שוק לימודי קידום אתרים הפך לרווי במיוחד בשנים האחרונות ומציאת קורס מתאים הפכה להיות משימה מאתגרת. במאמר שלפניכם נסקור את הקריטריונים החשובים ביותר למציאת הקורס המתאים עבורכם.
מאמר זה נכתב ע"י עמית, מרצה בכיר בתחום
בין התחרות על המקומות הראשונים בגוגל שהולכת וגוברת כל הזמן, לבין העדכונים התכופים שמבצעת ענקית החיפוש באלגוריתמים שלה – יותר ויותר עסקים מבינים שהם זקוקים לעזרה מקצועית בקידום האתר שלהם.
נחוץ להם מישהו שמבין לעומק את דרכי הפעולה של מנועי החיפוש, שחי את השטח ומתוודע ראשון לעדכונים המשפיעים על דירוגי התוצאות, ויודע באילו פעולות כדאי לנקוט כדי להסתגל וכדי לפתור מצבים בעייתיים.
מקדמי אתרים הם מצרך מבוקש, ואם יש לכם יכולת אנליטית גבוהה, כישרון למילים וגישה טובה לטכנולוגיה, הרי שאתם בדרך הנכונה לקריירה באחד התחומים הדינמיים והמרתקים ביותר שישנם כיום.
בנוסף לביקוש הרב שישנו כיום למקדמי אתרים, למקצוע ישנם גם כמה יתרונות משמעותיים אחרים:
- חסם כניסה נמוך: לא נדרש כמעט ידע מוקדם כדי להתחיל קורס קידום אתרים בסיסי.
- גמישות: קידום אתרים הוא עבודה שקל מאוד לעשות מהבית, שכן היא אינה מצריכה שום חיבור לפלטפורמה חיצונית או שימוש בתוכנות הדורשות כוח עיבוד רב. אתם והמחשב שלכם – זה כל מה שצריך.
- עצמאות: מקדמי אתרים יכולים לעבוד ולהרוויח כעצמאים, ואף לנהל עסק צדדי של קידום אתרים, המניב הכנסות מפרסומות או מכירת הפניות (לידים).
איפה לומדים?
אם אכן החלטתם ללמוד קידום אתרים, בדיקה מהירה תגלה לכם כי ישנם לא מעט מכללות, בתי ספר למקצועות המחשב וגופים אחרים שמציעים קורסים בנושא. לפי הערכה שלנו, בישראל מדובר כרגע לפחות בחמישה עשר קורסים במתכונות שונות.
הבחירה בקורס המתאים ביותר נעשית מאתגרת אף יותר אם לוקחים בחשבון שאין תקן אחיד או קוד אתי למקצוע, כלומר אין רף מוגדר שאליו אפשר להשוות את הקורסים השונים. חלק מהקורסים אמנם מציעים "תו איכות" מטעמם, אבל לתו הזה אין שום משמעות רשמית (למרות שהוא תמיד יכול להוות יתרון אם מדובר בקורס של בית ספר או מכללה בעלי שם).
אך יחד עם זאת, ישנם כמה מעט פרמטרים שבעזרתם תוכלו להשוות בין הקורסים השונים שמוצעים בשוק.
באופן כללי, המטרה שלכם תהיה לבדוק כיצד הקורס יעזור לכם לצמצם את הפער בין הידע התיאורטי שתלמדו לבין הדרך בה הדברים מתבצעים בפועל, ועד כמה מוכנים תהיו לעבודה בשוק כאשר תסיימו את הלימודים.
הנה מספר קריטריונים שיעזרו לכם לבחור קורס קידום אתרים שיענה באופן המיטבי על דרישותיכם:
טיב המרצים
קורסי קידום אתרים רבים מתהדרים ברשימת מרצים שלכולם ותק וניסיון מקצועי מרשימים, אבל העצה שלנו היא לא להסתמך בלעדית על מה שמופיע באתר הקורס ולהריץ חיפוש קצר של שמות המרצים בגוגל.
