עד עכשיו, שמעתם בוודאי לא רק על המשחק שמשגע את העולם, אלא גם על עסקים שמשתמשים בו כדי להגדיל את הרווחים שלהם. ומה אתכם?? במדריך הבא נציע לכם כמה דרכים יצירתיות להביא יותר שחקני פוקימון גו לפתח העסק שלכם, ולהפוך אותם ללקוחות משלמים.
לאן שלא תסתכלו, תוכלו למצוא אותם: אנשים בכל הגילאים שמשוטטים ברחובות כשעיניהם דבוקות למסך הסמארטפון שלהם, מנסים בנחישות ללכוד לעצמם איזה פיקאצ'ו או צ'רמנדר. האינטרנט עולה על גדותיו בממים של המשחק, הרשתות החברתיות גועשות בדיונים סביבו ואתרי החדשות אף הם לא יכולים שלא לתת מקום נכבד לתופעה יוצאת הדופן, שסוחפת את העולם כולו לצאת ו"לתפוס את כולם". שימו לב, למשל, מה קורה בפארק הזה בארה"ב כאשר מתגלה בו פוקימון נדיר במיוחד:
עם 21 מיליון משתמשים נלהבים בכל יום, שמבלים יותר זמן במשחק מאשר בפייסבוק וטוויטר, לא לקח הרבה זמן עד שעסקים בכל הגדלים התחילו למצוא דרכים למנף את פוקימון גו לטובתם, וגילו כי למרבה השמחה יש כאן מכרה זהב עבור אלו שמוכנים לקחת חלק בטירוף ולא רק להביט בו מהצד בפליאה. אז אם הצלחתם איכשהו להישאר עד כה מחוץ למשחק, או שאתם מחפשים רעיונות איך להפוך אותו מעיסוק מהנה להכנסה נוספת לעסק – המשיכו לקרוא וגלו כמה דרכים יצירתיות ומעניינות לעשות בדיוק את זה.
מיקומים אסטרטגיים
אחד הדברים שמייחדים את פוקימון גו ביחס לרוב המכריע של משחקי הווידאו האחרים הוא העובדה שהוא לא גורם לאנשים להישאר סגורים בביתם, אלא מכריח אותם לצאת החוצה ולחקור את העולם שסביבם (עדיין מבעד למסך הסמארטפון, כמובן). המשחק מתבסס על מערכת של מציאות רבודה, כך שעל גבי מסך הסמארטפון ניתן לראות את העולם האמיתי, כשפה ושם צצות בו מפלצות חמודות שהשחקנים אמורים ללכוד באמצעות השלכת כדורים וירטואליים. המטרה – לאתר, לאסוף ולטפח כמה שיותר פוקימונים, מהם כמה נדירים, ולשלוח אותם לקרבות מול פוקימונים של מאמנים אחרים.
הצעד הראשון שלכם בכניסתכם לעולם ה- Pokémon Go הוא לברר האם העסק שלכם נמצא במקרה בסמוך ל-PokéStop (תחנת עצירה) או Gym (מכון). ראשית, נסביר למה הכוונה בשני המושגים האלה שילוו אותנו גם בהמשך הדרך:
PokéStop – נקודות עניין בעיר (כמו פסלים, פארקים, בניינים היסטוריים), שכאשר מגיעים אליהן ניתן לאסוף פרסים ובונוסים במשחק.
Gym – באופן דומה ל- PokéStops, גם המכונים ממוקמים לצד מקומות מרכזיים כמו קניונים או בניינים ספציפיים, אך אליהם נוהרים המאמנים כדי לשסות את הפוקימונים שלהם באלה של מאמנים מתחרים, לזכות בנקודות ולקחת שליטה על המכון.
מבחינת בעלי עסקים, החשיבות של שני האלמנטים האלה במשחק היא שהם מושכים אליהם באופן טבעי הרבה מאוד שחקנים, וזוהי הזדמנות פז להפוך אותם ללקוחות.
אם אין לידכם תחנה או מכון, אל דאגה: ניאנטיק (Niantic), החברה האחראית על המשחק, קלטה את ההזדמנות הכלכלית הטמונה בשיתוף פעולה עם עסקים והכריזה לא מכבר כי היא מתכוונת לאפשר לעסקים נבחרים להפוך ל"מיקומים ממומנים" במשחק, וליצור מכונים ממש בתוך בית העסק, תמורת תשלום כמובן. ב-22 לחודש הושק המשחק לאחר ציפיה דרוכה בארץ המוצא שלו, יפן, ושם גם הוקם המיקום הממומן הראשון ב-3000 סניפי מקדונלדס הפזורים ברחבי המדינה.
