף, הודיעו נציגי החברה כי גם במקרה שבו גרסת ה-AMP היא גרסת המובייל היחידה של האתר, מנוע החיפוש יבחר כנראה לאנדקס את גרסת הדסקטופ ולא אותה.
אתרי מובייל שהסירו נתונים מובנים: אתרים רבים בוחרים להסיר את הנתונים המובנים מגרסת המובייל שלהם כדי לשפר את זמני הטעינה, ומסתמכים על גרסת הדסקטופ כדי לקבל rich snippets, להגיע לגרף הידע ולקבל חשיפה נוספת וחיזוק ל-CTR.
כעת, עם המעבר לאינדקס מבוסס-מובייל, אתרים שירצו לשמר את רמת החשיפה הנוכחית שלהם יצטרכו להחזיר את הנתונים המובנים גם לגרסת המובייל. (אם אתם לא בטוחים מה מצבכם, ה-Structured Data Testing Tool יעזור לכם להשוות בין הנתונים המובנים של שתי גרסאות האתר שלכם ולוודא שהן זהות מבחינה זו).
יחד עם זאת, כדי לשמור על זמני טעינה מהירים, גוגל ממליצים להפחית את כמות הנתונים המובנים באתר המובייל עד כמה שאפשר, על ידי הסרת markup שאינו רלוונטי לתוכן העמוד הספציפי (פלאגינים, למשל, מוסיפים אותו לפעמים אוטומטית).
דבר נוסף שגוגל ממליצים לעשות במקרים בהם אתר המובייל נמצא בסאב-דומיין (m.example.com או בדומיין נפרד לגמרי (examplemobilesite.com) מאשר אתר הדסקטופ הוא אימות של גרסת המובייל של האתר ב-Google Search Console.
כאשר אתם מאמתים את האתר שלכם ב-Search Console, אתם (בין השאר) מוודאים שגוגל יידע אתכם לגבי בעיות באתר המובייל שלכם, כמו חסימה של גוגלבוט או טעויות בסריקה, כמו גם לגבי בעיות חמורות יותר דוגמת פעולות ידניות שמשפיעות על הדירוג שלו.
לשם ההבהרה נציין כי מבחינת ה- Search Console, העמוד example.com והעמוד m.example.com נחשבים לשני נכסים שונים, כך שיש לאמת את שניהם כדי לקבל את המידע המלא. אתרים רספונסיביים אינם דורשים אימות מחדש לקראת השינוי הקרב.
רגע, ומה אם אין לי בכלל אתר מובייל?
גם אם אין לכם עדיין אתר מובייל, אין צורך להיכנס לפאניקה – גוגל מבטיחים להמשיך ולסרוק את גרסת הדסקטופ שלכם גם עם השקת האינדקס החדש.
לעומת זאת, אם אתם נמצאים בעיצומי בניה של אתר מובייל חדש, גוגל ממליצים לחכות עד שהוא עובד במלואו ולא להעלות לאוויר גרסה חלקית שלא מתפקדת היטב. כאמור, מנוע החיפוש ימשיך בינתיים לאנדקס אתרי דסקטופ, כך שעדיף לחכות עד שגרסת המובייל תהיה במיטבה כדי לא לספוג ירידה בדירוג בשל תקלות כאלו ואחרות.
ועכשיו שכיסינו את השינויים העיקריים והברורים ביותר, הגיע הזמן לעבור לכמה השפעות ספציפיות יותר שאינדקס המובייל החדש צפוי להביא עמו.
מה קורה עם קישורים?
אחת הבעיות שגוגל מנסים עדיין לפתור בהקשר של אינדקס ה-mobile first קשורה לעובדה שכיום, אתרי מובייל נוטים לקבל הרבה פחות קישורים מאשר אתרי דסקטופ. מאחר וקישורים הם אחד משני הגורמים המשפיעים ביותר על אלגוריתם החיפוש של גוגל, לדבר עשויה להיות השפעה בולטת ביותר על התוצאות מרגע שהאינדקס החדש ייכנס לפעולה.
