כלי מזג האוויר של כליום מראה בימים האחרונים עליה משמעותית ועקבית בטמפרטורות – האם יתכן שמדובר סוף-סוף בעדכון פינגווין 4.0?
האם פינגווין 4.0 אכן יושק במהלך אפריל? אנחנו עדיין מחכים לאישור מענקית החיפוש, אבל ברור שמועד ההשקה מתקרב כאשר מספר בכירים בגוגל מדברים על כך שפינגווין "בזמן אמת" יושק ברבעון הראשון של 2016.
אז הרבעון הראשון כבר מאחורינו ועדיין אין אישור מגוגל, שממשיכה לדחות את מועד ההוצאה של פינגווין 4.0 כבר חודשים ארוכים, תחילה מסוף 2015 לתחילת 2016, למתישהו במהלך הרבעון הראשון של 2016 וכך הלאה.
אם גם אתם בין בעלי האתרים שנפגעו בעדכונים הקודמים, סביר להניח שאתם מחכים בקוצר רוח לעדכון הבא על מנת לראות אם האתר שלכם חוזר למיקומים שלו. מאז 2014 למעשה גוגל לא ביצעה ריענון לעדכון הפינגווין (כבר מעל 16 חודשים) – זמן ארוך מאוד לאתר של עסק ללא טראפיק אורגני.
הודעה רשמית עדיין אין, אבל ייתכן שיש לנו בשורות טובות.
היום ה-15.04 כלי מזג האוויר של כליום מצביע על עלייה חדה "בטמפרטורה" בגוגל, שמשמעה תנודות גדולות בדירוגי האתרים, תופעה הנוטה להתרחש עם הגיעו של עדכון חדש. אומנם עדיין מוקדם מידי לקבוע בוודאות שמדובר בהשקתו של פינגווין חדש (ולא עדכון אלגוריתמי אחר), אבל בהחלט ניתן לומר שהקפיצה האחרונה בטמפרטורה שמתעד כליום היא הגבוהה ביותר מאז חודש ינואר השנה – קצת מעל 50 מעלות נכון להיום בבוקר:
הכלי למדידת מזג האוויר בכליום בודק את התוצאות בגוגל ישראל והטמפרטורה היומית בו נקבעת לפי 4 פרמטרים המיוצגים ע"י הצבעים השונים (כפי שניתן לראות בגרף למעלה):
ירוק – עליות בתוצאות החיפוש
צהוב – ירידות בתוצאות החיפוש
כתום – כניסה של תוצאות חדשות לדף הראשון
אדום – רמת התנודתיות היומית של התוצאות
הסיכום של ארבעת הפרמטרים יחדיו מציג את התוצאה במעלות צלזיוס. הטמפרטורה ביום סטנדרטי בגוגל נעה בין 20-25 מעלות; כאשר הטמפרטורה מגיעה ל- 30-35 מעלות ניתן לראות זאת כסימן להתפתחות שכדאי לעקוב אחריה, וב-36 מעלות ומעלה מדובר ככל הנראה בעדכון גוגל משמעותי.
חשוב לציין כי בתחילת היום כליום מציג "תחזית יומית" על סמך מדידה חלקית ועל כן הטמפרטורה עוד צפויה להשתנות בכמה מעלות במהלך השעות הקרובות. כלי מדידה נוספים דוגמת algoroo או mozcast עדיין לא מציגים אינפורמציה של ה-15 לחודש כך שעלינו להמתין למחר או מחרתיים ולראות האם גם הם יציגו קפיצה דומה.
עדכון יום שישי אחה"צ: נכון לשעה 18:00 הטמפרטורה בכליום התייצבה על 38.2 מעלות – היום החם ביותר מאז ינואר 17 השנה. כעת גם הכלי של MozCast מציג עלייה ל- 85 מעלות פרנהייט (נכון לתאריך 14.04).
אם עדיין לא הכנתם את אתרכם לבואו של הפינגווין, זהו בהחלט זמן טוב לעשות זאת. בהמשך תוכלו לקרוא עוד פרטים על עדכוני הפינגווין הקודמים ומה צפוי לנו בעדכון הקרוב.
מהו עדכון פינגווין?