עד שהאפשרות לרכישת מיקומים הממומנים תהפוך לנחלת הכלל, תוכלו לנסות את מזלכם ולהגיש בקשה לפתיחת מכון או PokéStop בבית העסק שלכם דרך הקישור הזה, או להסתפק בינתיים בכאלה שנמצאים בקרבת מקום – פתרון לא רע בכלל כפי שתראו מיד. גם אם המצב קשה ואין לידכם אף אחד מהשניים, ישנן עדיין דרכים עבור העסק שלכם לקחת חלק בחגיגה – נגיע לכך בהמשך. אבל קודם כל-
איך אפשר לנצל את ה- PokéStop או ה-Gym השכונתי לטובת העסק?
אז נניח שאתם ברי מזל, והעסק שלכם נמצא בקירוב ל-PokéStop מקומי. נכון שמאמני פוקימונים ינדדו לאזור באופן טבעי ויוכלו להיחשף לעסק שלכם בדרך, אבל דעו כי אתם לא צריכים להסתפק בתנועה אקראית של מאמנים; תמורת תשלום מגוחך ממש, תוכלו להציב "מלכודת" שחקנים מפתה במיוחד, ולהגדיל את תנועת הלקוחות לעסק שלכם בצורה משמעותית. איך?
הפעילו Lure Module בתחנה הקרובה אליכם
Lures הם פריטים במשחק, שכאשר ממקמים אותם ב- PokéStops הם מושכים אליהם פוקימונים רבים מהסביבה הקרובה למשך חצי שעה מרגע הפעלתם. באופן טבעי, כאשר פוקימונים נוהרים למקום מסוים, בני האדם באים בעקבותיהם, מה שיכול להעצים משמעותית את האפקט המקורי של ה-PokéStop עצמו.
כך שאם אתם ממוקמים ליד PokéStop, כדאי לכם להשקיע את השקלים הבודדים שנחוצים לרכישת ה-Lure מדי פעם במהלך היום וליהנות בכל פעם מגל קטן של לקוחות פוטנציאליים שיגיע לאזור העסק שלכם, ואף יישארו בו זמן מה כדי ללכוד את הפוקימונים שהתכנסו בו. זה יהיה הרגע שלכם למשוך אותם פנימה לבית העסק באמצעות הנחות, מבצעים או מתנה קטנה.
אם אתם מנהלים מסעדה או בית קפה, תשמחו לדעת שמאמנים רבים גומאים מרחקי הליכה גדולים בחיפוש אחר פוקימונים, ולכן יהיה קל יחסית לפתות אותם להיכנס לנשנוש אצלכם.
אם יש לידכם מכון
אם העסק שלכם ממוקם בשכנות למכון (Gym), מדובר בסיפור אחר לגמרי. אמנם לא תוכלו להפעיל Lure, אבל האמת היא שלא תצטרכו לעשות זאת, שכן שחקני Pokémon Go מתכנסים במכונים מדי יום (ולילה) כדי לנצח מאמנים אחרים ו"להשתלט" על המכון למען הקבוצה שלהם – אינסטינקט, אומץ או מיסטי. כדי לבדוק אם אכן יש מכון בקרבתכם, פתחו את המשחק וחפשו במפה אחר מבנים גבוהים שפוקימון קטן מופיע לראשם. לא תפספסו אותם – הם המבנים הגדולים ביותר על מפת המשחק.
אם התמזל מזלכם להיות קרובים למכון, או שהמכון הוא ממש בבית העסק שלכם – ספרו על כך לכולם ומהר! פרסמו ברשתות החברתיות, צרו שלטים, חלקו פליירים והפיצו את השמועה בכל דרך אפשרית. שחקנים מחפשים בנרות אחר מכון שיוכלו לכבוש עבור הקבוצה שלהם, אז עדכנו אותם בכך שהמכון שלכם קיים והפכו אותו לאטרקטיבי ככל האפשר עבורם.
המכון שיביס את כל המכונים
הדרך להפיק את המיטב מהימצאותכם ליד מכון קשורה יותר מכל דבר אחר לשיווק יצירתי בעולם האמיתי. ראשית כל, הרעיון הכללי הוא לקחת חלק במשחק: במקום לעמוד ולהתבונן מהצד, היכנסו ללב העניינים, צרו חוויית משחק טוב יותר עבור האנשים שבאו לאזור, ובדרך תרכשו את אמונם ואת תשומת הלב שלהם.