גארי איליס אמר בעניין הזה, "אני לא רוצה להגיד שום דבר מוחלט לגבי קישורים עדיין. מוקדם מדי לזה כי הדברים נמצאים עדיין במידה רבה בתנועה".
סביר מאוד להניח שזה יהיה אחד הדברים שייבדקו במהלך החודשים הקרובים, ונשמע עליהם עוד בקרוב.
ומה עם Canonicals?
בגזרת ה-canonicals לגוגל יש חדשות טובות – אין צורך לשנות דבר, לא בעמודים הקיימים ולא בעמודים חדשים שיווצרו מעתה ואילך. כך נכתב בפוסט ההכרזה הרשמי: "אתרים אינם צריכים לערוך שינויים בקישורים הקנוניים שלהם; אנחנו נמשיך להשתמש בקישורים האלה כמדריכים על מנת לספק את התוצאות המתאימות למשתמש המחפש בדסקטופ או במובייל".
התוכן החבוי יקבל יותר משקל
במובייל, תוכן החבוי בטאבים, אקורדיונים ותיבות נפתחות משפר את חווית המשתמש, בכך שהוא חוסך לגולשים את הצורך לגלול דרך מסות גדולות של טקסט בדרך לחלק שמעניין אותם. לכן, בניגוד לאינדוקס של אתרי דסקטופ, בו גוגל נותן חשיבות פחותה לתוכן החבוי, באינדקס החדש תוכן זה יקבל את מלוא המשקל, כמו התכנים הגלויים.
כאן, מדובר בשיפור עבור כל המעורבים בדבר: בעלי אתרים יהיו חופשיים כעת לעצב את האתר שלהם מתוך מחשבה על חוויית המשתמש ולא על מה ש"הכי טוב ל-SEO", והמשתמשים יהנו מאתרים שנבנו עבורם ולא עבור מנועי חיפוש. נראה שגם כאן, כמו במקומות אחרים, הקידום האורגני הולך ונעשה פחות טכני ויותר מבוסס על פסיכולוגיית המשתמשים.
האם אפשר לראות את השינויים כבר עכשיו?
לפי גוגל, התשובה לשאלה הזו היא לא. "הייתי מופתע מאוד לגלות השפעות כלשהן של אינדקס ה- mobile-first בשלב הזה", אומר פול האר. כאמור, גוגל מקווים כי גם לאחר ההשקה המלאה של האינדקס, השינוי שיורגש יהיה קל ביותר ואפילו כלל בלתי קיים. האם כך אמנם יהיה? נותר רק לחכות ולראות.
כנאמר לעיל, גוגל התחילו לא מכבר בבדיקות של האינדקס מבוסס-המובייל בקנה מידה קטן, אבל נכון לעכשיו הם מסרבים להתחייב על תאריך מדויק להשקה. ככל הנראה, התכנון הוא להרחיב את האינדקס החדש בהדרגה ליותר ויותר משתמשים ככל שהוא יעמוד טוב יותר בבדיקות הנערכות.
בינג נשארים עם אינדקס מבוסס-דסקטופ
בעקבות ההכרזה של גוגל בתחילת החודש, רבים תהו אם מיקרוסופט, המתחרה הישירה העיקרית של ענקית החיפוש, תלך בעקבותיה ותשיק גם היא אינדקס מבוסס-מובייל עבור מנוע החיפוש שלה, בינג.
ובכן, לפחות נכון לרגע זה, התשובה היא לא. כריסטי אולסון, נציגת בינג, צוטטה באומרה: "בבינג, אנחנו מתחזקים אינדקס יחיד שמותאם למובייל וגם לדסקטופ כדי להבטיח שהמשתמשים שלנו ימשיכו לקבל את תוצאות החיפוש הרלוונטיות, הטריות והעקביות ביותר, לא משנה מה יעשו".
ההערכה היא כי בינג, שמנוע החיפוש שלהם חולש על נתח קטן משמעותית של החיפושים משל גוגל, לא חצו עדיין את הנקודה בה יותר מ-50% מהחיפושים נעשים במובייל, ולכן הם מעדיפים להשקיע משאבים בתחומים אחרים.
