עדכון מובייל נוסף לאלגוריתם של גוגל מתוכנן למאי 2016 – האם האתר שלכם מוכן? המאמר הבא יעניק לכם תובנות לעולמם של משתמשי המובייל, כלים לבדיקת האתר שלכם וטיפים חשובים לשיפורו לקראת העדכון הקרב.
באפריל 2015 הוציאה גוגל את עדכון המובייל הגדול שלה, שזכה לכינוי מטיל האימה Mobilegeddon, והפך את ההתאמה של אתרים לגלישה דרך מכשירים ניידים לפקטור דירוג משמעותי. במאי 2016 צפוי עדכון נוסף שיחזק עוד את מקומה של הידידותיות למובייל כפקטור לדירוג, וכהכנה לכך התחילה ענקית החיפוש להזהיר בעלי אתרים כי הם לא עומדים בסטנדרטים ועליהם להשתפר. העדכון הקרוב יגרום לאתרים שאינם מותאמים למובייל להחליק מטה בדירוג עוד יותר מאשר קודם, כך שאם העדכון המאסיבי של שנה שעברה עדיין לא הביא אתכם לנקוט בצעדים הנדרשים – יש לכם הזדמנות נוספת ליישר קו ולהביא את האתר שלכם לעידן הניידים לפני שהעדכון החדש נוחת.
היכרות עם משתמשי מובייל
אחד הדברים החשובים להבנה באופטימיזציה למובייל, ולמעשה הסיבה שבשלה יש צורך באופטימיזציה כזו מלכתחילה, היא האופי השונה בתכלית של הגלישה במכשירים הניידים ביחס לדסקטופ. לכן,לפני שנצא לדרך עם טיפים מעשיים לשיפור התאמת האתר למובייל, חשוב לערוך היכרות עם דפוסי השימוש במובייל, כך שנוכל להתאים אליהם את האתר שלנו בצורה הטובה ביותר.
מעורבות המשתמשים (User Engagement)
האם שמתם לב פעם לדפוסי השימוש שלכם בסמארטפון? מתי אתם משתמשים בו הכי הרבה? כמה תשומת לב אתם מקדישים לפעולה שאתם מבצעים במכשיר? אם אתם כמו רוב האנשים, אתם גולשים בנייד בזמן שאתם עוסקים בפעילות אחרת.
לעתים קרובות ביותר, גלישה באינטרנט דרך מכשירים ניידים נעשית בפרצי זמן קצרים בזמני ביניים – למשל צפיה בטלוויזיה, המתנה בתור, הכנת ארוחה או באוטובוס או ברכבת. משמעות הדבר היא שטווחי הריכוז של המשתמשים הם קצרים משמעותית יותר מאשר בשימוש בדסקטופ.
נתוני engagement מגוגל מראים שמשתמשי מובייל מבלים באתרים כרבע מהזמן שמבלים בהם משתמשי דסקטופ, מבקרים רק במחצית מכמות העמודים ושיעור הנטישה שלהם הוא גבוה פי שניים. משמעות הדבר עבורנו היא שנצטרך לעשות מאמץ גדול יותר ומסוג שונה כדי לשמר את תשומת הלב של המבקרים באתר המובייל שלנו, ועל הצורך הזה ננסה לענות בהמשך.
מיקום השימוש
כצפוי, אנשים משתמשים בסמארטפונים שלהם בדרכים – בדרך לפגישות, בתחבורה הציבורית, בהמתנה בתור – כמעט בכל מקום. זהו ניגוד קיצוני לימים בהם היינו צריכים להגיע לעבודה או הביתה כדי ליהנות מחיבור אינטרנט סביר.
היום, רובנו המכריע נהנים מחיבור לאינטרנט מהיר 24 שעות ביממה ובכל מקום, מה שהופך את הנתון הבא למפתיע למדי: ממחקר של גוגל ונילסן עולה כי 77% מהחיפושים במובייל נעשים דווקא בבית או בעבודה, מקומות שבהם מחשבים נייחים הם זמינים.
המחקר מצא כי מהירות ונוחות היו הסיבות העיקריות לחיפושי מובייל שנעשו בעבודה או בבית, ביחס לצורך לגשת למחשב, להפעיל אותו ולהמתין שיעלה.