נסו לבדוק, למשל, האם החברה אליה המרצה משתייך עדיין פעילה? מהו התפקיד שלו בהיררכיה? האם הוא פרסם פוסטים או טורים מקצועיים בשנה האחרונה?
תחום קידום האתרים ותחומים קרובים אחרים (למשל, בניית אתרים) הם תחומים דינמיים ביותר, ולכן אין חלופה לניסיון וידע עדכניים של מרצים שמגיעים מהשטח.
יש קורסים בשוק שמועברים על ידי מרצה קידום אתרים בכיר; אומנם זה יכול להתאים לכם אבל כדאי לדעת שאין שום פסול בקורס שיש בו מספר מרצים, שכל אחד מהם אחראי על העברת נושא אחר. נהפוך הוא: ככל שתקבלו יותר זוויות שונות על עבודת הקידום, כך תוכלו לבחור בטקטיקה או בטקטיקות המתאימות לכם ביותר.
המלצות
הרבה מאתרי הקורסים והפרסומים שלהם כוללים המלצות מפי בוגרי קורסים קודמים או לחילופין רשימות של בוגרים מצליחים במיוחד; בחלקם יגדילו לעשות ואף יקשרו אתכם לתלמידי עבר שיספרו לכם ממקור ראשון על החוויה שלהם בקורס.
כבודן של המלצות אלו במקומן מונח, אבל עדיין אין תחליף להמלצה אישית ממכר/ה או חבר/ה שעברו את הקורס בעצמם. גם אם אינכם מכירים מישהו כזה באופן אישי, נסו לחפש במעגלי ההיכרות הרחבים יותר שלכם אחר ממליץ או ממליצה אמינים.
שימו לב כי גם התייעצות דרך פורומים או קבוצות פייסבוק עשויה להיות בעייתית, שכן קשה מאוד לשפוט מי עומד מאחורי התגובות וההמלצות שתקבלו שם ומהם האינטרסים שלו.
קורס קידום אתרים או "וגם קידום אתרים"?
בשנים האחרונות צמחו כמה וכמה ערוצי שיווק דיגיטלי חדשים, כמו רשתות חברתיות, שווקים מקוונים נוסח Etsy ופלטפורמות מבוססות תוכן כמו Outbrain או Taboola. בעקבות עלייתם של מגוון הערוצים החדשים הללו, צצו גם לא מעט קורסים המתיימרים ללמד את כל אפיקי השיווק האינטרנטי במקום אחד.
ובכן, זוהי דוגמה קלאסית ל-"תפסת מרובה לא תפסת": כפי שנראה בסעיפים הבאים, קידום אתרים הוא תחום רחב ומורכב הרבה יותר מכפי שנדמה למתבונן מבחוץ, ולמידה שלו כפרק בודד מתוך קורס העוסק בשיווק האינטרנטי בכללותו מחמיצה בהכרח את המטרה.
מסיבה זו, כאשר מדובר בקידום אתרים כדאי לבחור קורס ייעודי, שזהו הנושא העיקרי שסביבו הוא בנוי. ערוצי שיווק אחרים יכולים לבוא כנספחים לקורס זה, אבל העיקר והבסיס חייב להיות קידום אתרים.
היקף הלימודים
מטבע הדברים, לא נוכל להמליץ לכם כאן על היקף שעות מינימלי או מקסימלי לקורס קידום אתרים. מה שכן נוכל לעשות הוא להסביר שקידום אתרים הוא מקצוע בפני עצמו, ועל מנת להגיע לרמת מיומנות גבוהה צריך להבין כיצד פועלת רשת האינטרנט בכללותה.
הנה כמה דברים שכל מקדם אתרים צריך לדעת:
- כיצד בנוי הקוד הבסיסי של אתרים באינטרנט (קוד ה – HTML) וכיצד הם מקשרים זה לזה
- איך מבצעים אנליזה לאתרי אינטרנט ומהי המשמעות שלה
- מהם ההבדלים בין קידום ממומן לקידום אורגני מבחינה ויזואלית ומבחינה שיווקית (גם אם הקורס עצמו מיועד לקידום אורגני בלבד)
- מהם השיקולים השונים בבחירת דומיין וכיצד לאחסן אתר באופן אופטימלי
כמובן שלא ניתן להביא כאן רשימה מלאה של כל הנושאים החיוניים שיש לכסות במסגרת הלימודים, אבל דרך טובה לבדוק את העניין היא לבחון את רמת הפירוט של סילבוס הקורס ולוודא שניתן להבין מתיאורי הנושאים כיצד כל אחד מהם מתקשר לקידום אתרים.