ושנית, היו ידידותיים לשחקנים שמגיעים אליכם והתאזרו בסבלנות. הם אמנם באו לשחק, אבל אין לדעת איזה מוצר ילכוד את עיניהם בין קרב אחד לאחר ויביא אותם לקופה.
הנה כמה רעיונות שתוכלו להתחיל מהם כדי ליצור עניין בקרב האנשים שמתגודדים ליד העסק שלכם ועסוקים במכשירי הסמארטפון שלהם:
הראו שאתם "בקטע"
לא צריך להתאמץ יותר מדי כדי לגרום לשחקני הפוקימון להרגיש כמו בבית. בעצם זה שתכירו בקיומו של המשחק ובמרכזיות שלו בחייהם של ילדים, בני נוער ומבוגרים רבים, כבר תוכלו לצבור נקודות(…) אצל חלק ניכר מהלקוחות שלכם.
תוכלו, למשל, להציע הנחה או מתנה קטנה למי שהגיע לשלב מסוים במשחק, או למי שהצליחו לאסוף פוקימון ספציפי; צרו מבצע, מוצר, מנה או משקה בהשראת הדמויות במשחק, ופרסמו אותם ברשתות החברתיות ובתוך בית העסק עצמו; ערכו רישום של הניצחונות וההפסדים של כל אחת מהקבוצות במכון הקרוב אליכם, ובסוף כל יום פנקו את הקבוצה המנצחת בהנחה מיוחדת או צ'ופר; וכך הלאה, כיד הדימיון הטובה עליכם.
מחוות קטנות כאלו בצירוף גישה כללית אוהדת ומשועשעת הן אחת הדרכים הטובות ביותר למנף את כוחו של הטרנד הזה לטובת הצלחת העסק שלכם.
קחו צד במשחק
הזכרנו כבר את קיומן של שלוש קבוצות שונות במשחק, אבל ראוי להתעכב עוד רגע על האלמנט המרכזי הזה שמעורר אמוציות חזקות במידה מפתיעה בקרב השחקנים. כאשר מגיעים לשלב החמישי של המשחק, יש לבחור קבוצה שאליה מבקשים להשתייך ועבורה בעצם נלחמים בקרבות שמתרחשים במכונים. שלושת הקבוצות הן, כאמור, אינסטינקט, אומץ ומיסטי (instinct, valor, mystic).
על אף שמדובר, כביכול, בבחירה שרירותית למדי, אנשים מפגינים מידה רבה של גאווה ונאמנות לקבוצה שלהם, ונוטים להתאגד סביבה בהתלהבות. כעסק, תוכלו לנצל זאת במגוון דרכים: התחילו מלבחור לכם את "קבוצת הבית", ולהוסיף ברחבי העסק כמה קישוטים שמעידים על נאמנותכם; המשיכו את הפעילות גם ברשתות החברתיות, והזמינו את הלקוחות לתחרות בה יצטרכו לשכנע אתכם להחליף את קבוצת הבית לקבוצה שלהם. אפשרות אחרת היא לא להיצמד לקבוצה אחת, אלא להחליף בכל פעם לקבוצה שונה: ערב אחד יהיה שייך למיסטיק, ויהיה בו מפגש של חברי הקבוצה שבו יוכלו להחליף חוויות ולקבל צ'ופרים, ויום למחרת יהיו אלה חברי אומץ שיקבלו הנחה עבור הקניה (או הארוחה) שלהם.
בין אם אתם מפעילים את היצר התחרותי של הלקוחות שלכם או מביעים איתם הזדהות, כל אחת מהדרכים היא טובה כדי לעורר בהם עניין ולהביא אותם לעסק שלכם.
אם אין לידכם מכון / תחנה
גם אם העסק שלכם אינו ממוקם בקרבת מכון או PokéStop, זה לא אומר שאתם לא יכולים להרוויח משיגעון הפוקימון. אז נכון, לא תוכלו להפעיל Lures ומאמנים לא יגיעו אליכם כדי לקיים קרבות, אבל יש עדיין פוקימונים בסביבתכם, וחלק מהם גם עשויים להיות נדירים.
חלק מהאתגר של המשחק טמון בעובדה שלא כל הפוקימונים נוצרו שווים, וכמה מהם כל כך יקרי המציאות עד כי טרם התקבלו דיווחים על כך שמישהו מצא אחד. הטבלה הזו מפרטת את מידת הנדירות של כל אחד מהיצורים במשחק – סולם שנע מ"בכל מקום", דרך "נדיר מאוד" ו"מיתי" ועד ל"לא ניתן להשגה כרגע".