לוקאליות
ולמרות הנתון הקודם, משתמשי המובייל נעזרים במכשירים שלהם גם כדי למצוא מידע אודות בתי עסק מקומיים ולבדוק מה ומי נמצאים בקרבת מקום – דרך פעולה חדשה לגמרי שלא היתה אפשרית בימי הדסקטופ.
משתמשי המובייל מחפשים מידע מוכוון מיקום, בזמן שהם בדרכים: הם עורכים חיפושים לוקאליים ממוקדי מטרה, ששיעורי ההמרה שלהם טובים יותר מאשר של כל פלטפורמה אחרת. כשמשתמש מובייל מחפש מסעדה, סביר להניח שהוא מחפש מסעדה שקרובה אליו פיזית, וכן סביר יותר כי אכן ייכנס למסעדה שימצא או יזמין בה מקום מאשר משתמש דסקטופ.
בחנות בוחנים – באינטרנט קונים
הגישה המיידית לאינטרנט מכל מקום הצמיחה תופעה המכונה 'Showrooming', בה קונים מבקרים בחנות הפיזית כדי לראות את המוצר ולבחון אותו, אבל אז מבצעים את הרכישה עצמה דרך האינטרנט בשל המחירים הזולים המוצעים שם.
בנוסף, במחקר מקיף שערכה גוגל על הדרך בה קונים בחנויות משתמשים במכשירי המובייל שלהם, נמצא כי 80% ממשתמשי הסמארטפונים משתמשים במכשירים שלהם לצורך מחקר לפני קניה, ומתוכם 80% עורכים את המחקר הזה בעודם בחנות. מכאן, שהחלטות הקניה של לקוחות כיום מושפעות במידה רבה מחוויית הגלישה שלהם במובייל, אפילו בזמן שהם בחנות עצמה.
ועכשיו שהתוודענו לקהל המשתמשים שלנו והבנו טוב יותר את הצרכים שלהם, הגיע הזמן להתחיל לספק את הסחורה וליצור אתר שמותאם היטב למכשירים ניידים.
בדקו את המצב הנוכחי
לפני שתתחילו בתהליך האופטימיזציה, היעזרו בכלים שגוגל מציעה לבדיקת המצב הנוכחי של אתר המובייל שלכם. ה- Mobile-Friendly Test ינתח את ה-URL שלכם וידווח לכם האם לאתר שלכם יש עיצוב ידידותי למובייל, וה- Mobile Usability Report מזהה דפים באתר שלכם שאינם מותאמים היטב למובייל.
שמרו על פשטות וקלות שימוש
כפי שציינו, משתמשי המובייל נמצאים לעתים קרובות בדרכים או בעיצומה של פעילות נוספת שדורשת חלק מתשומת הלב שלהם. בשילוב עם המסכים הקטנים של המכשירים הניידים, החיפוש והניווט באתרי מובייל עשוי להיות עניין מאתגר.
לכן, כשאתם מתכננים את העיצוב, ממשק המשתמש והתוכן של האתר שלכם, בחרו בגישה המינימליסטית ונפו החוצה את כל מה שאינו חיוני.
כל עמוד באתר המובייל שלכם, כולל עמוד הבית, צריך להיות ממוקד סביב נושא אחד ספציפי. אם האתר שלכם מצריך מחוות יוצאות דופן, כמו גלילה הצידה במקום למטה, אל תניחו שהמשתמשים שלכם יבינו זאת בעצמם – הקלו עליהם לנווט באתר בעזרת חצים או כיתוב מתאים. משתמשי מובייל מבחינים ומעריכים את הדברים הקטנים שהופכים את חוויית הגלישה שלהם לחלקה יותר.
עיצוב תומך מגע
שכחו מהמקלדת והעכבר – במכשירי מובייל, האינטראקציה עם האתר נעשית באמצעות מגע אצבע, ועיצוב למגע דורש מידה רבה של מחשבה ותשומת לב שאינן נחוצות בעיצוב אתר דסקטופ. במקום הדיוק של סמן העכבר, עליכם לקחת בחשבון כעת את קיומם של אצבעות מכל הסוגים והגדלים ושל מסכים שמגיבים למגע במידות שונות של רגישות.