עדכון פינגווין שוחרר לראשונה ב-24 באפריל, 2012, והשפיע בזמנו על 3% מהחיפושים. מטרתו של עדכון זה היא לאתר ולהעניש אתרים שמנסים לרמות את מנוע החיפוש בעזרת יצירה של קישורים לא טבעיים, שנועדו לגרום לאתר שלהם לטפס בתוצאות החיפוש באופן מלאכותי ולא בהתבסס על איכות האתר עצמו. בעוד שישנם גורמים נוספים שפינגווין לוקח בחשבון כשהוא בוחן אתר מסוים, הקישורים הם בהחלט העיסוק המרכזי של עדכון זה.
בין השאר, פינגווין נועד לטפל בתופעות הבאות:
- קישורים באיכות נמוכה
- קישורים רבים מדי בעלי טקסט עוגן עשיר במילות מפתח
- תחבולות כמו חילופי קישורים בקנה מידה גדול, הגברה מלאכותית של ה-Link Velocity וכד'.
מהי המשמעות של עדכון חדש?
בכל פעם שגוגל מוציאה עדכון חדש לאלגוריתם שלה, כל אתר ברשת נמצא תחת סכנת ענישה, וכשמדובר בפינגווין, ענישה משמעה ירידה בדירוג. העונש יכול להגיע בגלל עמוד אחד או האתר כולו, והחומרה שלו תיקבע על פי פרופיל הקישורים בכללותו.
מדוע קישורים הם חשובים?
עבור גוגל, כל קישור הוא כמו קול בהצבעה עבור האתר שלכם. עם זאת, בניגוד להצבעה רגילה, ה"קולות" בגוגל אינם שווים זה לזה. אם אתר בעל רמת אמינות גבוהה מקשר לאתר שלכם, קישור זה יקבל משקל רב יותר בחישוב הדירוג שלכם מאשר זה שיגיע מאתר קטן ולא ידוע.
יחד עם זאת, אם תצליחו לקבל כמות גדולה של קישורים מאותם אתרים קטנים, הם יכולים להיות בעלי השפעה מצטברת משמעותית למדי. זו הסיבה שבעבר מקדמי אתרים ניסו לקבל כמה שיותר קישורים שאפשר – ולא משנה מהיכן הם מגיעים.
דבר נוסף שחשוב לאלגוריתם של גוגל הוא טקסט העוגן – המילים בהן בחרנו לקשר. למשל, בקישור הזה לבלוג בנושא שיווק באינטרנט, המילים "שיווק באינטרנט" הן טקסט העוגן. אם marketing.co.il יקבל מספר רב של קישורים המובילים אליו דרך טקסט העוגן הזה, גוגל תבין מכך שאנשים שמחפשים את הביטוי "שיווק באינטרנט" ככל הנראה ימצאו את האתר הזה רלוונטי ומעניין, ותקדם אותו בתוצאות החיפוש עבור ביטוי זה.
ניצול לרעה של חולשות המערכת
לא קשה, אם כך, לראות כיצד אנשים עשו מניפולציות לחלק הזה של האלגוריתם. ניקח לדוגמה אתר של חברת הדברה באשקלון. בעבר, אחת הדרכים שבה יכלו המקדמים של אותו אתר לרמות את האלגוריתם של גוגל היתה ליצור קבוצה גדולה של קישורים בעצמם, ולהשתמש בהם בטקסטי עוגן כמו "הדברה באשקלון" או "מדבירים באשקלון" וכד'. לפני עדכון הפינגווין הראשון, פעולה זו היתה גורמת לאלגוריתם לחשוב שהאתר הזה רלוונטי במיוחד לביטויים אלה ולדרג אותו גבוה בתוצאות החיפוש, בלי קשר לאיכות האתר ולערך שהוא מציע לגולשים.
בעוד שקישורים מאתרים אמינים וידועים הם כמובן מצוינים לקידום אתר, מן הסתם קשה הרבה יותר להשיג אותם מאשר לייצר באופן מלאכותי כמות גדולה של קישורים מאתרים קטנים באיכות ירודה.
ומאחר וכאמור, עד לעדכון פינגווין, השיטה הקלה והלא ישרה היתה גם היא אפקטיבית למדי, מקדמי אתרים רבים בחרו בדרך הקלה ויצרו קישורים ממקומות שקל להגיע אליהם כמו תגובות, פוסטים בפורומים ומאמרים שכתבו בעצמם.
כך קרה שעמודי התוצאות הראשונים בגוגל התמלאו באתרים שלא מעניקים כל ערך לגולשים, וחוויית המשתמש שהציעה גוגל נפגעה משמעותית. כדי לתקן את המצב יצרה גוגל את עדכון פינגווין.