דרישות קדם וסינון מוקדם
תנאי הקבלה לרוב קורסי קידום האתרים יהיו כלליים למדי, כמו מידה מסוימת של שליטה באינטרנט או רמת אנגלית גבוהה.
יחד עם זאת, קיימים בשוק גם קורסים המיועדים למי שיש לו ידע קודם בקידום אתרים או למי שמעוניין לקדם את האתר הפרטי שלו. לפעמים מדובר בסדנאות מרוכזות בנות יום או יומיים, המיועדות לאנשי עסקים ויזמים שזמנם קצר. קורסים אלה יכסו מגוון אחר של נושאים ולכן גם ידרשו מערך כישורים וידע שונה לצורך קבלה לקורס.
בדקו היטב את ההתאמה של הקורס לכישורים ולידע הנוכחיים שלכם, ובכל פעם שאתם עוברים ראיון אישי או הערכת התאמה לקורס, ראו זאת כהזדמנות לגלות מה תוכלו לשפר או ללמוד באופן עצמאי כדי להגיע לקורס כשאתם מוכנים יותר.
תנאי הלימוד
רוב הקורסים מנוהלים בכיתות של 15-20 תלמידים, וזהו הגבול העליון שאין להתפשר עליו. חשוב להבין שהיחס האישי שחברות רבות נוטות להדגיש בפרסומים שלהן הוא אכן חשוב ביותר, שכן מרגע שתתחילו בשלב התרגול המעשי בהמשך ללימוד החומר התיאורטי, סביר להניח שתזדקקו ללא מעט הדרכה צמודה בתפעול הכלים והתוכנות השונים שבאמצעותם בונים אתרים או מנתחים את מצבם של אתרים קיימים.
בשנים האחרונות ישנם קורסים אונליין לקידום אתרים שניתן לעבור אותם מרחוק ומבלי לצאת מהבית. גם בקרב הקורסים המקוונים קיימות אפשרויות טובות, אבל חשוב לעשות הפרדה בין כאלה המבוססים על סרטונים ומצגות מוכנים מראש לבין אלה שבהם לומדים אחד-על-אחד עם מרצה דרך תוכנה כמו סקייפ או TeamViewer.
אם הקורס מבוסס על חומר מוכן מראש, יש לבדוק שמספר שעות הלימוד בקורס הוא אפקטיבי ולא מדובר בשעות בודדות בלבד. בכל מקרה, חשוב מאוד לקבל פידבק אמיתי מן המרצה על התרגולים המעשיים ולא להסתפק בצפיה בלבד.
מבטיחים לכם עבודה? בדקו היטב את הסייגים וההגבלות
אחת מאמצעי השיווק הפופולריים בקרב חברות הקורסים בתחום קידום האתרים הוא הבטחת עבודה לבוגרי הקורס. מה שחשוב לדעת בהקשר זה הוא שאותן הבטחות מלוות כמעט תמיד בסייגים ובמגבלות שונים.
למשל, יתכן כי בשל העובדה שאיתור המשרה בתום הקורס נעשה על ידי חברת השמה חיצונית, בוגר הקורס יידרש להקריב חלק מהמשכורת שלו לטובתה. כמו כן, הבטחה לעבודה תהיה תלויה כמעט תמיד בהשתתפות בכל השיעורים וביצוע כל המטלות הנלוות.
כל זה אינו אומר בהכרח שלהבטחות העבודה אין משמעות, אבל אסור להסתמך עליהן כדרך בלעדית להיכנס לשוק העבודה בתום הקורס.