לבחירה של בינג להישאר עם אינדקס מבוסס-דסקטופ יש השלכות משמעותיות עבור אתרים שמקבלים כמות גדולה של טראפיק ממנוע חיפוש זה, שכן הם יצטרכו כעת לעשות אופטימיזציה לגוגל לגרסת המובייל של העמוד, ואופטימיזציה לבינג לגרסת הדסקטופ. גם כאן, ההשפעה על אתרים רספונסיביים תהיה מורגשת הרבה פחות, אבל לאתרים שיש להם שתי גרסאות שמתקיימות ב-URL שונים וכוללות תכנים שונים יצטרכו כעת לעבוד קשה יותר כדי להתאים עצמם לכל אחד ממנועי החיפוש בנפרד.
אז מה היה לנו?
- גוגל התחילו בבדיקת האינדקס מבוסס-המובייל שלהם, והם מתכננים השקה גלובלית שלו בתוך מספר חודשים.
- אתרים רספונסיביים או Dynamic serving לא צפויים להיות מושפעים מהשינוי
- האתרים שכן יושפעו הם אלה שמחזיקים גרסת מובייל ב-URL נפרד, או כאלה שהסירו נתונים מובנים מאתר המובייל שלהם. באתרים אלה כדאי לפעול ולוודא שגרסת המובייל זהה מבחינת התוכן והנתונים המובנים שלה לגרסת הדסקטופ, כדי להימנע מירידה במיקומים.
- על אתרים בעלי גרסת מובייל ב-URL נפרד לאמת את אתר המובייל שלהם ב- Google Search Console, גם אם גרסת הדקסטופ שלהם כבר אומתה.
- גרסת ה-AMP של האתר לא תהווה תחליף לגרסת מובייל: גוגל יעדיף את גרסת המובייל הרגילה, ואם היא אינה קיימת (אלא רק דסקטופ ו-AMP) – יאנדקס את גרסת הדסקטופ.
- אתר שאין לו גרסת מובייל כלל ימשיך להיות מאונדקס לפי גרסת הדסקטופ.
- לאתרים שנמצאים בעיצומי בניית גרסת המובייל שלהם מומלץ להמתין עד שהגרסה מוכנה ועובדת היטב לפני שיעלו אותה לאוויר.
- אתרי מובייל זוכים לפחות קישורים מאשר אתרי דסקטופ, אבל גוגל עדיין לא יודעים לומר כיצד האינדקס החדש יתמודד עם הפער ומה תהיה ההשפעה על הדירוגים.
- לפי גוגל, אין צורך לשנות את הקישורים הקנוניים
- באינדקס החדש, תוכן חבוי באתר יקבל את אותו משקל כמו התכנים הגלויים
- בינג נשארים עם אינדקס מבוסס-דסקטופ, כך שאתרים שמסתמכים על תנועה משם יצטרכו לעשות אופטימיזציה לכל אחד ממנועי החיפוש, עבור כל גרסה בנפרד.
מעבר לכל אלה, התקופה שעד להשקה המלאה היא הזדמנות טובה לוודא שאתר המובייל שלנו הוא במצב מצוין בעזרת כלי ה-mobile friendly test של גוגל, שמנתח את ביצועי האתר במובייל ונותן פירוט של החלקים שדורשים תיקון.
מה דעתכם על האינדקס החדש? האם אתם צופים שההשפעה שלו אכן תהיה מינורית כפי שגוגל מבטיחים, או שצפוי לנו מזג אוויר סוער בדפי תוצאות החיפוש? כתבו לנו על כך בתגובות.
עברה כמעט שנה מאז ההכרזה של גוגל והאינדקס החדש של גוגל Mobile first עדיין בשלבי ניסוי. בתקופה האחרונה התקבלו מספר סימנים שהמועד קרב ובא ולכן כתבתי מאמר עדכני כדי שתוכלו להיערך לקראת השינוי שבסופו של דבר יבוא.
https://www.seoreport.co.il/4928/google-mobile-first/
להצלחה שלכם
cheap generic cialis A lump that feels like a hard knot or a thickening in the breast or under the arm