בזמן שאיננו יודעים במדויק מהם הגורמים אותם בוחן פינגווין, אנחנו כן יודעים שאותו סוג שתואר לעיל של קישורים באיכות נמוכה הוא הדבר שאותו האלגוריתם מנסה לזהות ולחסל.
ראוי לציין כי עדכון פינגווין השפיע על אתרים רבים, ולא כולם ניסו במכוון לרמות את המערכת. אתרים רבים קיבלו קישורים באיכות נמוכה בלא ידיעתם, והדירוג שלהם ירד משמעותית בשל כך. בהמשך המאמר נדבר על דרכים בהן ניתן לבדוק את פרופיל הקישורים של האתר שלכם ולוודא שהוא עומד בסטנדרטים שקבעה גוגל.
למה העדכון החדש חשוב כל כך?
כיום, ברגע שעדכון פינגווין מסמן אתר ומעניש אותו, האתר אינו יכול להתאושש ולחזור למיקום גבוה בתוצאות החיפוש עד לסבב הבא של העדכון, ולא משנה כמה מהר הוא מתקן את הטעות. מאחר והסבבים הללו מתרחשים במרווחי זמן גדולים (שנה ויותר), אתר שנענש על ידי פינגווין נמצא בבעיה חמורה.
עדכון פינגווין הנוכחי, הידוע כפינגווין 4.0, צפוי להיות עדכון זמן-אמת, כלומר כזה שבוחן את קישורי האתרים ומטפל בהם בהתאם (לטוב או לרע) מיד עם איתורם וללא צורך לחכות לסבב עדכון חדש.
מצד אחד, יש כאן בשורה חיובית, שכן עדכון בזמן אמת יאפשר לאתרים להתאושש במהירות מהעונש לאחר שיסירו או יידחו את הקישורים הרעים דרך ה-Google Search Console. מצד שני, המשמעות של עדכון בזמן אמת היא שהעונשים על קישורים באיכות גרועה יתרחשו גם הם באופן מיידי.
בעוד שאתרים רבים יישרו קו עם המציאות החדשה ואימצו אסטרטגיות קישורים נקיות מתחבולות, ישנם עדיין לא מעט כאלה שנשענים על שיטות כובע שחור ומקווים שלא להיתפס. בנוסף, גם אתרים שפועלים בשיטות כובע לבן עשויים להיות קורבנות לעדכון האלגוריתם הממשמש, שכן שאריות של אסטרטגיות קידום ישנות וקישורי ספאם שמגיעים מאתרים חיצוניים זדוניים עשויים לחבל בפרופיל קישורים תקין בסך הכל ולהביא לעונשים עם צאת העדכון.
"לא ידעתי" הוא לא תירוץ מספק מבחינת גוגל, ולכן זה הזמן לערוך בחינה יסודית של פרופיל הקישורים שלכם ולוודא שהאתר שלכם מוכן לבואו של הפינגווין.
ודאו שטקסטי העוגן שלכם טבעיים
אחת הטכניקות הישנות והנפוצות לבניית קישורי ספאם היתה שימוש יתר במילות מפתח פופולריות במסגרת טקסטי העוגן באתר.
על פי Kissmetrics, אתרים שספגו ירידה בדירוג אחרי עדכון פינגווין השתמשו לרוב במילות מפתח פופולריות במסגרת טקסטי העוגן שלהם ב-65% ויותר מהפעמים.
לעומת זאת, אתרים שהצליחו להימנע מעונשים היו לרוב בעלי פרופיל קישורים טבעי יותר, וטקסטי העוגן שלהם הכילו מילות מפתח פופולריות ב-50% מהפעמים ומטה.
מכאן שבעידן שאחרי פינגווין, חשוב מאוד לדאוג לפרופיל קישורים המכיל מגוון רחב של סוגי טקסטי עוגן, שכן זהו אחד הגורמים המרכזיים אותם בוחן פינגווין בעת שהוא שופט את מידת הטבעיות של פרופיל הקישורים שלכם.
שימוש בכלים כמו Majestic מאפשר לכם גישה לרשימה של כל הקישורים הנכנסים לאתר שלכם ולטקסטי העוגן של אותם קישורים. אחרי שתמצאו אותם תוכלו לערוך שינויים היכן שצריך כדי להשיג פרופיל קישורים שנראה טבעי יותר.