ניסיון הוא מה שבאמת חשוב
כמו במקצועות רבים, תיק העבודות שלכם הוא אחד הגורמים החשובים ביותר בקבלה לעבודה, ולכן רצוי מאוד לבחור בקורס שיאפשר לכם לצבור ניסיון בחברת קידום אתרים ולבנות תיק עבודות שידגים את כישוריכם למעסיקים פוטנציאליים.
במקרים אלה, תעבדו לרוב מול מנהל פרויקטים שידריך אתכם באספקטים השונים של עבודת הקידום (בניית קישורים, עבודת On Page, בדיקת מיקומים וכך הלאה). לאחר שצברתם ניסיון, תוכלו להוסיף את האתר או האתרים אותם קידמתם לתיק העבודות שלכם.
את החומרים המצטברים במהלך העבודה בה אתם מתנסים, כמו דוחות חודשיים ופירוט הפעולות אותן ביצעתם, מומלץ לשמור: כך תוכלו להראות שצברתם ניסיון וידע פרקטיים בתחום גם אם התבקשתם לשמור על חיסיון הלקוח. כך גם תוכלו להתראיין בחברה שבה ביצעתם את הפרויקט מול אדם בכיר יותר, ולשפר את סיכויי הקבלה שלכם אליה.
מחיר
שאלת המחיר היא כמובן אחת השאלות החשובות עליהן תרצו לקבל תשובה כשאתם עורכים השוואה בין הקורסים האפשריים, אבל היא גם אחת השאלות שעליהן הכי קשה לענות. רמת המחירים מושפעת ממגוון של גורמים כמו השם שהקורס צבר לעצמו, גודל הכיתה, שכר המרצים ואפילו דמי השכירות של בית הספר המקצועי או המכללה.
מכיוון שלעיתים מדובר בהבדלים של אלפי שקלים בין קורס לקורס, חשוב לקבל הצעות מחיר מכמה בתי ספר על מנת לדעת אם המחיר שהם דורשים הוא ריאלי לתקציב שלכם. כמובן שכושר המיקוח שלכם משחק כאן תפקיד חשוב, ואין סיבה שתקפצו על ההצעה הראשונה שאתם מקבלים גם אם הקורס נשמע לכם מצוין.
בכל מקרה, את המשא-ומתן חשוב לנהל ישירות מול הגוף בו אתם מעוניינים ללמוד, ולא להתפתות לאנשי שיווק או מתווכים שיבטיחו לכם "מחיר מצוין", וזאת מפני שהעמלה שהם מקבלים מגולמת בדרך כלל במחיר הסופי אותו אתם משלמים.
לבסוף, אם בית ספר מסוים מציע לכם "מלגה", בדקו היטב מהם התנאים לקבלתה. ישנן מלגות המיועדות לאוכלוסיה מסוימת כמו חיילים משוחררים או סטודנטים, אבל יש גם כאלו שקבלתן מותנה בכך שלאחר סיום הקורס תצטרכו לעבוד באופן בלעדי עם חברת ההשמה שמקושרת לבית הספר.
ולסיום, טיפ קטן אבל חשוב: ישנם לא מעט אתרים ברשת שמרכזים מידע על קורסים כאלו ואחרים, כאשר מטרתם היא למעשה למכור פניות, כך שלא תמיד תדעו מהיכן תקבלו הצעה. לכן, אם אתם מתעניינים בקורס ספציפי, היכנסו לאתר הרשמי של המכללה או של הבית ספר ובדקו שהקורס עדיין מתקיים במתכונת עליה קראתם ומהו מועד המחזור הקרוב.
לסיכום: ישנו מבחר של קורסי קידום אתרים שם בחוץ, אבל לא כולם נוצרו שווים. לפני שתפקידו את כספכם בידיו של מוסד לימודי כזה או אחר, בדקו והשוו ביסודיות מיהם המרצים בכל אחד מהקורסים, מהם תנאי הלימוד, איזה ידע מעשי וניסיון תרכשו במהלך הקורס ומהי המציאות העומדת מאחורי ההבטחות השיווקיות, כדי לוודא שאתם מקבלים את התמורה המקסימלית עבור הכסף שלכם.
Rashad icCFZgMZRSJBsN 6 17 2022 how to buy priligy in usa reviews