כדי לאתר פוקימונים נדירים (יחסית) באזור שלכם, תוכלו לנקוט באחת משתי טקטיקות. הראשונה – להטיל על אחד העובדים את המשימה, ולבקש ממנו להפעיל קטורת (incense – דומה ל-lure, אבל מושכת את הפוקימונים המקומיים אקסקלוסיבית למי שהפעיל אותה) ולהיות על המשמר כדי ללכוד צילומי מסך של הפוקימונים שהם לוכדים.
אפשרות טובה יותר היא לתמרץ את הלקוחות שלכם לערוך את הציד עבורכם:
- הציעו שי קטן למי שישלח לכם צילומי מסך של פוקימונים שצצים בקרבת בית העסק שלכם,
- בקשו מהלקוחות להעלות את התמונה לרשתות החברתיות כדי להפיץ את השמועה בקרב העוקבים שלכם,
- ואל תשכחו לקדם את העובדה שאתם מצ'פרים מאמנים שמוצאים פוקימונים נדירים בקרבתכם…
ארחו ציד-פוקימונים
אסטרטגיה נוספת שמשוחררת מהתלות במכונים וב- PokéStops היא להכריז על ציד פוקימונים שכונתי, שמתחיל ונגמר בבית העסק שלכם. פרסמו מקום ושעה להתכנסות, והנהיגו את השחקנים שיגיעו בציד פוקימונים משותף ברחבי השכונה. תלוי באופיו של העסק שלכם, תוכלו לערוך ציד-פוקימונים לכל המשפחה או כזה שמותאם לקהל מבוגר יותר ומאופיין בהתאם. בסופו של הציד הזמינו את הציידים לאפטר-פארטי בעסק שלכם, והציעו להם לחגוג את השלל בקניות, בארוחה או במשקה.
יחזיק או ידעך?
באופן כללי, טרנדים הם דבר שקשה לחזות, וגם המהומה שקמה סביב השקת המשחק לא היתה צפויה לגמרי (עדות לכך היא הקריסות החוזרות של שרתי המשחק עקב עומס המשתמשים). ובכל זאת, השאלה האם מדובר כאן בהשקעה לטווח ארוך או בשיגעון קיצי חולף היא בהחלט מעניינת.
הדעות בנושא חלוקות – יש כאלה שסבורים כי הוותק של סדרת הזיכיון פוקימון מבדיל אותו ממשחקי להיט קודמים (דוגמת draw something או words with friends), ויחד עם הנסיקה המטאורית של המשחק בתחילת דרכו יש כאן פוטנציאל לכושר עמידות גבוה גם בעתיד. מהצד השני, יש את אלו שמכריזים בביטחון מוחלט כי מדובר בשיגעון חולף, וכי זה רק עניין של זמן עד שההתלהבות הראשונית של הקהל הרחב תחלוף ועמה גם הסיקור התקשורתי הענף, ופחות ופחות מאמני פוקימונים יפקדו את הרחובות.
יחד עם זאת, ישנה הסכמה בקרב המומחים כי מדובר במשחק חזק, שימשיך להוביל את טבלאות דירוגי המשחקים למשך זמן ארוך, גם אם לא ילווה ברמת הבאזז הנוכחית. אחרי הכל, יש לא מעט אנשים שלא ינוחו עד שבאמת "יתפסו את כולם", וזו משימה שעשויה לקחת זמן מה. מבחינת ניאנטיק, הצעד החכם הבא יהיה לתקן את תקלות השרתים שלה, להקשיב לפידבק מצד השחקנים ולהמשיך ולהוסיף למשחק עדכונים חדשים שישפרו וירעננו אותו, ויגרמו לשחקנים לחזור שוב ושוב.
ומה המשמעות מבחינת העסקים המקומיים? בתור התחלה, אנחנו נמצאים בעיצומו של הקיץ, ואין זמן טוב מזה לרכב על גל ההצלחה של הפוקימון גו ולהגדיל את הרווחים במאמץ מינימלי למדי. מעבר לכך, כל מה שנותר לעשות הוא לראות באיזו מידה המשחק יישאר חלק משמעותי מחיינו גם לאחר שהסערה הראשונית תשכך, ולהחליט בהתאם האם להותיר מקום בתקציב לרכישת Lures או הקמת מכון לפוקימונים בבית העסק – או לחזור לאסטרטגיית השיווק הטרום-פוקימונית שלנו.