כדי לבחון את מצב הקישורים לאתר שלכם, היכנסו ל- .majestic.comבתיבת החיפוש בדף הבית הקלידו את ה-URL של האתר שלכם ולחצו על זכוכית המגדלת.
לחיצה על הלשונית backlinks תביא אתכם לעמוד הבא, בו תוכלו לראות רשימה של הקישורים הנכנסים לאתר שלכם יחד עם טקסטי העוגן שלהם:
בדקו את טקסטי העוגן שלכם ו-ודאו שהם כוללים לא רק מילות מפתח אלא גם ביטויים קשורים, מילים נרדפות, כתובת ה-URL שלכם וטקסט בהתאמה חלקית שכולל את מילות המפתח או שם האתר שלכם יחד עם מילים רגילות.
הסירו קישורים שמגיעים מאתרי ספאם
ישנם אתרים שהם באיכות כל כך נמוכה, שעצם הימצאותם בפרופיל הקישורים שלכם עלולה לחולל נזק. במקרה כזה, הדבר הטוב ביותר לעשות הוא להסיר אותם לחלוטין.
הדרך האידיאלית להסיר קישור מאתר היא פשוט לפנות אליו ישירות. לפני שתגישו קובץ Disavow ל- Disavow tool של גוגל, מומלץ לעשות כל מאמץ להביא לכך שאותם קישורים שאינכם מעוניינים שישפיעו על הדירוג שלכם יוסרו באופן ידני.
רק כאשר הדבר אינו אפשרי, למשל כשהאתר המקשר מבקש לנצל את מצבכם (למשל בבקשת תשלום עבור ביצוע ההסרה), כדאי לדווח לגוגל באמצעות ה- Disavow tool על אותם קישורים בעייתיים במיוחד.
חשוב לחזור ולהדגיש שה- Disavow tool הוא אמצעי קיצוני, כפי שניתן להסיק בין השאר מהודעת האזהרה של גוגל שמופיעה כאן, ועדיף להימנע מהשימוש בו במידת האפשר.
כלים כמו ה-Open Site Explorer של מוז יכולים לעזור לכם להעריך את מידת הסמכות של הקישורים שמפנים לאתר שלכם. הקלידו את כתובת האתר שלכם בחלונית החיפוש, ותקבלו טבלה המפרטת את הכותרת וכתובת ה-URL של האתר המפנה ואת טקסט העוגן של הקישור, בנוסף לציון ספאם שנקבע עבור כל אתר מפנה על פי 17 קריטריונים שונים. אתרים בעלי תוכן דל, פרופיל קישורים בלתי מגוון, כמות גדולה מהממוצע של קישורים יוצאים ועוד – יסומנו כבעלי ציון ספאם גבוה וכדאי לבחון אותם מקרוב.
התמקדו בקישור מדומיינים שונים ולא מעמודים
אינדיקטור חשוב לאיכותו של פרופיל קישורים של אתר הוא כמות הקישורים הנכנסים אליו ביחס לדומיינים המקשרים. שיטה שהיתה נהוגה בעבר בקרב מקדמי אתרים היתה ליצור קישור sitewide – כזה שמופיע בתפריט צדדי או בפוטר של אתר אחר, כך שאותו קישור שמוביל לאתר המקודם מופיע למעשה בכל עמוד ועמוד של האתר המקשר. מעבר לכך, בכל פעם שהאתר המקשר מפרסם תוכן חדש, גדל מספר הקישורים הנכנסים ממנו עוד, וכך היו מקרים רבים בהם מאות ואלפי קישורים הגיעו מאתר בודד.
מקרה כזה עשוי להיות מקובל במידה והאתר המקשר הוא רלוונטי במיוחד, והקישור שלו לאתרכם יועיל למשתמשיו, אבל חשוב שכל מצב כזה יוערך בפני עצמו כדי לקבוע האם הקישור עשוי להיחשב כלא טבעי על ידי גוגל.
Link Velocity
Link Velocity הוא מושג שמתייחס לתכיפות שבה מתווספים קישורים חדשים לאתר שלכם. עליה פתאומית ומלאכותית בתדירות זו עלולה לגרור עמה עונשים מצד גוגל. עם זאת, חשוב לתקן תפיסה מוטעית הגורסת כי כל עליה פתאומית בטראפיק לאתר מביאה לענישה – לא כך הדבר.