מסיבה זאת, עליכם לוודא שטפסים, כפתורים ואלמנטים אחרים שדורשים אינטראקציה במגע הם גדולים מספיק ונפרדים מספיק מאלמנטים אינטראקטיביים אחרים כדי למנוע ביצוע של פעולות בשל לחיצה לא מכוונת.
קצרו את זמני הטעינה
לפי מחקר שנערך ע"י HubSpot, מרבית אתרי המובייל מראים ביצועים בינוניים ומטה בכל הנוגע לזמני טעינה. למעשה, זמן הטעינה הממוצע של אתרים אלה הוא כמעט 4 שניות – מה שהיה מביא גולשים בדסקטופ לנטוש את האתר ולעבור הלאה.
השפעה על הגולשים:
מחקר של Ericsson Mobility מ-2016 מראה שעיכוב בטעינה של אתר גורם למתח פיזי מורגש אצל הגולשים, המתבטא בעליה של כ-38% בקצב פעימות הלב. ההשפעה הפסיכולוגית השלילית הזו גוברת כשמדובר בסרטוני וידאו שעולים לאט או נתקעים.
עוד מראה המחקר כי העיכוב הראשוני בזמני הטעינה אמנם מיוחס על ידי הגולשים לחברות הסלולר, אבל החל מנקודה מסוימת האשמה עוברת לספקי התוכן, דהיינו, אתם.
ישנן דרכים רבות לגרום לאתר שלכם לעלות מהר יותר, בחרנו כמה מהעיקריות שבהן:
1. דחסו את התמונות
בעוד שכבודם במקומם מונח, תמונות וסרטוני וידאו גדולים הם לעתים קרובות הגורם המעכב מספר 1 באתרים, ומומלץ מאוד להתייחס לסוגיה הזאת לפני הכל.
נניח לרגע שתמונת המוצר שלכם מוצגת בעמוד בגודל של 500X500 פיקסלים, אבל הגודל האמיתי של הקובץ הוא 3500X3500. הנפח של התמונה עומד ככל הנראה על כמה מגה, והדפדפן של הגולשים יצטרך להוריד את התמונה בגודלה המלא לפני שיצמצם אותה לגרסה המוקטנת לצורך התצוגה. בדסקטופ, דפדפנים עושים זאת כל העת ואנחנו בקושי מרגישים בכך. במובייל, ובמיוחד בחיבור סלולרי – הורדה של תמונה בגודל מלא יכולה לגזול זמן טעינה יקר ולתסכל מאוד את המבקרים באתר/
2. טענו סרטונים ברקע (או בכלל לא)
סרטוני וידאו הם לרוב המשאב הגדול ביותר באתר, וזמן הטעינה שלהם במובייל הוא הארוך ביותר. אם סרטון באתר שלכם אינו חיוני לחוויית המשתמש, הניחו לו להיטען ברקע על ידי הכנסת CSS לקוד, כך שהוידאו לא יופיע כלל ברגע הנחיתה של המבקרים באתר.
אם האתר שלכם כולל סרטונים ארוכים המתארים את המוצר או השירות שלכם, נסו להשתמש בקריאה לפעולה שמכוונת לסרטון במקום להציגו כברירת מחדל, כך שמשתמשי מובייל יוכלו, לדוגמה, לשלוח לעצמם את הסרטון ולצפות בו מאוחר יותר. הדבר יחסוך זמן טעינה בטווח הקרוב וגם יהפוך את חוויית המשתמש במובייל לטובה יותר.
3. צמצמו את הקוד, בעיקר את JavaScript
צמצום קוד הוא תהליך של הסרת התווים הלא נחוצים מבלי להשפיע על הפונקציונליות של האתר. לתהליך זה השפעה משמעותית על הזמן שלוקח לקוד האתר להיות מעובד, ולכן הוא מקצר את זמני הטעינה של האתר שלכם בכל הפלטפורמות – כולל מובייל.