המקור של העלייה בטראפיק משפיע רבות על הדרך בה גוגל רואה אותה: לדוגמה, אתרים חדשים מקבלים לעתים קרובות תשומת לב תקשורתית רבה, בשל הודעות לעיתונות וכיו"ב, מה שיוצר באופן טבעי גם גל של קישורים נכנסים. האלגוריתם של גוגל חכם מספיק כדי לדעת מתי הגאות בקישורים נגרמת על ידי סערה תקשורתית, שינוי עונתי או תוכן ויראלי.
בניגוד לכך, אתרים שרוכשים בבת אחת נפח גדול של קישורים או מציפים את האתר שלהם בקישורים לא רלוונטיים או באיכות נמוכה נמצאים בסכנה ממשית לזיהוי וענישה על ידי גוגל ברגע שעדכון פינגווין הבא יצא.
מה הפתרון? במקום לעשות מאמץ מרוכז להגדלת התנועה לאתר במהירות דרך קישורים, התמקדו ביצירת ערך מוסף למשתמשים שלו. במילים אחרות, השקיעו זמן, מאמץ ואם צריך גם כסף ביצירת טקסטים, תמונות וקישורים באיכות גבוהה באמת. במקרה כזה, זרם מוגבר של קישורים נכנסים יקרה באופן טבעי ובדרך שלא תגרום לפינגווין להעניש את האתר.
הקדישו זמן ליצירת תוכן ששווה לקשר אליו
עדכון פינגווין בזמן-אמת שצפוי לנחות בקרוב הוא צעד נוסף בדרך להכחדתן המוחלטת של שיטות הקידום הישנות והתככניות. הגיע הזמן להכיר בעובדה שהאלגוריתם של גוגל נהיה חכם ומתוחכם מדי מכדי להחמיץ תכסיסי קידום אתרים פשוטים כמו קישורי ספאם, ולהתחיל להתכוונן לעבר טכניקות קידום שמיישרות קו עם המטרה של גוגל – ליצור חוויית משתמש מצוינת ולספק לגולשים תוכן איכותי ובעל ערך מוסף גבוה.
במקום לבזבז זמן נוסף על בניית קישורים לא טבעיים, התחילו ליצור תוכן שמשתמשים רוצים לצרוך. צרו מגוון של תכנים שפונים למשתמשים בכל אחד משלבי מעגל הקניה, כולל פוסטים בבלוגים, מאמרים, קטעי חדשות ותיאורי מוצר אינפורמטיביים ומועילים. לא רק שהתכנים הללו יעזרו לכם לעלות בדירוג בגוגל באופן טבעי ורציף וללא עונשים, אלא שהמשתמשים שלכם ילמדו להעריך את המותג שלכם ולתת בו אמון בזכות התוכן המצוין שתציעו להם, והם ישמחו לחזור לאתר שלכם כמקור מידע אמין פעם אחר פעם.
עד כאן על הפינגווין להפעם, מקווים שאתם מרגישים מוכנים לעדכון החדש. מידע נוסף על עונשי גוגל וכיצד להימנע מהם תוכלו למצוא ממש כאן. בנוסף, זאת הזדמנות טובה גם לעבור על פרופיל הקישורים שלכם. בהצלחה!
שלום עומר ותודה על הפוסט הנהדר
את דבריי בנושא הפוסט אמרתי לפני כחודש ימים וזאת בעקבות מספר תרחישים בתוצאות אורגניות בהקשר לתחומים תחרותיים – שם רואים זאת בבירור יתר מאשר בתחומים תחרותיים פחות – נראה האם צדקתי אם כי בהתבסס על הפוסט שלך, יהיה מעניין 🙂
נושא נוסף – בפוסט שלך (כמו גם בפוסטים אחרים) ראיתי המלצה על יצירת תוכן מעניין שיהיה שווה לקשר אליו
המלצה טובה, אך מתי בפעם אחרונה ראית מישהו שמקשר לתוכן (אפילו אם הוא שווה ++)?
נכון, התשובה היא בסגנון נו…/תשמע…/זה מאוד תלוי…/ועוד…/וכד'…
אה, סליחה, נזכרתי במקרה של יצירת קישור לויקיפדיה במילה סופר תחרותית מהתוכן שאין לו שום קשר לנושא הדף של ויקיפדיה וזאת רק בגלל שמי שיצר את הקישור קרא פוסט בבלוג עם שם מוכר בתחום ושם הומלץ על קישור לאתרים סמכותיים (נו באמת – לא בכל מחיר 🙂 )
בברכה,
לאוניד