צמצום הקוד הוא תהליך טכני שדורש עריכת שינויים בקוד האתר עצמו, לכן כדאי להשאיר את המשימה בידיהם של אנשי הצוות הטכני של האתר. אם ניתן, בקשו מהם להסיר גם JavaScript או קוד אחר מגרסת המובייל של דפי האתר שלכם כדי להאיץ אותם עוד יותר
4. נצלו את יתרונות ה- cache והמהירות של ה- Content Delivery Network
רשת ה-CDN עוזרת לטעינה של תוכן בשרתים במיקומים שונים ברחבי העולם, כך שלא משנה מאיזה מקום באינטרנט מגיע המשתמש ובאיזה מכשיר הוא משתמש, הוא תמיד יקבל חוויית משתמש טובה ומהירה יותר.
בקיצור זמני הטעינה של האתר, תחסכו למשתמשים שלכם מתחים מיותרים – ותבטיחו שהם יישארו באתר שלכם ואף יחזרו אליו שוב ושוב. תוכלו לקרוא על דרכים נוספות לעשות זאת כאן.
התאימו את הטקסטים
פסקאות קצרות
מבחינה קוגניטיבית, קוראים רואים בפסקה מחשבה אחת שלמה. אם המחשבה הזו ארוכה מדי, הקורא ירגיש שהוא הולך לאיבוד, יאבד את סבלנותו וידלג הלאה.
פסקאות גם גורמות לעיניים לנוע בקצב אחיד וצפוי לאורך המאמר. סדרה של פסקאות קצרות עובדות במידה מסוימת בצורה דומה למקצב של שיר – הקורא ממשיך לנוע מפסקה לפסקה באופן עקבי ושלם.
כמו שמסבירים בכתבה של U.S. News, "קריאת פסקאות ארוכות במכשיר המובייל דורשת ריכוז – משהו שלאנשים שמשתמשים במכשירים ניידים בדרך כלל אין". הפיתרון? נכון מאוד, כתבו פסקאות קצרות.
כתיבה תמציתית
כתיבה תמציתית דורשת לעתים קרובות עבודה קשה יותר מאשר כתיבה ארוכה, ובכל זאת, כשמדובר בתוכן למובייל כתיבה תמציתית היא חיונית. במקרה הזה, הצורך קשור יותר לגודל המסך מאשר לטווח הריכוז של המשתמש. המטרה שלכם היא להציג למשתמש כמה שיותר מידע על המסך, מבלי שיצטרך לגלול למטה או להחליק הצידה.
יחד עם זאת, חשוב להפריד בין תוכן תמציתי לבין תוכן קצר. תכנים ארוכים ממשיכים לתפוס מקום חשוב בעידן המובייל, והחשיבות שלהם ל-SEO היא רבה מתמיד. הרעיון הוא לאו דווקא לקצר את הטקסט, אלא להדק אותו ולנקות אותו מתוספות וקישוטים כך שיעביר בצורה ברורה ועניינית את המידע שנועד להעביר.
הדגישו את המידע הלוקאלי
בזמן שהלקוחות שלכם נמצאים בדרכים, הם מחפשים עסקים שמעניינים אותם באמצעות הסמארטפון והטאבלט שלהם, בניסיון לאתר פרטים בסיסיים כמו מספר טלפון, כתובת או שעות פעילות. במסגרת הגרסה המינימליסטית של האתר שלכם למובייל, הפרטים הללו צריכים להימצא במקום בולט ונגיש במיוחד, כך שמשתמשים לא יצטרכו להתאמץ כדי ליצור אתכם קשר או להגיע לבית העסק הפיזי שלכם.
נצלו את היתרונות הייחודיים של המובייל
מכשירים ניידים רבים מביאים עמם פונקציונליות שאינה זמינה במחשבים רגילים, כמו האפשרות לבצע שיחת טלפון בלחיצה פשוטה על מספר באתר, או איתור מדויק של מיקום. אל תחמיצו את ההזדמנויות שהמאפיינים האלה מציעים – צרו קישורי טלפון לחיצים באתר וספקו מפה ברורה עם הוראות הגעה לעסק שלכם מהמיקום הנוכחי של המשתמש.
אם האתר שלכם עדיין לא מותאם למובייל, אל תחכו שהעדכון החדש של גוגל ינחת – ערכו את השינויים הנחוצים כבר עכשיו ותראו את התגמול לא רק בעליה בדירוג, אלא גם בשביעות הרצון של המשתמשים; זו תתבטא בתנועה רבה יותר לאתר שלכם ובסופו של דבר גם בשורה התחתונה של העסק.